MS-merikytkin lohkes! Ja akselista...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 02 Syys 2005 13:34

Köli: Nyt alkaa kuulostaa lupaavalta!! Kiitos noista vinkeistä. Itseasiassa laatikkoa purkaessa oli juuri noi mainitsemasi simmilevyt ja liukuprikat olivat melko kuluneet!

Tilasimme ja teimme uusia tilalle joten toivon mukaan nyt toimii! Kytkinkartiot joutuu varmaan jossain vaiheessa pinnoittamaan uudestaan. Tällä hetkellä ne ovat melko kuluneet tosin pronssisessa kartiossa on vielä mukavasti kulutuspintaa... Öljyurat ainakin ovat vielä nätisti paikallaan...

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 03 Syys 2005 11:30

Niin se on ,itsekin samojen ongelmien kanssa paininut, neulalaakerit maksaa noin 4-8€ kpl. kartiopinnoitus noin 50-150€, uusi kartiohammasratas (viimeisintieto on 645€) eli ei liene epäselvää kumpi on halvempi ratkaisu.
kartion kulutuspinnan pitäisi olla vähintään 2.5-3mm. Itse vaihdoin samalla kaikki laakerit kun kytkimen aukaisin, on niin kallis kytkin että ei tee mieli päästää huonoon kuntoon. muuten taisi olla niin että kytkimen säätö on vaihteensiirtäjän keskellä olevassa pultissa jonka alla on säätö prikkoja, niillä säädetään vaihteensiirtotapin painetta eli syvyyttä kuinka paljon tappi painaa itse vaihteensiirtokartiota (siihen kiilauraan joka on siinä keskellä). näin sen käsittäisin. Oikein säädettynä ms-kytkin on todella pehmeätoiminen ja pitkäikäinen. nk. luistaminen saa alkunsa yleensä juuri siksi että säätö ei ole kohdallaan ja kartio pääsee "hiomaan" kitkapinnat tukkoon ja silloin ne kulahtaa nopeasti tai lasittuu.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 04 Syys 2005 19:28

"Rättinivel" lienee konehihnasta tms leikattu kiekko joka on kahdella pultilla kiinni kytkimen laipassa ja samoin potkuriakselilaipassa=itse tehty joustolaippa (sallii pienen heiton akselilinjauksessa).
Joustolaippa maksanee reilun sata € noin pieneen koneeseen, ks esim. Mepratuotteen nettisivuilta.
Minulla on itserakennettu painelaakeriyhdistelmä; kiilakeskiöllä varustettu kuulalaakeri painelaakerina ja Ducato8-35:n kardaanin liukukplsta ja nivelistä kasattu kardaani (sorvari leikkasi putken pois sorvissa=suora hitsausliitos) laitoin uudet ristitapit ja hitsasin lyhennetyt tumpit kasaan.
Iskarin kumit laakerilaipan molemmin puolin ja kumiputken pätkä laipan reikiin=äänet ei johdu runkoon. (ei pahemmin pidä ääntä vaikkei ole tasapainotettu)
Tuli maksamaan n. mummon tonnin. Neljän käyttövuoden jälkeen voin sanoa kapineen toimivaksi. Kone on Nissan sd33=98 hv,kytkimen alennus 1,9/1.
Pitäisin nyrkkisääntönä, että samankokoisesta autosta kardaanin osat kuin kone/tai isommasta. Ihmisethän näitä kasaa ei tarvi olla insinööri.

Matti

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 09 Syys 2005 14:08

Köli: mitä oljyä olet käyttänyt laatikossa? Entä koneessa?
Miten tuo tapin säätö vaikuttaa?? Jos lisää painetta niin mitä tapahtuu ja toisin päin??

Kohta pitäis olla joustot akselilla ja sitä myöten ensi viikolla vois päästä jopa testailemaan. Toivottavasti kaikki toimii paremmin kuin hyvin!!!
Hieman pelottaa kuinka tanakasti kartiot hakeutuvat toisiinsa kiinni... Ainakaan nyt ei sisuskaluissa pitäis olla välystä eikä mitään muutakaan ongelmaa...

