Uponneen diisselin huolto
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Joup! Ruostetta ja muuta paskaa oli koko männän ja sylinterin väli täynnä... Moottori oli ollut jokusen vuoden taivasalla ilman sytytystulppaa ja suojaöljyä. Painamista varten piti sorvata 15 millinen teräslaippa joka vastasi kauttaaltaan männän päähän.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moottoriöljyn joukossa ei litra merivettä vielä pahaa tee. Perkinsiin näet ammoin pääsi jostain vettä, mutta eipä se muuta haitannut kuin harmaannutti öljyn. Vaihdoin kyllä sittemmin uusiin öljyihin. Hyvin on kone pelannut sen jälkeenkin toistakymmentä vuotta.
Pumppu ja suuttimet ovat toinen juttu. Siellä tippa tappaa.
Pumppu ja suuttimet ovat toinen juttu. Siellä tippa tappaa.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Eli se oli uponnut keväällä 2003 järviveteen ja nostettu ilmeisesti samana päivänä siihen mistä sen syksyllä 2004 ostin. Koneen öljytilasta vedet oli pumpattu samantien pois, ettei ainakaan talvea ole olleet. Viime syksynä laitoin öljyt koneeseen ja tarttasin muutaman kerran ja sitten vasta huomasin että tankki on korkkiin asti täynnä jäätä. Kone on vielä rempattu muutama vuosi sitten ja kaikki kuluvat osat vaihdettu.
Pitänee tässä painostuksen alla nyt kuitenkin se ilmeisesti aukaista kokonaan ja kurkistella sisälle. Mut aloitan kuitenkin irrottamalla huomena syöttöpumpun ja tutkin onko siellä jossain jäätä, toivottavasti ei.
Pitänee tässä painostuksen alla nyt kuitenkin se ilmeisesti aukaista kokonaan ja kurkistella sisälle. Mut aloitan kuitenkin irrottamalla huomena syöttöpumpun ja tutkin onko siellä jossain jäätä, toivottavasti ei.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Japekki on todella viisas mies ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mitenkähän tuonkin nyt ottas. Mut tuolla on kuva siitä koneesta: http://groups.msn.com/japeveneet/katari ... hotoID=294 Eihän se kummoinen murkula ole.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Onkos tuo lämmönvaihdin tehty syyläristä tinaamalla kotelo pillistöjen päälle. Pakosarja on ainakin asiallisen näköisesti hitsailtu...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Noniin, nyt on koneen ääressä käyty ja kuvia voi katella tuolta ---> http://groups.msn.com/japeveneet/katari ... hotoID=294
Vettä ei näyttäisi menneen tankista edes vedenerottimelle asti vaikka starttailin kun siinä on ilmeisesti välissä hana, joka oli kiinni.
Vettä ei näyttäisi menneen tankista edes vedenerottimelle asti vaikka starttailin kun siinä on ilmeisesti välissä hana, joka oli kiinni.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vähälläpä olet päässyt! Ilmeisesti kone ei kuitenkaan ole käynyt ihan uppisukkelissa sillä imusarjaan kautta on vedellä aina vapaa pääsy johonkin sylinteriin monipyttyisessä koneessa kuten jo itse edellä pohdiskelit. Tarkista nyt kumminkin ne sylinterit.
Minulla on Bertta-Lotassa tismalleen samanlainen öljynvaihtopumppu sillä erotuksella että siinä on 3-tiehana jolloin myös vaihteistoöljyn saa vaihdettua nätisti.
Minulla on Bertta-Lotassa tismalleen samanlainen öljynvaihtopumppu sillä erotuksella että siinä on 3-tiehana jolloin myös vaihteistoöljyn saa vaihdettua nätisti.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mukava seurata huoltoa ihan online. Kyllä tuosta vielä diisseli tulee, jos vain itse pumppu on puhdas. Sitä en kyllä lähtisi itse avaamaan ellei ole kellosepän koulutusta. Pelkkä irrottaminenkin saattaa jo sotkea ajoitusta hitusen. Mutta ei ammattiapu maltaita maksa.
Itse alus näyttää uskomattoman kauniilta! Tuosta ei fiskarinmuotoilu enää paljon parane. Ajattelitko höylätä pinnasta muutaman millin ennen hiontaa?
Itse alus näyttää uskomattoman kauniilta! Tuosta ei fiskarinmuotoilu enää paljon parane. Ajattelitko höylätä pinnasta muutaman millin ennen hiontaa?
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Minäki valmistauduin vähän isompaan remonttiin. Hommasin Diisselinkorjaussarjankin kaiken varalta. Siitä kuva "tässä" .Veli-Matti kirjoitti:Vähälläpä olet päässyt!
Ei siitä oikein pysty höyläämään kun laudoitus on 12 milliä paksu. Samoin hyttirakenteet ja kattokaaret ja kaikki muut. Vene on tehty aika kevyeksi. Pelkkä hionta, kyllästys ja lakkaus.lth kirjoitti:Ajattelitko höylätä pinnasta muutaman millin ennen hiontaa?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuo korjaussarja on nimenomaan sellainen että se voi aiheuttaa huomattavaa moottorin eliniän lyhenemistä. En suosittele - mutta ehdottomasti voin suositella ns. savuviinojen ottamista rempan jälkeen ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Noniin, kävinpä taas vähän näpräilemässä koneen kimpussa. Tässä uutta tilennetta