Andros KS21 (kuvia)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 21 Syys 2005 09:49

Jestas, sehän on Pyrkijä! Kiitos Veli-Matti! En muistanutkaan että Forum Marinumin makasiinista löytyi tuollainen söpöliini! Se on varmaankin siellä päädyn moottorihuoneessa, jossa on niin paljon tavaraa, etten ole kaikkia ehtinyt käymään läpi. Viime kerralla kun oltiin merimuseossa, käytimme 2 tuntia pelkästään siihen päärakennuksen kaksoiskompoundihöyrykoneeseen. Mun mielestäni sen paikan pitäisi olla auki 24 tuntia vuorokaudessa, että näyttelyesineisiin pääsisi tutustumaan oikein ajan kanssa:-)

terv,

Kaapo

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 21 Syys 2005 11:16

Masinistisen kulttuuriyhteisön sivuilta löytyy tommonen:
Kuva

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 21 Syys 2005 11:17

Prkl prkl, mää mitään kuvia osaa liittää.

spruce
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja spruce » 21 Syys 2005 23:15

^ Linkin toimimattomuus saattaa johtua siitä että kohteena on sivu eikä kuva, tai jotain sinnepäin.
^^Kuvasivulle kyllä pääsee kun copypastella ottaa osoitteen selaimen osoiteriville ja pyyhkii IMGit hakasulkeineen pois.

Kun sivulle pääsee niin hienoja kuvia löytyy, ja paljon. Muutama ihan aiheestakin. Kiitokset.

Avatar
laitinenp
Viestit: 384
Liittynyt: 10 Tammi 2004 23:58
Paikkakunta: Joensuu

kuva

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 24 Syys 2005 21:24

Tässä se kuva:

Kuva

(Katsoin selaimesta view->source ja etsin sieltä tuon linkin http://groups.msn.com/_Secure/0VQAJAz0Z ... ndro38.jpg, huom käyttäjätiedoissa pitää olla muuten olla vielä asetus "salli aina BBcode" päällä (vai mikä se nyt olikaan...))

- Petri

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 12 Marras 2005 12:36

mulla löytyy ainakin tuollainen andros-sihi vesipumppu.
andros on tehnyt paljon koneita, nää koneet mistä täällä puhutaan on pikku koneita, löytyy 4 syl malleja ja vissiin ihan laivamoottoreita.

logwood
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2006 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja logwood » 07 Helmi 2006 14:47

hb-77 kirjoitti:mulla löytyy ainakin tuollainen andros-sihi vesipumppu.
andros on tehnyt paljon koneita, nää koneet mistä täällä puhutaan on pikku koneita, löytyy 4 syl malleja ja vissiin ihan laivamoottoreita.

Nyt puhutaan asiaa.Haussa olisi 4-syl.,4-tahti Andros L-42.Se tulisi AMIRAALI-PROJEKTIIN.
Terv.JuhaR

Akke
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Akke » 30 Huhti 2006 18:10

Hyllystä löytyy Andros LS-42, 25hv, tosin huono
Androksen tehtaan paperit on perimätiedon mukaan annettu Ruotsiin.
Muita kotimaisia koneitani:
Andros K-12, 7hv ja K-10, 3hv, molemmat sivuventtiileillä.
Sarin 2-syl, 20-luku ?'
Ab Alex Sjöholm Oy, Turku 1928, romu
Ammattikoulu 2-t, 60-luku ?
Wääksyn kyläseppä, 2-syl, 4-t, 20-luku ?
jokunen tunnistamaton
Aldell 3 ja 5hv
Nopsa 5 ja 7hv
Ulkomaiset:
Isotta-Fraschini W-18 ( Taistosta ? ) ~1940
DuBrie 20-luku
Honda perä/keskimoottori, hihnavetoinen
Archimedes 10-luku
Gyro ,Anzani, Riga, Penta 4-t, Nautilus, Neptune, Elto 1-12, ??
Tällä hetkellä kiinnostaa eniten wanhat moottoripyörät, joten koneista voidaan keskustella myös kaupallisesti.

Akke
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Akke » 03 Touko 2006 19:39

S on tyypissä ilmeisesti stationär --paikallismoottori.
L ja K ovat hidas- ja nopeakäyntinen, mutta en muista kummin päin.
Andree & Rosenqwistin koko moottorituotanto oli noin 4000 kpl.
Tietoni vanhasta hatarasta muististani- korjailkaa tarkemmiksi.

spruce
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja spruce » 04 Touko 2006 17:44

Kiitosta Akke, kaikki tieto on tervetullutta.

Mitenkäs tämän KS-21:n kanssa sitten on jos tuo S tarkoittaa paikallismoottoria? Siinä kun ilmiselvästi on alkuperäinen merivaihde perässä. Voihan toki paikallismoottorissakin olla vaihde, en kuitenkaan itse ole sellaista tavannut.

Talvilepo taitaa vielä jatkua tämän koneprojektin suhteen, kesällä saattaa olla koekäynnistyksen aika.

Akke
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Akke » 04 Touko 2006 20:50

KS selittynee lohkon vaihdolla tai tehtaalla jäänyt yli paikalliskone, johon on lyöty merikytkin. Suomessa on tehty aikoinaan uskomattomia virityksiä.

Onko kukaan nähnyt 1 tai 2 sylinteristä kansiventtili Androsta ? Minä en.

Helsingin Yliopston Kirjasto- Digitoidut aineistot-Pienpainatteet , jossain tuolla nettisivuilla on kuulemma joitakin Androksen mainoksia ?

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 06 Touko 2006 19:22

mulla on yksi kansiventiili andros 2 sylinterinen

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2006 19:31

Minulla on tiedossa 5-6kpl 2-sylinteristä huippuventtiili Androsta - yksikään ei ole myytävänä. Mutta lättäpää Androsta en ole kin tämän keskustelun kuvissa. Mitenkähän noiden versioiden valmistumäärät?
Ja Puuvenelehdessä esitellyssä Hammarsbåten 1938:ssahan on kanssa huippuventtiili Andros. Koneesta on aika hyviä kuvia ja tarinan pätkää lehdessä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Akke
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Akke » 11 Touko 2006 22:40

Kiitoksia Veli-Matille ja hb:lle, tasan ei käy onnen lahjat.
Pidän Androsta yhtenä kauneimmin suunnitelluista ja laadukkaamista
venemoottoreista.

Max2002
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Tammi 2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Max2002 » 12 Touko 2006 15:33


Vastaa Viestiin