Kahden tankin tasapaino
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Re: Kahden tankin tasapaino
Jos laitan hanat niin laitan paluut molempiin ja hanat myös siihen, sitten jos käytän hanoja niiden pitää olla suunnattu molempien samaan tankkiin eli aina käännetään paluu sekä imu samaan suuntaan. Helppo muistaa kun hanat täytyy olla samalla tavalla.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kahden tankin tasapaino
Itsekki olen kahden tankin vaihtoehtoa harkitsenut, mutta sellaisessa lähtö-letku-hana-letku-haara-letku-suodatin-letku-moottori tyyppisessa ratkaisussa on liian montaa liitosta ja minusta aivan liikaa mahdollisuuksia vikoihin/vaurioitumisiin.
Ihan huvikseen kysyn: miksi ei ole yksinkertainen alapuolella oleva yhdysputki kelvollinen vaihtoehto? Saisit ulosoton ja täytön yhteen tankkiin. Jäis pois montaa hanaa, montaa letkuklemmarilla liitosta. Ja saisit kuumana paluun tulevan polttoaineen sopivasti siihen tankiin jäähtymään, mistä et ota varsinaisesti moottorille ainetta.
Muuten, sivuseikkana, vaihdoin viime vuonna noin 2000 litraa polttoainetta tankeissa pettäneen täyttökorkin tiivisteen takia. Kaksi korkkia 100% isompi todennäköisyys pilaa polttoaine...
Keep it simpe!
Ihan huvikseen kysyn: miksi ei ole yksinkertainen alapuolella oleva yhdysputki kelvollinen vaihtoehto? Saisit ulosoton ja täytön yhteen tankkiin. Jäis pois montaa hanaa, montaa letkuklemmarilla liitosta. Ja saisit kuumana paluun tulevan polttoaineen sopivasti siihen tankiin jäähtymään, mistä et ota varsinaisesti moottorille ainetta.
Muuten, sivuseikkana, vaihdoin viime vuonna noin 2000 litraa polttoainetta tankeissa pettäneen täyttökorkin tiivisteen takia. Kaksi korkkia 100% isompi todennäköisyys pilaa polttoaine...
Keep it simpe!
Viimeksi muokannut Qubik, 21 Helmi 2015 01:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Kahden tankin tasapaino
Varoa sitä sun tätä ja sitten vielä valita hanojaCC kirjoitti:Imuputki hoitaa tasauksen, jos kaikki hanat on auki. Hanoilla voi sitten valita, jos ei halua ottaa täydemmästä, josta tietysti otetaan, jos kaikki on auki. Nyt dieselien aikaan vaan pitää varoa, ettei paluu täytä yli toista tankkia, jos otetaan vain toisesta. Kun paluut menee omiin tankkeihinsa ilman valintahanoja.venealeksi kirjoitti:Onko sulla CC erillinen yläpuolen tasausputki vai tasaako imuletku tankkeja ?
Ihmettelen hiukan tota imuletku tasausta.
Kone ottaa varmaan aineen sieltä mistä helpommin saa. Lienee täydempi tankki.
Mutta tasaantuuko aine muuten kuin koneen imun verran ajossa ?
Aleksi
Yleensä tulee tankattua vain toiselta puolen, ja ajellessa jo puolen tunnin päästä tankit on jo tasan. Moottorit sammuksissa menee kauemmin, mutta ei ole tarvinnut koskaan tutkia paljonko kauemmin.

Miksi ihmeessä ei voi tankkeja yhdistää järkevästi että pysyy vene balanssissa niitten puolesta ja ei tarvi muuta kuin antaa hanaa?
Akkujen kanssa jotenkin ymmärrän jonkinlaisen vekslaamisen hupi/starttiakkujen välillä

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Re: Kahden tankin tasapaino
Laittaisin varmaan alayhdysletkun jos tankeissa (2 kpl) ei olis kaikki putkilähdöt tankin kannen päällä ja jos välissä ei olis 4 vesitiivistä jäykistettä ("seinää") joiden korkeus on noin puolet tankin korkeudesta ja tankki on tilassa jossa sen ympärille jää 5-10 mm tilaa ja jäykisteen sisus on täytetty 2k-uretaanilla. Siksi yläkautta. Tankin yläpuolella on koteloissa ja lokeroissa läpivientejä letkuille.
Ei nuo hanat varmaan ole sen kummempi käyttää kuin alaletkuissakaan jos niitä laitan ja varmaan siihen joku sulku ainakin tulee. Klemmareitakaan ei mene kovin monta enempää. Täyttökorkki tulee niin että siihen ei vesi pääse.
Ei nuo hanat varmaan ole sen kummempi käyttää kuin alaletkuissakaan jos niitä laitan ja varmaan siihen joku sulku ainakin tulee. Klemmareitakaan ei mene kovin monta enempää. Täyttökorkki tulee niin että siihen ei vesi pääse.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Kahden tankin tasapaino
Ei taida enää kuulua puuveneisiin tää.
Onnea virityksiin!
Onnea virityksiin!