Mutta siis nyt jos pelais niin ennättäis vielä muutaman viikon nauttia veneilyn ihanuuksista :)

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 10 Syys 2005 14:14

Itse olen käyttänyt kytkimessä sellaista öljyä kuin teboil larita32 tai larita 45, koska se on lisäaineeton, metallisorveissa käytettävä öljy. sorvithan ovat erittäin tarkkoja öljystä mitä niissä käytetään, niissähän on samalla periaatteella toimiva voiman siirto eli kitkalevyillä välittyvä. Yleensä ovat käyttäneet kytkimissä tavallista hypoid luokan lukkoöljyä mutta itse pidän sitä liian jäykkänä,varsinkin myöhään syksyllä kun on kylmät ilmat (varmasti tapahtuu luistamista kartioissa)MD ohjekirja suosittelee MSB:hen samaa öljyä kuin moottoriin eli 10W20. Larita on toiminut erittäin hyvin jo vuosia eikä ongelmia ole esiintynyt. Moottorissa on 15/40W tavallinen dieselöljy. Jos kytkin on irti niin sehän on helppo testata itse käsinpyörittämällä ja kokeilemalla vaihteen siirtoa kuinka se toimii, onko se jämäkkä ja ei kuulu ylimääräisiä ääniä ja se että kytkin pyörii ja pitää moitteetta niin ettei tarvitse lisävoimaa sen pyörittämiseen (muuten siellä ei ole kaikki oikein). Vaihteensiirtäjän tapin alla on jousi joka varsinaisesti painaa tappia siirtäjän uraan, sillä päällä olevalla pultilla ja sen alla olevilla prikoilla "hollataan" sitä välystä mikä on vaihteen siirtäjässä että se toimii jämerästi, eli vaihteet pysyvät hyvin päällä eikä luistoa pääse tapahtumaan. Ei saa laittaa liian tiukkaan välykseen koska voi rasittaa pääakselin laakerointia( jos pultti liian syvään, niin vaihe ei mene päälle), liikuttamalla vaihteensiirtäjää ylös/alas paikallaan, pitäisi siinä olla hieman klappia, mutta ei liikaa. Hyvä huomio on kun lähtee koeajolle se, ettei kytkin kuumene vaan on hieman lämmin,(johtuen moottorista) silloin kaikki pitäisi olla ok.
Viimeksi muokannut köli, 20 Syys 2005 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 12 Syys 2005 09:14

Minulla on vaihteen siirtäjässä niin pitkä vieteri, ettei tappiin juuri välystä siirtäjän suhteen jää. Jousi kuitenkin alkup.

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 12 Syys 2005 09:21

Käsin kaikki toimii ihan nätisti. Rattaat rallattaa mukavasti ja suuntaa vaihdettaessa ei edes tiedä milloin se tapahtuu... Sillä saralla siis kaikki ok.

Kuinka usein vaihdat öljyt?

Voiko laatikkoa säätää millään tavalla jos vaihteet koneen pyörittäessä rysähtävät voimakkaasti päälle? Eli siis kartiot oikein imeytyvät toisiinsa kiinni... Auttaako noi säätöhommelit? Entä minkälaisilla koneen kierroksilla vaihto kannattaisi tehdä? Jos puottaa kierroksia niin tällöinhän kartiot pitäis olla herkemmin kiinni toisissaan veto päällä??!

On vähän sellainen hypoteettinen olo tän asian suhteen... Ei tekis todellakaan mieli särkeä boksia enää... :)

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 13 Syys 2005 00:37

Öljyt vaihdan yleensä syksyllä ennenkuin olen nostanut paatin ylös, (myös kytkimeen) suodattimen vaihdan joka toinen vuosi,. Tuohon kytkimen"rysähtämiseen" en osaa sanoa muuta tietoa kuin että ainakin silloin jos kytkimessä olevat pronssiset liukuprikat ovat kuluneet(samalla myös neulalaakereiden koolit) niin pitkittäisakseli pääsee liikkumaan kytkemisen aikana. Jos KAIKKI laakerit vaihtaa ja uusii prikat niin ei sieltä pitäisi kuulua kuin sievä "naksahdus" kun kytkin ottaa kiinni, (eikä juuri sitäkään). Yksi mikä kannattaa huomioida on vaihteensiirtotappi (uuden hinta 135€), kun se on kulunut niin että pronssin reunalta pilkottaa varsinainen metalli (yleensä kuluu kosketuspinnan reunoilta näkyville) silloin myös varsinainen vaihteensiirtokartio pääsee elämään ja kolahtelemaan, tappihan vaikuttaa varsinaisen kartion kytkeytymisen liikkumatilaan kitkakartioiden välissä.
Kyllä kitkatkartiot pitävät pienilläkin kierroksilla kiinni, koska pitkittäisakselissa olevat "rihlat" työntävät siirtokartiota kitkapintoja vasten(vastapaineella), siksi pitääkin varmistaa että siirtokartio pääsee kunnolla pintoihin kiinni. Itse olen säätänyt koneen tyhjäkäynnin niin pienelle kuin se vain on mahdollista käyden tasaisesti ilman suurempia tärinöitä. Vaihtaessa kuuluu pienenpieni naksahdus jonka juuri kuulee kun pilssitilan kansi on auki. Kannattaa kyllä testata ja varmistaa että kaikki on kunnossa niin saa mielenrauhan ja voi nautiskella vielä syyskeleistä.

