Wikströmin imusarjan kuumuminen --> paukkuja kaasarissa
wikke
Tuo nettilinkin kuvissa oleva wikke on minun aikaisemman paatin moottori, muutoin kunnostettiin hyvin mutta siinä oli jo alkujaan hitsailtu pakosarja, jäähdytysjärjestelmässä ei ollut termostaattia ja oli samoja ongelmia, lisäksi mm. tulppa ei kestänyt... ongelmia yritettiin ratkoa näillä legendaarisilla pakeliitti ym. poppakonsteilla.
Nykyisessa paatissa
http://groups.msn.com/timovene/shoebox.msnw
on samainen moottori, hiukan nuorempi, paremmin kunnostettu, termostaatti kannessa ja vaasan moottorista uusi imu/pakosarja sekä tiivisteet ja toimii kuin sveitsiläinen käkikello. Omien kokemusten perusteella pekeliitit ei paljon auta pitkällä juoksulla jos peruspaketti ei ole siinä kunnossa kuin vaasan pojjaat on alunperin suunnitelleet.
timo
Nykyisessa paatissa
http://groups.msn.com/timovene/shoebox.msnw
on samainen moottori, hiukan nuorempi, paremmin kunnostettu, termostaatti kannessa ja vaasan moottorista uusi imu/pakosarja sekä tiivisteet ja toimii kuin sveitsiläinen käkikello. Omien kokemusten perusteella pekeliitit ei paljon auta pitkällä juoksulla jos peruspaketti ei ole siinä kunnossa kuin vaasan pojjaat on alunperin suunnitelleet.
timo
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No mutta Timo - eikös tuo ole Yazakin mekaaninen öljynpainemittari? ;( Muistelen että minulta löytyy pari orkkista mittaria joista toisen lahjoitan mielelläni sinulle jahka löydän ne. Pitäisi varmasti tehdä varastoinventaario ja laittaa kaikki prujut tietokoneelle ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Niin se vaan kesä tuli ja samalla paukut kaasariin. Keväällä käyttelin monta tuntia eikä mitään ongelmaa, mutta nyt kun kokeilin niin ei mitään muuta kuin koneen käydessä vähänväliä ampuu sinistä liekkiä kaasarista.
Tankissa on nyt 76-oktaanista, venttiilit on tarkistettu, kaasari on putsattu, suodatin uusittu, tulpat uusittu, vesikanavat on puhdistettu, jonka ansiosta pakosarja ei kyllä kuumu enää muualta kuin keskeltä. Yläosaan, jossa vesi kiertää, voi laittaa käden milloin vaan. Eli kuumumisesta ei pitäis johtua, mutta mikä siellä vielä voi olla?
Käyntiin lähtee aina eka napsauksella.
Miten saa sytytyksen just kohilleen?
Apua!!! Kohta tarvitaan jo poppamiehiä.
Tankissa on nyt 76-oktaanista, venttiilit on tarkistettu, kaasari on putsattu, suodatin uusittu, tulpat uusittu, vesikanavat on puhdistettu, jonka ansiosta pakosarja ei kyllä kuumu enää muualta kuin keskeltä. Yläosaan, jossa vesi kiertää, voi laittaa käden milloin vaan. Eli kuumumisesta ei pitäis johtua, mutta mikä siellä vielä voi olla?
Käyntiin lähtee aina eka napsauksella.
Miten saa sytytyksen just kohilleen?
Apua!!! Kohta tarvitaan jo poppamiehiä.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
- Paikkakunta: keuruu
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ne paukut ovat olleet yhdessä pääskysten kanssa Epyktissä Niilin varrella Suomen talvea paossa ja palanneet kuulemma viime viikolla suotuisten ilmavirtausten mukana.
Minäpä kysyn tänään työyhteenliittymämme D&D - kaikkea rappausta, vastaavalta moottoriosaston ykkös asiantuntijalta vinkkiä mikä siellä voisi olla kun Joensuussa huudetaan apuun jo poppamiehiä. Minulla on kädet pystyssä...
Heitän näin lakkiais&valmistumispäivän aamuna karmean veikkauksen Japekille ihan hatusta: venttiilin seeti halki ja alkaa valskaamaan kunnolla lämmetessä. Tai sitten siellä joku täysin idioottimainen vika kuten että tankkiin ei pääse korvausilmaa...
Minäpä kysyn tänään työyhteenliittymämme D&D - kaikkea rappausta, vastaavalta moottoriosaston ykkös asiantuntijalta vinkkiä mikä siellä voisi olla kun Joensuussa huudetaan apuun jo poppamiehiä. Minulla on kädet pystyssä...
