Potkurin muutoskysymys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja jstrang » 09 Maalis 2011 12:54

Mile kirjoitti:Paljonko sen koneen pitäisi ottaa kierroksia ohjekirjan mukaan, onko mitään tietoa? Siis maksimitehon kierroslukua tarkoitan, en maksimikierroksia ilman kuormaa.

Paljonko kierrokset oli ennen potkurin muokkausta sillä 7 kn nopeudella? Siitä saa kivasti todellisen luiston tolla nopeudella. Lasketaan sille perinteisen käsikirjan mukaan sopiva halkaisija ja nousu niin että saadaan kierrokset sinne 2000 - ?
Käsittäkseni 3000RPM, kone on Vetus 414.

Ennen muokkausta kierrokset oli n. 2200RPM.

Nämä löytyy netistä (Vetus 415):
Max. output at flywheel 24.3 kW (33hp)
Max. output at propeller shaft 23.6 kW (32.1 hp)
Maximum rpm 3000
Torque @ 3000 rpm 77.4 Nm


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja Notreal » 09 Maalis 2011 13:32

jstrang kirjoitti:
Mile kirjoitti:Paljonko sen koneen pitäisi ottaa kierroksia ohjekirjan mukaan, onko mitään tietoa? Siis maksimitehon kierroslukua tarkoitan, en maksimikierroksia ilman kuormaa.

Paljonko kierrokset oli ennen potkurin muokkausta sillä 7 kn nopeudella? Siitä saa kivasti todellisen luiston tolla nopeudella. Lasketaan sille perinteisen käsikirjan mukaan sopiva halkaisija ja nousu niin että saadaan kierrokset sinne 2000 - ?
Käsittäkseni 3000RPM, kone on Vetus 414.

Ennen muokkausta kierrokset oli n. 2200RPM.

Nämä löytyy netistä (Vetus 415):
Max. output at flywheel 24.3 kW (33hp)
Max. output at propeller shaft 23.6 kW (32.1 hp)
Maximum rpm 3000
Torque @ 3000 rpm 77.4 Nm


Janne
Aika jännää että tuo "torque" ( vääntömomentti ) olisi suurimmillaan max.kierrosluvulla...
Tosin, eihän tuossa sanota että se on maximi. vaan että se on tuolla 3000r/min tuota luokkaa.
Omassa moottorissa max.torque 1600r/min ja max. kierrosluku 2500 r/min.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Maalis 2011 16:27

Dave gerrin kirjan mukaan ( kaavat moneen kertaan näillä sivuilla potkuria koskevissa keskusteluissa tulleet esiin),

olisi tuolle 33 heppaselle koneelle 2:1 välityksellä 15.5" halkaisijainen 3 lapainen (DAR 0.55)
passeli,
kun kerran vauhtia ei haeta, niin kirja sanoo että hinaajissa ja muissa vastaavissa hitaammissa paateissa joissa haetaan parasta mahdollista työntävoimaa hitaammilla nopeuksilla voidaan käyttää täyden tehon kierrosluvun asemasta 95% täysistä , jolloin halkaisijaksi kävisi 16" potkuri.

nousu meneekin tuosta vanhasta suoraan, ero on niin pieni, että kun laskee suhteesta 1100 x 14" = 1000 x X" tuon ison äksän ulos, niin saa nousuksi 14.67" eli 15"

Miltäs 15" x 15" nelilapainen kuullostaisi, ellei 16" x 15" kolmilapainen mahdu? Kerrokset varmasti laskisivat nykyisestä sillä 7 kn matkanopeudella.

Vastuu on lukijalla.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Maalis 2011 16:49

Hei, unohdin että kirjoittelit aiemmin ettei kone ottanut sillä alkuperäisellä potkurillakaan kuin 2800 rpm. Onkohan kiekkamittari kunnossa? Entäpä kone, onko vanha ja kulut, konit tallissaan? Suuttimet huollettu/vaihdettu uusiin, ruiskun säädöt kohdallaan?

Vaikuttaa että joku mättää, ettei kaikki hepat ole kotona, tai ainakaan elossa ja terveinä.

