Nostetaanpa tämä keskustelu ylös uudestaan kun tuo näytti olevan ainut järkevä juntillekin sopiva potkurin kokolaskuri.
Itse sain testattua juuri lonkalta löydetyllä 18x18" nelilapaisella kulkua verrattuna vanhaan kolmilapaiseen 17x15 (?) potkuriin. Mielestäni muutos tuntui jokseenkin onnistuneelta. Pitoa tuntuu olevan kivasti tuossa nelilapaisessa ja jokainen kierrosalueen muutos ylöspäin tuntuu hyvin selkeänä "nykäyksenä" rungossa. Halkaisijaltaan 18" isompaa ei kuitenkaan ole mahdollista veneeseen asentaa.
Laskuri
http://www.vicprop.com/calculator.htm" onclick="window.open(this.href);return false; herjaa että kokoa voisi olla 19-20" niin vaikuttaisi että laskurin kaavassa muutos tuumakoossa alaspäin voidaan kompensoida jokseenkin hyvin lisänousulla, näinkö homma toimii?
En kerinnyt testiä varten laittamaan gepsiä kiinni mutta huiput olivat jossain 13-14Kn huitteilla ja matkavauhtia noin 9-10Kn, jolloin kierroksia Penta TAMD30A huusi noin 2500rpm. Ehkä perstuntuma olisi huutanut yhden tuuman vielä nousua tuohon, mutta näillä eväin taidetaan tämä kesä huristella?
Waterline length in feet: 28 feet
Beam at the waterline in feet: 9 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 2.8 feet
Vessel weight in pounds: 7000 lbs
Engine Horsepower: 110 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 110 HP
Engine R.P.M. (max): 3800 RPM
Gear Ratio: 2.73:1
Shaft R.P.M. (max): 1392 RPM
Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 13 knots
------
Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.09 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 15.3 HP
HP required at propeller(s) for desred 13 knots speed: 86 HP
Estimated maximum speed with existing 110 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 13.88 Knots
Propeller size:
2 Blade 22.0 X 17.3
3 Blade 21.0 X 17.2
4 Blade 19.7 X 16.8