Heitän näin lakkiais&valmistumispäivän aamuna karmean veikkauksen Japekille ihan hatusta: venttiilin seeti halki ja alkaa valskaamaan kunnolla lämmetessä. Tai sitten siellä joku täysin idioottimainen vika kuten että tankkiin ei pääse korvausilmaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Velipoika meinasi että ei siinä sen kummempaa vikaa kuin että ilmaruuvin säädöt on ihan pielessä (tai sytkä aikaisella mutta senhän olet tarkistanut?). Avaa kolme kierrosta ja ala kiristää pikkuhiljaa kunnes käynti on käynti alkaa hieman kuulostamaan tukkoiselta ja sitten 1/8-1/4 kierrosta auki päin. Perussäätöhän taitaa olla 2 kierosta mutta mm. kaasuläpän akselin kuluminen vaikuttaa seokseen jolloin ruuvin asentoa joutuu virittämään kohdilleen.
Mitäs muuten ohjekirja sanoo sytytysannakosta?
Mitäs muuten ohjekirja sanoo sytytysannakosta?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tankiin tulee korvausilmaa. Kumpi niistä kaasarin seosruuveista nyt sitten on se ilmaruuvi? Molemmat punoin melko auki. Sytytystä en tiiä että onko paikallaan, ajattelin että jos se ois liian myöhäsellä niin se pako- ja imutahdin välissä tuleva kipinä posauttaisi kaasariin päin. Käänsin sitä aikasemmalle ja paukut väheni mut ei kokonaan. Mystistä...
Ohjekirja on autossa, jaksaiskohan sen käyä hakemassa.
Ohjekirja on autossa, jaksaiskohan sen käyä hakemassa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ilmaruuvi on siellä kaasuläpän tienoilla oleva ruuvi jonka alla on jousi jotta sen asento ei muuttuisi koneen tärinästä. Se alempi on varsinainen seosruuvi joka on yks p*****e kun nykyään ajetaan yleensä pelkällä pensiinillä. Kun saat sen kohdilleen niin liimaa kiinteäksi niin eipähän tule houkutusta joka välissä ruuvailla sitä ;)
Periaatteesa seoksen näkee tulppien väristä joka lättäpäässä on oikealla seoksella ehkä jossain kahvinruskean ja vaalean ruskean välissä. Jos tulpan maadoitusosa (se kierreosan alapää) on hiukan tummempi tai jopa musta niin se ei haitaa. Elektrodiosan väri on tärkein kun kyse on matalapuristeisesta koneesta. Oikein viimeisen päälle laihalle (tulpat vaaleaksi) ei kannata vedättää sillä vanha kone toimii yleensä moitteettomasti hiukan rikkaallakin. Itse katselen seokset kohdilleen lasitulpalla jossa palotapahtuman värin näkee suoraan sylinterin sisältä. Velipoika laitaa korvakuulolta kaasua käyttämällä suoraan ajossa - samoin sytkänkin. Minä käytän siinä ajoituslamppua jos on tieto merkeistä tai edes ennakosta milleinä... Mulla menee aikaa joku 1-1,5 h mutta gurulla viitisen minuutia lämpimällä koneella ;(
Muistaakseni Wikströmmeihin on ihan tehdastieto mikä kiinteä suutin sopii mihinkin. Solexin suutinpäitä saa sitten mm. Kaasutinexpertiltä ja joistakin autotarvikeliikeistä.
Periaatteesa seoksen näkee tulppien väristä joka lättäpäässä on oikealla seoksella ehkä jossain kahvinruskean ja vaalean ruskean välissä. Jos tulpan maadoitusosa (se kierreosan alapää) on hiukan tummempi tai jopa musta niin se ei haitaa. Elektrodiosan väri on tärkein kun kyse on matalapuristeisesta koneesta. Oikein viimeisen päälle laihalle (tulpat vaaleaksi) ei kannata vedättää sillä vanha kone toimii yleensä moitteettomasti hiukan rikkaallakin. Itse katselen seokset kohdilleen lasitulpalla jossa palotapahtuman värin näkee suoraan sylinterin sisältä. Velipoika laitaa korvakuulolta kaasua käyttämällä suoraan ajossa - samoin sytkänkin. Minä käytän siinä ajoituslamppua jos on tieto merkeistä tai edes ennakosta milleinä... Mulla menee aikaa joku 1-1,5 h mutta gurulla viitisen minuutia lämpimällä koneella ;(
Muistaakseni Wikströmmeihin on ihan tehdastieto mikä kiinteä suutin sopii mihinkin. Solexin suutinpäitä saa sitten mm. Kaasutinexpertiltä ja joistakin autotarvikeliikeistä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14 Kesä 2005 14:43
Re: Wikströmin imusarjan kuumuminen --> paukkuja kaasaris
Katoppas, meillä aikalailla sama ongelma (2 pyttynen wikström) ja on edelleen.japek kirjoitti:Ongelma on kun kone lämpiää niin alkaa kaasarista paukkumaan. Johtunee siitä kun imusarja lämpiää liikaa. Mitä vaihtoehtoja ois sen jäähdyttämiseksi. Riittääkö jos lisää koneen jäähdytystä esim ulkoisella pumpulla.