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Kahden tankin tasapaino
Ei tossa ole mitään ongelmaa. Ne on ollu auki kaikki mulla jo käytännössä 20 vuotta, eikä mitään ole tarvinnut varoa. Mutta siis on mahdollisuus tehdä valintoja, JOS haluaa.pellamo kirjoitti:Varoa sitä sun tätä ja sitten vielä valita hanojaCC kirjoitti:Imuputki hoitaa tasauksen, jos kaikki hanat on auki. Hanoilla voi sitten valita, jos ei halua ottaa täydemmästä, josta tietysti otetaan, jos kaikki on auki. Nyt dieselien aikaan vaan pitää varoa, ettei paluu täytä yli toista tankkia, jos otetaan vain toisesta. Kun paluut menee omiin tankkeihinsa ilman valintahanoja.venealeksi kirjoitti:Onko sulla CC erillinen yläpuolen tasausputki vai tasaako imuletku tankkeja ?
Ihmettelen hiukan tota imuletku tasausta.
Kone ottaa varmaan aineen sieltä mistä helpommin saa. Lienee täydempi tankki.
Mutta tasaantuuko aine muuten kuin koneen imun verran ajossa ?
Aleksi
Yleensä tulee tankattua vain toiselta puolen, ja ajellessa jo puolen tunnin päästä tankit on jo tasan. Moottorit sammuksissa menee kauemmin, mutta ei ole tarvinnut koskaan tutkia paljonko kauemmin.![]()
Miksi ihmeessä ei voi tankkeja yhdistää järkevästi että pysyy vene balanssissa niitten puolesta ja ei tarvi muuta kuin antaa hanaa?
Akkujen kanssa jotenkin ymmärrän jonkinlaisen vekslaamisen hupi/starttiakkujen välillä
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kahden tankin tasapaino
Ookkei, ilmiselvästi on kuttaperkka veneestä kysymys, joten lusikkaallinen hartsia ja pikkase mattoa hoitaa kaikenlaisen mahdolliseen muokkaustarpeen käden kääntäessä. Miksi kikkailla. Lasikuituvene kun on suunnattoman helposti muokattavissa tarpeen mukaiseksi.
Miksi kehottaan pitämään asiat yksinkertaisena on käytännön kokemus. Mita enemmän kommerverkkeja sinne keksii, sitä todennäköisemmin sen ikkunassa olevaan tarran "turva" kirjoituksen alapuolella olevaan numeroon pitää soittaa ja kyllä tulee pahaa mieli.
Miksi kehottaan pitämään asiat yksinkertaisena on käytännön kokemus. Mita enemmän kommerverkkeja sinne keksii, sitä todennäköisemmin sen ikkunassa olevaan tarran "turva" kirjoituksen alapuolella olevaan numeroon pitää soittaa ja kyllä tulee pahaa mieli.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Kahden tankin tasapaino
Ouch...
Kyllä CC:llä on mitä isoimmin puuvene.
Ja komia onkin.
Tietysti monimutkaisuus lisää ongelmien mahdollisuutta.
Mutta kyllä kahdentankin systeemissä mun mielestä nimenomaan turvallisuuden vuoksi tulisi olla omat hanat.
Jos toinen tankki saastuu tai tyhjenee jostain syystä niin toisella voi vielä ajaa kun saa vaurioituneen puolen pois pelistä.
Purjeveneissä hana tasauksessa on jopa pakollinen muutoin päivän purjehduksen jälkeen löpöt löytyy vain yhdestä tankista ja ylivuoto merestä.
Aleksi
Kyllä CC:llä on mitä isoimmin puuvene.
Ja komia onkin.
Tietysti monimutkaisuus lisää ongelmien mahdollisuutta.
Mutta kyllä kahdentankin systeemissä mun mielestä nimenomaan turvallisuuden vuoksi tulisi olla omat hanat.
Jos toinen tankki saastuu tai tyhjenee jostain syystä niin toisella voi vielä ajaa kun saa vaurioituneen puolen pois pelistä.
Purjeveneissä hana tasauksessa on jopa pakollinen muutoin päivän purjehduksen jälkeen löpöt löytyy vain yhdestä tankista ja ylivuoto merestä.
Aleksi
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Kahden tankin tasapaino
Kuten Qubik kirjoitti kannen tasalla olevat täyttöyhteet ovat varottavia, niistä helposti menee vettä tankkiin.
Aikoinaan työveneessä(teräs) asia ratkaistiin hitsaamalla 15 cm putkenpätkä pystyyn johon hattumutteri korkiksi-ei vuoda vettä sisään.
Käsittääkseni tuossa suunnitellussa ratkaisussa ei ole mitään ongelmaa kunhan huohotin on molemmissa, paluun tasaus hoituu täyttöputken kautta kunhan huohotin putkien päät on korkeammalla kuin täytön T.
Omassa (purje)veneessä myös vesitankkien täyttöyhteet tein samoin n 10cm putki pystyssä ylärakenteen sivussa hattu päällä, ei kannelle roiskuva vesi huuhtele lokin paskoja vesitankin jenkoihin.
