Moottorin linjaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 07 Kesä 2005 12:18

Enpä oo kuikistellu muitten venneitten voimansiirtua, mutta kyllä mulla on nivelakseli kytkimen ja potkuriakselin ja painelaakerin välissä,
ei ole silloin niin millipeliä tuo suuntaus, käsittääkseni....
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

painopisteen paikka

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Kesä 2005 04:41

Noissa nivelakseleissa on se vika että ovat aika pitkiä ... eihän se haittaa jos veneessä on tilaa yllin kyllin tai pieni muutos painopisteen paikassa ei haittaa.
Mutta liukuvissa akselivetoisissa tulee helposti ongelma painopisteen kanssa, kun paino olisi hyvä olla melko takana. Itsellä kone painaa vaihteineen n. puolet rungon painosta joten sen paikalla on iso merkitys painopisteen paikkaan.

Noilla pitkillä nivelakseleilla tulee helposti keulallaan kyntäviä veneitä ellei painopisteen muutosta voi korjata esim. sijoittamalla akkua uudelleen tai lyhentämällä akselia.
Mile

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 13 Kesä 2005 01:17

nivelakselin pituudesta sen verran että kampiakselilinjan ja potkuriakselilinjan leikkauskohdan tulee olla nivelakselin keskikohdan paikkeilla,muuten alkaa tekemään isoaympyrää ja rasittaa toista niveltä kohtuuttomasti,myös tärinä lisääntyy oleellisesti heti kun mitta on väärä

Vastaa Viestiin