Tässä ollaan 3 päivää yritetty etsiä vikaa, mutta ei löydy.
Paukkuu imusarjan kautta.
Eli kun laiva oli pukkien päällä niin moottori TOIMI aivan moitteettomasti ja kun laskettiin veteen (kone oli päällä) niin minuutin kuluttua se sammui ja alkoi hirveä paukkuminen.
Sytyt on tarkistettu/puhdistettu. Kaasari puhdistettu, tulpat vaihdettu. Seoksia muuteltu.
Tulee vain mieleen että vuotaako jäähdyttävä vesi jotenkin sylintereihin?
Vai onko kenties roska venttiileissä?
Kuka osaisi neuvoa. Tai jos löytyy kuopiosta (maljalahdessa) wikströmin asian tuntija niin luvassa rahapalkkio :)
-Pole-
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Meikäläinen on nyt aika aktiivisesti opiskellut kaksi päivää wickströmmin sielunelämää, eli eilen pistin sen täysin osiksi, ja pistin vielä toisenkin koneen osiksi ja sitten rupesin siitä kasaamaan yhtä hyvää konetta parhaista osista. Mittailin männänrenkaat, hioin venttiilit, mittailin laakereiden välykset, putsailin vesikanavat, laitoin kaikki uudet tiivisteet, eli kaikki varman päälle. Tänään otin siitä sitten savut. No se paukkui ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Jopa pikkasen tiheämmin. Siinä vaiheessa meinasi jo rueta meisseleitä ja jakareita sinkoilemaan veneestä, mutta kuitenkin päätin vielä kokeilla huonommista osista kootulla kaasarilla olisko siinä eroa, ja yllätys, sillä se paukkui paljon vähemmän, ja kun pikkasen laitoin ryyppyläppää kiinnipäin niin kone toimi aivan älyttömän hyvin. Elikkäs, vika näyttäisi nyt kuitenkin olevan kaasarissa ja paukkuminen johtuu liian laihasta seoksesta. Pitääpä tässä tutkailla mistä se fuskaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuohan viittaa ihan selvään asennevammaan. Ei ne oikeat moottorit väkisellä rupea pelaamaan vaan ne vaativat nöyryyttä ja opettelua. Joku tiisseli on ihan eri homma - semmosia paskoja ettei niissä ole mitään mielenkiintoista.
Aloita vaikka vanhoista autopuolen kirjoista ajatuksen kanssa, äläkä ajattele että saisit hyvän numeron kokeissa vaan koeta päästä kiinni vanhan sivuventtiili nelitahtimoottorin sielusta ;) ;) ;)
Yksi onnistuminen johtaa mielihyvään ja sitä kautta toiseen onnistumiseen, jne.. ja kierre on valmis ;)
No joo - asiaan. Laihallahan se paukkuu jos kerran imulla tokenee - silloin pitää saada syötettyä joko lisää bensiiniä tai sitten vähemmän ilmaa. Ilmavuodot pois läppä- ja imuakselilta, tiivisteistä ja mahdollisesti haljenneesta imusarjasta. Ja/tai sitten isompi pääsuutin tai säätösuutinta isommalle...
Aloita vaikka vanhoista autopuolen kirjoista ajatuksen kanssa, äläkä ajattele että saisit hyvän numeron kokeissa vaan koeta päästä kiinni vanhan sivuventtiili nelitahtimoottorin sielusta ;) ;) ;)
Yksi onnistuminen johtaa mielihyvään ja sitä kautta toiseen onnistumiseen, jne.. ja kierre on valmis ;)
No joo - asiaan. Laihallahan se paukkuu jos kerran imulla tokenee - silloin pitää saada syötettyä joko lisää bensiiniä tai sitten vähemmän ilmaa. Ilmavuodot pois läppä- ja imuakselilta, tiivisteistä ja mahdollisesti haljenneesta imusarjasta. Ja/tai sitten isompi pääsuutin tai säätösuutinta isommalle...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
En ole pitkään aikaan wikejä rassaillut. Kysynpä muuten vain, onko teidän kaasuttajissanne joku uimuri. Jos on, paukkuminen voi johtuiua siitäkin, eli saa liian vähän ainetta. Uimuri tukkii syötön liian aikaisin. Koho väärin varressa, neulan pidin kulunut, koho rikki tai jotain sinne päin...
Nehän ne ovat kasi kohtaa, jonka te kaikki tiedätte, ei saa oikalla tavalla kipinää tai ei saa ainetta.
Nehän ne ovat kasi kohtaa, jonka te kaikki tiedätte, ei saa oikalla tavalla kipinää tai ei saa ainetta.
Kyyrö