Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 14 Heinä 2014 21:57

Tätä minä juuri tarkoitin. Simon sanoo että poksin ei kuulu tiputtaa vettä lainkaan ja ristovan taas sanoo että kuuluu tiputtaa hieman vettä. Että silleen. Ristovan kun kerran on sitä mieltä että kuuluu tiputtaa hieman, niin onko ideoita miten saan veden tulemaan läpi kun sitä rasvaa meni putkeen aikareilusti...
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

ristovan
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Huhti 2014 00:52

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja ristovan » 14 Heinä 2014 23:22

Ei kai se haittaa jos se poksi ei kuumene. Jos ei pysty pitämään kättä (ainakaan mielekkäästi) niin se on noin yli 60 astetta.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja Simon » 14 Heinä 2014 23:49

Joo, minä tarkoitan kuitenkin talinaru boksia kera vannasputken, jonka ulkopäässä on valkometallilaakeri mikä kuitenkin vaatii sitä vaseliini voitelua ja ainoa mahdollisuus sille on vaseliinilla täytetty vannasputki (joten vettä ei pitäisi ulkopuolelta tulla).

/ristovan/ on aivan oikeassa vesipummppujen suhteen, sillä siinä tiivisteen takana on vesi joka "jäähdyttää" , muttei välttämättä sitä voitelemaan tarkoitettua rasvakuppia?

Mikä parasta tämä keskustelu on herätellyt ajatuksia, lienee jopa tämän palstan tarkoituskin :)

ristovan
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Huhti 2014 00:52

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja ristovan » 15 Heinä 2014 00:00

Totta tuokin ettei pumpussa ole rasvakuppia. Itsekkin ruuttasin vaseliinia täyteen, kohta näkee miten toimii :-)

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Heinä 2014 06:44

Vielä yks pointti; on hyvä olla sitä talinarua valmiiksi veneessä, samoinkuin varahihnat, suotimet tms, ettei tarvi alkaa etsiä silloin/jos sitä tarvitsee.
Tarve on normaalisti, jos ei mitään epätavallista tapahdu, tosi harvoin, Mary II:n oli minulla 8v jonka aikana, muistaakseni kiristin boksia pari kertaa, eikä rasvan lisäksi muuta tarvinnut lisätä. EM edellyttää, että akseli on suora, sileä, värinätön.
Jos boksi tarvii usein kiristystä, niin kannattaa tarkastaa ensimmäiseksi koneen rihtaus, jos heittoa, niin aiheuttaa värähtelyä.

ristovan
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Huhti 2014 00:52

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja ristovan » 21 Heinä 2014 11:47

matti kirjoitti:Vielä yks pointti; on hyvä olla sitä talinarua valmiiksi veneessä, samoinkuin varahihnat, suotimet tms, ettei tarvi alkaa etsiä silloin/jos sitä tarvitsee.
Tarve on normaalisti, jos ei mitään epätavallista tapahdu, tosi harvoin, Mary II:n oli minulla 8v jonka aikana, muistaakseni kiristin boksia pari kertaa, eikä rasvan lisäksi muuta tarvinnut lisätä. EM edellyttää, että akseli on suora, sileä, värinätön.
Jos boksi tarvii usein kiristystä, niin kannattaa tarkastaa ensimmäiseksi koneen rihtaus, jos heittoa, niin aiheuttaa värähtelyä.
Hyvin pelasi kaikki, vaikka oli vannasputki turvoksissa vesivaseliinia. Talipoksin lämpötila oli alle 40 astetta (ehkä lähemmäs 20).

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 21 Heinä 2014 17:45

Tuleeko vesi läpi?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

ristovan
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Huhti 2014 00:52

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja ristovan » 21 Heinä 2014 17:47

Ei. Vaseliinia näkyy vain pyörivän talipoksin juurella.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 28 Heinä 2014 22:55

vehkasalo kirjoitti:Pitääkö narua laittaa boksiin useampi kieppi vai riittääkö yksi kierros? Ajon jälkeen liruttelee aikalailla ja naru taitaa olla aika lopussa.
teflon naruja taitaa olla eri vahvuisia, mistähän moista saa?
Laittelin kolme kierrosta narua ja johan alkoi pitämään. Ajon jälkeen ei tiputellut lainkaan. vanha naru oli epämääräinen pikku knööli ja sitä ei varmaan ollut vaihdettu vuosiin. Toimenpiteessä kesti hitaalla kaverilla noin puoli tuntia. Kannattanee vaihtaa vuosittain on sen verran nopea toimenpide.
Aika kuuma oli boksi ajon jälkeen, just pysty kättä pitämään.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30 Syys 2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!

Viesti Kirjoittaja TLehti » 26 Elo 2014 14:13

Moi

Sattumalta huomasin keskustelun ja omasssa veneessä (Pikku-Scylla) vaihdoin talinauhan n. 7 vuotta sitten, kun veneen hankin ja edellinen omistaja ei edes tiennyt koko nauhasta mitään.

Sillon tiputteli vettä ja kun vanhan otin pois, niin oli ollut todenäköisesti hyvin kauan paikallaan.

Olen aika surutta rasvaprässillä sinne tavaraa tunkenut ja useammankin tunnin ajon jälkeen, niin lämmin tuo pinta on, muttei missään tapauksessa kuuma.

Vettä ei ole minulla koskaan tiputellut, tosin vaseliinia saa aina silloin tällöin akselin päältä pyyhkiä pois.

Tänä keväänä luovuin rasvaprässistä ja ostin tilalle kiinteän prässin, mistä saa silloin tällöin lisättyä vaseliinia pari kierrosta.

Olen parikin kertaa kysynyt kahdelta eri maahantuojalta, jotka akselisto komponentteja myyvät, että kuinka usein tuo nauha tulisi vaihtaa ja mitään suositusta tuohon ei tunnu olevan, mutta ilmeisesti monta vuotta ainakin kestää.

Lämpöarvo tuossa itse nauhassa on käsittääkseni aika korkea, mutta jos ei voitelevaa elementtiä ole, niin kaikkihan nuo jämähtävät jossain välissä.

Ilmeisesti minä kuulun koulukuntaan, jonka mielestä ei pidä vuotaa vettä.

T: Tero

Vastaa Viestiin