Tai onko se vanha potkuri muuten kunnossa, ja muutosen tehnyt osaava seppä, eikä se naapurin-Rane? Oli varmaan kolmilapainen?

Tässä korjauskertoimia kolmilapaiseen nähden:

2 lapaa , halkaisija x 1.05 , nousu x 1.01 ; tehokkuus 102%
4 lapaa, halkaisija x 0.94 , nousu x 0.98 ; tehokkuus 96% potkurilaskuin saatuun standardi kolmilapaiseen nähden.

Eli 15.5 tuuman halkaisijaista 3 lapaista vastaa 16.27 tuumainen 2 lapainen, tai 14.57 tuumainen nelilapainen

kaksilapaisen nousua pitää hivenen lisätä kolmilapaan nähden , kasvaneen luiston takia, mutta silti hyötysuhde on parempi kuin kolmilapaisella, saati sitten nelilapaisella
neljä lapaa pienentää luistoa = auttaa pudottamaan kierroksia , mutta tehoa hukkuu enemmän kuin 2-3 lapaisilla lisääntyneen kokonaisvastuksen takia.

Se luisto muuten sillä alkuperäisellä 14 tuuman nousulla oli 42% mikä on aivan normaali lukemissa, jos ymmärsin oikein että sillä 14 tuuman nousuisena 2200 kierroksella vene kulki sen tasan 7 solmua...
Mile

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja raimå » 16 Kesä 2013 11:04

Nostetaanpa tämä keskustelu ylös uudestaan kun tuo näytti olevan ainut järkevä juntillekin sopiva potkurin kokolaskuri.

Itse sain testattua juuri lonkalta löydetyllä 18x18" nelilapaisella kulkua verrattuna vanhaan kolmilapaiseen 17x15 (?) potkuriin. Mielestäni muutos tuntui jokseenkin onnistuneelta. Pitoa tuntuu olevan kivasti tuossa nelilapaisessa ja jokainen kierrosalueen muutos ylöspäin tuntuu hyvin selkeänä "nykäyksenä" rungossa. Halkaisijaltaan 18" isompaa ei kuitenkaan ole mahdollista veneeseen asentaa.

Laskuri http://www.vicprop.com/calculator.htm" onclick="window.open(this.href);return false; herjaa että kokoa voisi olla 19-20" niin vaikuttaisi että laskurin kaavassa muutos tuumakoossa alaspäin voidaan kompensoida jokseenkin hyvin lisänousulla, näinkö homma toimii?

En kerinnyt testiä varten laittamaan gepsiä kiinni mutta huiput olivat jossain 13-14Kn huitteilla ja matkavauhtia noin 9-10Kn, jolloin kierroksia Penta TAMD30A huusi noin 2500rpm. Ehkä perstuntuma olisi huutanut yhden tuuman vielä nousua tuohon, mutta näillä eväin taidetaan tämä kesä huristella?

Waterline length in feet: 28 feet
Beam at the waterline in feet: 9 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 2.8 feet
Vessel weight in pounds: 7000 lbs
Engine Horsepower: 110 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 110 HP
Engine R.P.M. (max): 3800 RPM
Gear Ratio: 2.73:1
Shaft R.P.M. (max): 1392 RPM
Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 13 knots
------

Basic displacement speed and horsepower required
Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 7.09 Knots
Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 15.3 HP
HP required at propeller(s) for desred 13 knots speed: 86 HP
Estimated maximum speed with existing 110 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size. 13.88 Knots

Propeller size:
2 Blade 22.0 X 17.3
3 Blade 21.0 X 17.2
4 Blade 19.7 X 16.8
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Potkurin muutoskysymys

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16 Kesä 2013 18:11

Minä kokeilin viime kesänä potkurita 15x13 ja 15x14 ja tuuman nousun muutos teki 200rpm potkuri kierroksissa, eli tietysti muutos melkein kolmin kertaistui koneelle, kun välitys on 2.63:1. Kerran kokeilin eri halkaisioita ja silloin muutos oli noin 400rpm luokkaa. Eli sulla saattaa koneelta tippua 800rpm tuuman halkaisian nostolla.

Vastaa Viestiin