Uponneen diisselin huolto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 02 Maalis 2005 22:44

Ja mä kun luulin että mulla oli joskus laakeri piukassa kun vaati 4 tonnia
mutta ei se sitte ollukkaan ;-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 22:52

Joup! Ruostetta ja muuta paskaa oli koko männän ja sylinterin väli täynnä... Moottori oli ollut jokusen vuoden taivasalla ilman sytytystulppaa ja suojaöljyä. Painamista varten piti sorvata 15 millinen teräslaippa joka vastasi kauttaaltaan männän päähän.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 03 Maalis 2005 16:34

Heh siinä olis jo moni nykykone mennyt soosiksi
mutta nuo ennen sotia tehdyt ovatkin aika paljon wahwempia :-)

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 03 Maalis 2005 16:52

Moottoriöljyn joukossa ei litra merivettä vielä pahaa tee. Perkinsiin näet ammoin pääsi jostain vettä, mutta eipä se muuta haitannut kuin harmaannutti öljyn. Vaihdoin kyllä sittemmin uusiin öljyihin. Hyvin on kone pelannut sen jälkeenkin toistakymmentä vuotta.

Pumppu ja suuttimet ovat toinen juttu. Siellä tippa tappaa.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03 Maalis 2005 17:56

Eli se oli uponnut keväällä 2003 järviveteen ja nostettu ilmeisesti samana päivänä siihen mistä sen syksyllä 2004 ostin. Koneen öljytilasta vedet oli pumpattu samantien pois, ettei ainakaan talvea ole olleet. Viime syksynä laitoin öljyt koneeseen ja tarttasin muutaman kerran ja sitten vasta huomasin että tankki on korkkiin asti täynnä jäätä. Kone on vielä rempattu muutama vuosi sitten ja kaikki kuluvat osat vaihdettu.

Pitänee tässä painostuksen alla nyt kuitenkin se ilmeisesti aukaista kokonaan ja kurkistella sisälle. Mut aloitan kuitenkin irrottamalla huomena syöttöpumpun ja tutkin onko siellä jossain jäätä, toivottavasti ei.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Maalis 2005 18:05

Japekki on todella viisas mies ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03 Maalis 2005 19:25

Mitenkähän tuonkin nyt ottas. Mut tuolla on kuva siitä koneesta: http://groups.msn.com/japeveneet/katari ... hotoID=294 Eihän se kummoinen murkula ole.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Maalis 2005 22:41

Onkos tuo lämmönvaihdin tehty syyläristä tinaamalla kotelo pillistöjen päälle. Pakosarja on ainakin asiallisen näköisesti hitsailtu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03 Maalis 2005 23:23

En oo vielä tutkinu tarkemmin mut huomena (4.3.)oon aika paljon viisaampi. Laittelen sitten jotain "räjäytyskuvia" siitä koneesta tuonne msn:ään.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04 Maalis 2005 17:13

Noniin, nyt on koneen ääressä käyty ja kuvia voi katella tuolta ---> http://groups.msn.com/japeveneet/katari ... hotoID=294
Vettä ei näyttäisi menneen tankista edes vedenerottimelle asti vaikka starttailin kun siinä on ilmeisesti välissä hana, joka oli kiinni.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Maalis 2005 17:38

Vähälläpä olet päässyt! Ilmeisesti kone ei kuitenkaan ole käynyt ihan uppisukkelissa sillä imusarjaan kautta on vedellä aina vapaa pääsy johonkin sylinteriin monipyttyisessä koneessa kuten jo itse edellä pohdiskelit. Tarkista nyt kumminkin ne sylinterit.
Minulla on Bertta-Lotassa tismalleen samanlainen öljynvaihtopumppu sillä erotuksella että siinä on 3-tiehana jolloin myös vaihteistoöljyn saa vaihdettua nätisti.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 04 Maalis 2005 17:44

Mukava seurata huoltoa ihan online. Kyllä tuosta vielä diisseli tulee, jos vain itse pumppu on puhdas. Sitä en kyllä lähtisi itse avaamaan ellei ole kellosepän koulutusta. Pelkkä irrottaminenkin saattaa jo sotkea ajoitusta hitusen. Mutta ei ammattiapu maltaita maksa.

Itse alus näyttää uskomattoman kauniilta! Tuosta ei fiskarinmuotoilu enää paljon parane. Ajattelitko höylätä pinnasta muutaman millin ennen hiontaa?
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04 Maalis 2005 18:41

Veli-Matti kirjoitti:Vähälläpä olet päässyt!
Minäki valmistauduin vähän isompaan remonttiin. Hommasin Diisselinkorjaussarjankin kaiken varalta. Siitä kuva "tässä" .

lth kirjoitti:Ajattelitko höylätä pinnasta muutaman millin ennen hiontaa?
Ei siitä oikein pysty höyläämään kun laudoitus on 12 milliä paksu. Samoin hyttirakenteet ja kattokaaret ja kaikki muut. Vene on tehty aika kevyeksi. Pelkkä hionta, kyllästys ja lakkaus.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Maalis 2005 21:06

Tuo korjaussarja on nimenomaan sellainen että se voi aiheuttaa huomattavaa moottorin eliniän lyhenemistä. En suosittele - mutta ehdottomasti voin suositella ns. savuviinojen ottamista rempan jälkeen ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 06 Maalis 2005 18:57

Noniin, kävinpä taas vähän näpräilemässä koneen kimpussa. Tässä uutta tilennetta

Vastaa Viestiin