Vuotoa ja ilmaongelmaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 08 Touko 2014 13:32

Paksmman osuuden pinta on kirkasta metallia ja vannasputkenä pään sisäosa messingin väristä. Vaatisko tää nyt kuitenkin sitä vaseliiniä ihan täyteen asti vai voiteleeko vesi tommosta metalli vasten metallilaakeria?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Touko 2014 14:47

tsephyr kirjoitti:Paksmman osuuden pinta on kirkasta metallia ja vannasputkenä pään sisäosa messingin väristä. Vaatisko tää nyt kuitenkin sitä vaseliiniä ihan täyteen asti vai voiteleeko vesi tommosta metalli vasten metallilaakeria?

No vaatis-sen eron onko kumi vaiko vaseliinia vaativa metallilaakeri olis voinut havaita vain katsomalla potkurin eteen laakerin takapäähän! sorry enpähän tuotakaan ymmärtänyt kertoa 8\
koska sen kumilaakerin erottaa helposti koska siinä on urat joihin vesi pääsee voitelua varten, akseli ikäänkuin ui ohuen vesikalvon sisässä; http://veneakselisto.com/pdf/2014/venea ... akerit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Se laakeri voi tosiaankin olla vain se (pronssiin) porattu reikä jossa ei ole erillistä helaa.
(ennenaikaan ko laakeri valettiin valkometallista ja kaavattiin akselille sopivan tiukaksi (akselihan voi olla kulunut jolloin välys voitiin sovittaa siihen jo kuluneeseen akseliin)

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 08 Touko 2014 15:06

Vannasputken sisäpinta potkurin takaa vaikuttaisi olevan täysin tasainen!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Touko 2014 15:12

tsephyr kirjoitti:Vannasputken sisäpinta potkurin takaa vaikuttaisi olevan täysin tasainen!

Se kumilaakerin sisäpinta on nimensä mukaisesti kumia!!!! (musta osuus veneakseliston kuvassa)
Jos se reikä on sisäpinnaltaan metallia, niin silloin se on voideltava rasvalla!!!!

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 08 Touko 2014 15:16

Jeps vaseliinia putki täyteen siis. Tattista jelpistä!

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Vuotoa ja ilmaongelmaa

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 15 Kesä 2014 11:19

olen sähköpumpun vannoutunut kannattaja.poltto aineen loppuessakin on niin helposti ilmattavissa.ja relettä väliin vain,niin on aina varmempi.itse pumpulle saa kunnon johdon ja kojetauluun voi viedä rele ohjaus kaapelin sit pienempänä.ja sulaketta kehiin myös aina uuden sähkölinjan rakennuksessa.jos epäilee luotettavuutta,laittaa heti kaksi pumppua,toisen varalle.
mun mielestä..

Vastaa Viestiin