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 27 Syys 2005 14:07

Sain eilen testattua ensimmäistä kertaa laatikon...
Toimii mutta kolahtelee edelleen ja vapaata ei meinaa saada päälle....

Köli: Onko ehdotuksia???

Miten tuon kolahtelun voi saada pois???
Voiko jostain säätää sitä kuinka nopeasti/lyhyellä vivun käännöllä kartio ottaa kiinni? Tällä hetkellä kun kaasukahvasta kääntää eteenpäin niin sitä ei ehdi työntää kuin ehkä kolmasosan vapaan ja ensimmäiseen naksahdukseen välillä kun vaihde jo kolahtaa päällä... tämän jälkeen vivun voi tuoda ihan rauhassa vapaa-asentoon ja vaihde pysyy kiltistä päällä...
Sama juttu on kun katselee vaihtajaa laatikon päällä. Vaihde kytkeytyy heti kun vipu on kääntynyt johonkin suuntaan...

Laitoimme akselille vakionopeusnivelen ja painelaakerin... Ne näyttäis toimivan todella hyvin.

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 27 Syys 2005 15:25

Nyt kuulostaa vähän siltä että vaijerin säädöt eivät ole ihan kohdallaan, eli vika on nyt nk. kaasuvaijerin/vivuston säädössä, ei välttämättä laatikossa. Vaihde kytkeytyy päälle kun vipua kääntää eteenpäin ennenkuin kierrokset nousevat (aivan kuten pitääkin), mutta kun kääntää keskiasentoon niin laatikon päällä oleva siirtäjänvipu pitäisi kääntyä myös keskiasentoon eli vapaalle, voi testata niin että irroittaa vaijerinpään siirtovivusta ja kokeilee "kylmäharjoitteluna", ilman että kone on käynnissä ja seuraa että vaijerinpää liikkuu sitä liikerataa mitä itse siirtovivunkin tulisi liikkua eli ei mene liian pitkälle ja kaasun ollessa keskiasennossa vaijerinpää on laatikon säätövivun keskiasennossa( jopa hieman taaempana johtuen vaijerin väljyydestä). Kannattaa kokeilla prikkojen lisäyksellä tai vähentämisellä vaihteensiirtäjän keskipultin alle vaikutusta vaihtamiseen(vähemmän prikkoja tiukka vaihtaa, enemmän prikkoja kevyt vaihtaa). Kolahteluun en löydä kyllä mitään muuta selitystä kuin että jossakin täytyy olla klappia, muuten se ei ole selitettävissä.
Olisiko pitkittäisakselin päissä olevat prikat väljiä, tai sitten jos kartiohammasrattaiden paikka muuttuu (prikotusella) täytyy se huomioida pitkittäisakselin prikotuksessa myös, koska välykset täytyvät olla samat, pitkittäisakselin lukkoprikan tehtävä on pitää akselilla olevat tavarat paikoillaan ja toisellapuolellahan on pulttilukitus jonka alla on myös prikka, kun kartiohammasrattaan paikka muuttuu niin lukkoprikka joka stoppaa kartiohammasrattaan takapuoleen niiden välys muuttuu myös, eli jos vaikka olisi uudet prikat mutta kartioiden prikotusta on muutettu niin se on huomioitava itse akselin prikotuksessa.
(Tulipa pitkä teksti toivottavasti saat selvää!) PS. onhan öljy oikea eli 10w20 moottoriöljy joka ohjekirjan mukaan on MS kytkimissä tai larita 32 joka myöskin käy. Tästä nettiosoitteesta löytyy md11c tietoja, ne on kylläkin ruotsinkielellä http://www.forsmarin.se/default2.html
Viimeksi muokannut köli, 27 Syys 2005 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 27 Syys 2005 19:55

Säätelin vivuston toimimaan oikein. Vaihtaja heiluu normaalisti mutta vaihde menee päälle ennen aikojaan. Ja vaihde ei halua lähteä pois päältä vaikka kahvan ja vaihteiston vipu olisivat vapaa-asennossa eli täysin keskellä...