Aikoinaan työveneessä(teräs) asia ratkaistiin hitsaamalla 15 cm putkenpätkä pystyyn johon hattumutteri korkiksi-ei vuoda vettä sisään.
Käsittääkseni tuossa suunnitellussa ratkaisussa ei ole mitään ongelmaa kunhan huohotin on molemmissa, paluun tasaus hoituu täyttöputken kautta kunhan huohotin putkien päät on korkeammalla kuin täytön T.
Omassa (purje)veneessä myös vesitankkien täyttöyhteet tein samoin n 10cm putki pystyssä ylärakenteen sivussa hattu päällä, ei kannelle roiskuva vesi huuhtele lokin paskoja vesitankin jenkoihin.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36
Re: Kahden tankin tasapaino
Aihe on mielenkiintoinen, polttoaineen paluun ohjaisin ehdottomasti molempiin tankkeihin.
Meno-paluuvirtaus kuitenkin on moninkertainen moottorin kulutukseen verrattuna.
Meno-paluuvirtaus kuitenkin on moninkertainen moottorin kulutukseen verrattuna.
- stuuvari
- Viestit: 315
- Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02
Re: Kahden tankin tasapaino
Puuveneitä on monenlaisia. Paljon tuossa veneessäni ainakin on puuta. Monen "puuveneessä" täällä on sitä polyesteriä enemmän kuin tässä paatissani, niin paljon enemmän kuin niissä kaikkiaan on sitä polyesteriä, tuossa ei ollenkaan. Tää kyseinen paattini on sellainen plywoodenboat, puusta la levystä muotoiltu, epoksilla kasattu ja epoksilla laminoitu. Matkin ideassani hieman amerikan pappoja. Epoksi on parempi puun kanssa, koska puu säilyy suuremmalla todennäköisyydellä puuna. Puuveneitä on monenlaisia, mutta olisko tämä sitten puuepoksikomposiittipaatti. Tankit ovat samaa materiaalia, puuta ja epoksia. Voin laittaa kuvia joskus kun kerkeän. Mutta ei aleta tähän puu tai muu vääntöön, tämä ei ole tämän keskustelun aihe
Takaisin tankkeihin:
Kestääkö muuten pleksilasi dieseliä, ajattelin nimittäin laittaa "lasista" manusluukun kannen tankkeihin (ikkuna). Manukseen ei tule läpivientejä. Onko sellaista pleksiä joka ei säröile kun poraa tiheään reikiä reunaan ja siis pitää kestää dieseliä. Pitäis olla aika paksua. Täällä oli muistaakseeni joku pleksinmyyjäkin, asiantuntija siis.

Takaisin tankkeihin:
Kestääkö muuten pleksilasi dieseliä, ajattelin nimittäin laittaa "lasista" manusluukun kannen tankkeihin (ikkuna). Manukseen ei tule läpivientejä. Onko sellaista pleksiä joka ei säröile kun poraa tiheään reikiä reunaan ja siis pitää kestää dieseliä. Pitäis olla aika paksua. Täällä oli muistaakseeni joku pleksinmyyjäkin, asiantuntija siis.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kahden tankin tasapaino
Plexi ei säröilee, kun sitä poraa "muoviteroituksella" olevalla poraterällä ja uittaa reikään paljon jäähdyttävä öljyä. Aikuona yksi tuttu kuulemma sai purkkariin muoviluukkuun siistit ilmareiat poratuksi, kun upotti koko levyn ölytäytteiseen astiaan ja poraili öljun alla. Etrasta kannataa kysyä siitä polttoainekestävyydestä. Ainakin herttoniemen etrassa on pätevät herrat töissä.
Itse yleensä teroitan poranterän leikkuukulman noin 85' . Silloin se ei leikkaa liian nopeasti ja otta pienemman lastun. Muut terän muokkaukset jätän kertoamata, koska mun suomenkielen sanasto ei riittää siihen. Sitkeisiin muoveihin käytän murtuneesta poraterän pätkästä tehtyä terä. Sitä pitää usein nostaa jotta purut saa pois, mutta käsivaralta poraessa lieriöosa ei leikkaa ja reikä jää pyöreä eikä pääsee lipsumaan soikeaksi.
Edit: pakko oli pikkase lukee lisää muoviporauksesta ja teroittamisesta. löysin sellaisen: http://www.instructables.com/id/Foolpro ... he-Finale/
Itse yleensä teroitan poranterän leikkuukulman noin 85' . Silloin se ei leikkaa liian nopeasti ja otta pienemman lastun. Muut terän muokkaukset jätän kertoamata, koska mun suomenkielen sanasto ei riittää siihen. Sitkeisiin muoveihin käytän murtuneesta poraterän pätkästä tehtyä terä. Sitä pitää usein nostaa jotta purut saa pois, mutta käsivaralta poraessa lieriöosa ei leikkaa ja reikä jää pyöreä eikä pääsee lipsumaan soikeaksi.
Edit: pakko oli pikkase lukee lisää muoviporauksesta ja teroittamisesta. löysin sellaisen: http://www.instructables.com/id/Foolpro ... he-Finale/
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!