Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
oksalahti
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2010 14:38

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja oksalahti » 27 Heinä 2014 17:46

Tässä vielä viisaammille kuvat tulpista. Tulpat uusittiin ennen viimeisintä matkaamme ja nuo ovat olleet nyt n. kaksi tuntia käytössä (sisältäen viimeisen matkan jolla tuo noita käynti ja sammumisongelmia oli).

Kuvassa tulpat siinä järjestyksessä että vasemmanpuoleinen on sen sylinterin, joka on vetolaitteen päässä ja oikeanpuoleinen on sen sylinterin, joka on siinä päässä missä hihna on 8} . Jokainen kulunut eri tavalla: vasemmanpuoleisessa outo punertava sävy ja oikeanpuoleisin on nokeentunut niin että puolet keraamisesta kannasta on jo aika mustaa.

Tässä paras kuva mistä näkee tarkemmin miltä tulpat näyttävät:

http://mayoneez.1g.fi/kuvat/SummerTimeB ... /_full.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tässä vielä toinen suoraan ylhäältä:

http://mayoneez.1g.fi/kuvat/SummerTimeB ... /_full.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäs nuo viisaille kertoo?

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 28 Heinä 2014 08:52

Mitä enemmän ne venttiilit (seetit) painuu kanteen niin sitä enemmän se sitten ajansaatossa alkaa kantaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja CC » 28 Heinä 2014 10:08

Väljä virranjakaja sitten kanssa aiheuttaa lämpötilasta riippuvia kärkien toimintaongelmia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

pekkosbill
Viestit: 22
Liittynyt: 02 Joulu 2008 22:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja pekkosbill » 28 Heinä 2014 11:49

Aparaatti jos vastaskin, eli tosiaan noi käyntiongelmat pahenee ajan myötä kun seetit painuu syvemmälle kanteen, eli moottorin lämmetessä alkaa venttiilit kantamaan pikkuhiljaa aikasemmin ja aikasemmin, kunnes ei suostu enää käynnistymään kylmänäkään. Eli tässä kohtaa venttiilivälysten tarkastus ja säätö sekä venttiilisuoja-ainetta bensan sekaan.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Volvo B18 käyntiongelmia - missä vika?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 28 Heinä 2014 20:36

Mikä on moottorin käyntilämpö ja miten on marinointi tehty? Ei välttämättä liity ongelmaa vaan kysymys tuli mieleen noista tulpista.

Venttili välykset on mainittu moneen otteeseen, onko tarkistettu/säädetty ja mihin arvoon. Katkojan kärkiväli on yksi yleinen vikapaikka. Huono johto, johtoliitos jne.

Polttoaine puolelle laittaisin noiden tarkistusten jälkeen irtotankin käsipumpulla suoraan pensapumpulle, ja kaasuttimen tuloon painemittarin. Sillä saa rajattua osan mahdollisista syistä pois.

Vastaa Viestiin