Laatikon sisään vaihdettiin kaikki laakerit + tarkastettiin että välyksiä ei pitäis olla... mm shimmilevyt uusittiin tarpeellisilta osilta... Paikoituksen muutokseen en osaa sanoa oikein mitään... Voiko sen tarkistaa jotenkin?
Jos paikoitus on muuttunut niin vaikuttaako se molempiin suuntiin vaihdettaessa?
Kannattaa kokeilla prikkojen lisäyksellä tai vähentämisellä vaihteensiirtäjän keskipultin alle vaikutusta vaihtamiseen(vähemmän prikkoja tiukka vaihtaa, enemmän prikkoja kevyt vaihtaa).
Eli jos laitan prikkoja lisää niin vaihtajan pitäis työntää kartioita pehmeämmin vastakkain??!?

Öljyn pitäis olla oikeaa
Käytiin paikallisella öljypisteellä ja he neuvoivat oikean öljyn ohjekirjan mukaan.

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 27 Syys 2005 20:23

Hammaskartion simmaus, ainakin se vaikuttaa siihen rattaaseen jonka paikkaa mahd. muutettu, jos etukartiohammasrattaan alle on esim. laitettu lisää simmilevyjä jotta sillä eliminoidaan kartion kuluneisuutta niin minulla ainakin niitä piti vähentää (eli siirtää laakerin toiselle puolelle) kun kartio oli uudelleen pinnoitettu muuten siitä olisi tullut nk. "liian ottava" eli siirtokartion liikkumatila olisi käynyt liian pieneksi eikä vaihteensiirtäjän liikkumaalue olisi toiminut oikein.
Prikkojen lisäys tai vähennys vaikuttaa lähinnä itse vaihteensiirtovivun toimintaan kuinka jäykästi se toimii, samalla se painaa siirtotappia kartion uraan joten sillä voi hieman vaikuttaa siirtäjän toimintaan jos vika johtuu siitä. kokeilemalla se selviää! muistaakseni itselläni siinä on 3 ohutta säätöprikkaa pultin alla. Uudelleen pinnoitettuna minulla teki vastaavaa mutta nyt ajan myötä se on tasoittunut normaaliksi, ilmeisesti pinnat ovat mukautuneet kartioon tai sopivasti kulunut. Aluksi piti vapaalle vaihettaessa käyttää vipua hieman pakilla päin jolloin irtosi normaalisti vapaa-asentoon.
Toimiiko pakki muuten normaalisti vai onko silläkin puolella sama ongelma?

MD11C
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Joulu 2003 09:34

Viesti Kirjoittaja MD11C » 28 Syys 2005 09:25

Tasan ei käy onnenlahjat, meikäläisellä on juuri päinvastainen ongelma, eli en meinaa saada vaihdetta päälle, johtuen samoista "ominaisuuksista", mutta päin vastaisessa järjestyksessä........

köli
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Elo 2005 21:17

Viesti Kirjoittaja köli » 28 Syys 2005 13:12

Niinpä, se taasen voi johtua juuri samasta ongelmasta mutta päinvastaisessa järjestyksessä, siirtokartio ei ylety tarpeeksi syvälle kitkakartioon eli pinta on kulunut tai vaiht.siirtäjäntappi, jolloin pitoa ei pääse syntymään, voi se olla myös lasittunut. Simmaus on yksi konsti, joka tapauksessa kytkimen joutuu aukaisemaan ja tutkimaan mikä aiheuttaa kyseisen ilmiön.

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 21 Loka 2005 13:32

No nyt on vene kuivilla, tai siis on ollut jo muutaman viikon. L
aatikko alkoi toimia melko hyvin korjausten jälkeen. Eteenpäin vaihdettaessa kuuluu vain naksahdus ja veto kytkeytyy päälle. Pakin kanssa on hieman enemmän ongelmia. Kun vaihdevivun kääntää taaksepäin hyppää vaihde päälle aika rankasti. Ja vipua ei tarvitse kääntää kuin muutama aste. Voi olla että kartion shimmaus hiukan kauemmas vois auttaa.
Vapaan löytyminen on edelleen hieman hankalaa varsinkin eteenpäin ajon jälkeen. Tuo mainitsemani shimmaus vois varmaan auttaa tähänkin ongelmaan...

Sitten vielä kysymys!
Jotta näitä fiksauksia voisi tehdä tässä talven aikana, pitäis vaihdelaatikko olla kotona. Ja jos vaihdelaatikko on irti, niin koneessa ei voi olla öljyjä!

Kysymys kuuluukin, voiko koneen pitää talven yli ilman öljyjä?
Voiko moisesta olla haittaa sisälmyksille? Ruostuuko pyydys käsiin?

Vastaa Viestiin