Volvon petaaminen Traderin tilalle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 11 Touko 2013 17:37

Mitäs mieltä on VM ja muu parlamentti josko jytkäyttäis täkäreillä etupään suoraan pukkeihin kiinni ja pistäis nuo uuden tyynyt säätövaroineen ainoastaan perspään alle? Onko siis ihan toimiva homma vai jytiseekö perkuleesti? Olin siis ajatellut toki tassuja molempiin päihin, mutta tuolla keinolla pääsisin eroon tuosta kiinnityskorvakkeiden korkeuserosta ja voisi vain laskea koneen lepäilemään pukkien päälle ja alkaa justeeraamaan.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Touko 2013 18:51

Jytisee taatusti enemmän kuin jos pulttasit kaikki korvakot suoraan petiin kiinni - ajattele; moottorin etupää kiinteästi rungossa ja raskas takapää vaihteistoineen kummien päällä. Ja veikkaampa ettet löydä semmoisia täkkipultteja että ne pysyisivät kiinni puupetissä kun vipuvarren päässä tärisee muutama sata kiloa rautaa... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Simon » 11 Touko 2013 18:54

Jassoo, mutta eikös noiden kumitassujen ja nivelyksikön tarkoitus olekkin päästä värinöistä eroon? Enpä usko, että tuo "sekakiinnitys" toisi tuohon asiaan mitään lisäarvoa, sanoisin, että päinvastoin.

VM, ehtikin pari minuuttia ennemmin, mutta samoilla ajatuksilla.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 12 Touko 2013 10:25

Totta vikisette. Eipä taitaisi staattinen kiinnitys ja täkärit pysyä kiinni pidemmän päälle jos toinen pää pääsee hytkymään kumien varassa. Eli hitsaushommiksi menee, jotta tallat saa samalle tasolle. Silti jotenkin häiritsee miksi ovat alun alkujaan laitettu eri tasolle. Taidan vielä kysäistä Volvolta tuota hommaa ettei mene p***e edellä puuhun rakennuksessa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 31 Touko 2013 09:02

Doniin. Malmikasa on kohta rihtaamista vaille asennettuna tyynyjensä varaan. Vihdoin.

Eipä tuo nyt kovin ihmeellistä hommaa sitten loppukädessä ole tuo moottorin asentaminen meinaan. Kun kone oli nostettu pukkien päälle ja pääsin rauhassa sitä nyt asentelemaan kotisatamassa niin siitä se kumma kyllä hivuttautuu ihan yksinkin jumpaten paikoilleen. Hieman taljaa ja pientä puun kovertamista ja lautaa käpälien alle niin hyvä tuloo.

Bullflexien ja Pythonien hintatiedustelujen jälkeen katsoin parhaimmaksi hommata vain uuden laipan ja R&D joustopalikan siihen väliin. Kyllähän tuokin värinöitä poistaa ja akseli vaikuttaisi olevan melko suorakin.

Veneakseliston kaveri vielä "opetti" miten noiden metallastikin tyynyjen aluslevyt ja mutterit tulevat oikeaoppisesti kiinnitettäväksi. Olin laittanut ne päin peetä edelliseen asennukseen. Tyynyn päälle tulee iso aluslevy, sen päälle ohuempi mutteri kiristämään pinnapultin ja sen aluslevyn tukevasti tyynyyn kiinni. Sitten mosan korvan alle muuteri+jousialuslevy ja yläpuolelle myös jousialuslevy+mutteri.

Kohta sykkii!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 01 Kesä 2013 10:09

Perhana. Ollaa todella lähellä pedin kanssa mutta ikävästi Volvon öljypohja tulee todella alas pilssiin. Sikäli on hyvä juttu että painopiste vielä alempana, mutta joudun käytännössä poistamaan tuon "polvion" eli palikan joka veistokaarten kohdilla sitomassa kölin pultilla runkoon jos oikein olen ymmärtänyt?

Osaako joku sanoa kuinka radikaali homma on jos tuon yhden polvion joudun poistamaan? Pultti toki siihen jää mutta polviosta on jäljellä vain kevyt suikale. Samalla kohtaa kyllä konepedin läpipultit veistokaarten läpi ja rungon läpi, joten sivuttaisjäykkyys ei pitäisi mitenkään kärsiä. Mutta miten on tuon kölin rakenne, kestääkö tällaisen operaation ja voinko tukea sitä lisää jollain yksinkertaisella menetelmällä???

Kiitos jos joku jaksanee vastata!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja Northling » 01 Kesä 2013 11:07

Moro

Minähän en mitään koneista tiedä, mutta vestämö teki meidän veneessä niin että kone on kölitukkien välissä. Juuri moottorin edessä on yksi ja seuraava on koneen takapään alla vaihteiston kohdalla, näiden kölitukkien päällä ovat pitkittäiset konepedin palkit. Kone mulla on Yanmar 40 hp ja sen öljypohja on kölitukkien välissä.

Oletko muuttanut koneen paikkaa vai onko uusi kone rutkasti suurempi kuin vanha.
Voitko siirtää kölitukkeja tai konetta pituussuunnassa? Tai voitko tehdä öljypohjan kohdalle vahvistuksen tukkiin esim. kulmaraudasta?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 01 Kesä 2013 17:38

Moi.
Komppailen Northlingia tässä.
Todennäköisesti helpompi homma ja parempi lopputulos säätää koneen paikkaa pituus suunnassa kuin poistaa kölitukkeja. Siis jos koneen ympärillä muuten on tilaa.
Ehkä pidempi nivel tai painelaakeri piisaa. Ettei edes akselia tarvi vaihtaa.

Kölitukit kuitenkin sitoo kaaria ja lautoja itse köliin. Ja moottorin kohdalla on painoa.

Aleksi

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvon petaaminen Traderin tilalle

Viesti Kirjoittaja raimå » 01 Kesä 2013 21:16

No sepä siinä. Pyyttoni tai vastaava olis ehkä helpottanu ja olis ehkä, siis ehkä ollut mahdollista ujuttaa just noiden polvioiden väliin öljypohja. Mulla on vaan noita polvioita 40-50cm välein ja vanha kone oli jotakuinkin samoilla paikoin ja pakkohan tuo on saada nyt osumaan suoraan akselille...

Sain kerpele kaupanpäälle metallipurun silmään, joten homma jäi vaiheeseen. Koskahan sitä oppis käyttämään rälläköidessä suojalaseja?

Päädyin nyt pienen konsultoinnin kautta siihen että polvio koneen alta pois. Kölipultin joutuu lisäksi kierteyttämään lisää, jotta pultinkin saa alemmas öljypohjan alta. Saa tuossakin kikkailla riittävästi kun malmia on 400kg edessä. Tuon polvion kai tarkoitus on sitoa molemmat veistokaaret toisiinsa siten että energia jatkuu myös toiselle sivulle. Pitää teettä metallinen korvike, joka tulee sen kölipultin korvan alle sekä pikku täkäreillä veistokaariin sekä polvion jäänteisiin kiinni.

On tää aikamoista jumppaamista, mitä toki ei onneksi tarvitse kovin usein tehdä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin