nopeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Helmi 2011 09:05

Veli-Matti kirjoitti:Tietysti tehopainosuhde vaikuttaa mutta myös rungon malli on aika ratkaiseva - esimerkiksi pellinkiläiset vs. summalaiset/uppoumarunkoiset vs. puoliliukuvat tai puoliliukuvat vs. liukuvat...
Myös "oikea" potkuri vs, "väärä" potkuri tekee aika merkittävää eroa huippunopeuteen oli tehopainosuhde mitä tahansa....

Jos tärkein tekijä olisi tehopainosuhde niin valtamerilaivat vetelisivät täydellä höyryllä solmua tai kahta täydessä lastissa pitkin maailman meriä...
Hmm. Kommenttini oli kannanotto aiheen aloittajan tilanteeseen, ei mikään yleistys kaikkiin vedessä liikkuviin...
Teho, massa ja pohjan muoto olikin jo mainittu, minun puolesta listaan voidaan lisätä se "oikea potkuri" niin saadaan yhteisymmärrys asiasta.... 8-|
Joskaan en antaisi potkurille merkittävää vaikutusta jos tehopainosuhde on mitä tahansa...?
http://takkirauta.blogspot.com/2009/09/ ... aniin.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2011 09:50

Niimpä - ei ole niin tärkeä homma että kannattaa kinata ;-)

Mutta siitäpä tulikin mieleen että mikähän on tuommoisen täydessä lastissa olevan jaappanialaisen 300 metrisen supertankkerin tehopainosuhde kiloja/kW? Mutu sanoo että semmoisesa jättiläisessä 0,0 ja ehkä jotakin kW/kg ja silti mennään taatusti yli 20 solmua...?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Helmi 2011 10:37

ms.venla kirjoitti:sehän siinä on jännää kun volvon b18f petrooli koneella kulki 12 solmua, vaikka tehoa piti olla n.42 hv. Alkuperäinen kone oli ford prefect, jolla kulki 9,5kn. tehoa 36hv
Ehkä nopeuden hiipumisen syynä voisi olla painopisteen siirtyminen perästä kohti keulaa?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Helmi 2011 12:01

Veli-Matti kirjoitti:Niimpä - ei ole niin tärkeä homma että kannattaa kinata ;-)

Mutta siitäpä tulikin mieleen että mikähän on tuommoisen täydessä lastissa olevan jaappanialaisen 300 metrisen supertankkerin tehopainosuhde kiloja/kW? Mutu sanoo että semmoisesa jättiläisessä 0,0 ja ehkä jotakin kW/kg ja silti mennään taatusti yli 20 solmua...?
Mielenkiintoinen kymysys.
En pika googlettamisella löytänyt tankkeria jossa olisi ilmoitettu aluksen omapainoa,
mutta ei kai se voi paljoa painaa kun kerran kelluu... 8]
Samoin löytämäni vaihtoehdot kulkivat vain 14-16 solmua lastissa, eli eivät olleet vertailukelpoisia.

Jos kuitenkin heittäisi hatusta 10 000kg / Kw jolla saavutettaisiin mainitsemasi 20 solmua ( alle puolet laskennallisesta runkonopeudesta ( 300m )) saisi siitä aasinsillan / suhdeluvun ms venlan veneeseen jonka pitäisi silloin 130W koneteholla
saavuttaa parin vuorokauden kiihdyttämisellä 2,2 solmun nopeus. 8-|
Mitäs tästä ollaan mieltä? Vastatuulta ei kaiketi saisi olla kauheesti. :))
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Helmi 2011 14:26

Taloudellista... :-)
Ilmoittaakos se "uppouma" jollakin kaavalla laivan kokonaispainon?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Helmi 2011 15:53

Veli-Matti kirjoitti:Ilmoittaakos se "uppouma" jollakin kaavalla laivan kokonaispainon?
höh, en usko koska huijaavat kuitenkin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 12 Helmi 2011 22:40

Laskelman pohjana maailman suurin konttialusEmma Maersk
LOA: 397,70m
Leveys: 56,40m
Suurin syväys: 15,50m
Maksimikantokyky eli uppoaman paino DWT=156,907t
Teho:80 080kW
Marssivauhti: ~23kn

t/kW= 156 907t/80 080kW~2t/kW
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Simon » 12 Helmi 2011 23:02

No niin asian "kräänääjät", nyt tuli vastaus nuorelta seilorilta ja tuntuupi ettei Rauman koulu ole hukkaan mennyt 8] :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Helmi 2011 09:23

Voi xxxxxxn Wiku oisit antanut meidän vielä vähän jäppästä... ;-)

Mutta jos tuosta Emma Maersktzqtsta rakennetaan 100% täydellinen pienoismalli 1:1000 niin tarkasti että painot yms simmaavat tekniikkaa, rakenteita ja rahdinkuljetuskykyä myöden samassa suhteessa niin onko nopeuskin täydessä tuhannesosan lastissa 23 s, joku muu vai peräti 0,023 s....?
Ei kyllä liity enää Ms. Venlan nopeuteen mutta....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Helmi 2011 09:31

Veli-Matti kirjoitti:Voi xxxxxxn Wiku oisit antanut meidän vielä vähän jäppästä... ;-)

Mutta jos tuosta Emma Maersktzqtsta rakennetaan 100% täydellinen pienoismalli 1:1000 niin tarkasti että painot yms simmaavat tekniikkaa, rakenteita ja rahdinkuljetuskykyä myöden samassa suhteessa niin onko nopeuskin täydessä tuhannesosan lastissa 23 s, joku muu vai peräti 0,023 s....?
Ei kyllä liity enää Ms. Venlan nopeuteen mutta....
Samat sanat, voiskon Wikun jotenkin spämmätä piiloon pois sotkemasta ammattilaisten keskusteluja... 8|

Tuo onkin hyvä kysymys, siis tuo nopeus siinä pienoismallissa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Helmi 2011 10:10

Juu, mielestäni se on suorastaan erinomainen kysymys... ;-)

"Puolimutu" sanoo että 1:1000 täydellisen pienoismallin suorituskyky ei olisi sama koska sen koko suhteessa vesimolekyyliin muuttuu myös samassa suhteessa ja tällä voi olla vaikutusta.
Mutta toisaalta isotkin laivat testataan monesti pienoismalleilla ihan tavallisessa vedessä joten kyllä tuossa kysymyksessani on myös asiapohjaa kontra veneet sillä laivahan on hemmetin iso vene tai vene on hemmetin pieni laiva....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Helmi 2011 11:06

Pienoismallin suhdeluvussa taitaa olla jokin "kikkakakkonen" koska
1:1000 antaisi pituudeksi 0,4m ja massaksi 156 kg 8-|
Joko kellumisen kanssa tulisi propleema tai sitten en osaa jakolaskua?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Helmi 2011 12:19

:-)

Pai tö vei - on muuten lokoisat pakkaset ja rota niminen vieras talossa.... 8\
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Helmi 2011 12:33

Notreal kirjoitti:Pienoismallin suhdeluvussa taitaa olla jokin "kikkakakkonen" koska
1:1000 antaisi pituudeksi 0,4m ja massaksi 156 kg 8-|
Joko kellumisen kanssa tulisi propleema tai sitten en osaa jakolaskua?
Jälkimmäinen lähempänä totuutta; paino on kuutioiden laskemista= kolmanteen potenssiin luulen ??


Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Helmi 2011 12:59

matti kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Pienoismallin suhdeluvussa taitaa olla jokin "kikkakakkonen" koska
1:1000 antaisi pituudeksi 0,4m ja massaksi 156 kg 8-|
Joko kellumisen kanssa tulisi propleema tai sitten en osaa jakolaskua?
Jälkimmäinen lähempänä totuutta; paino on kuutioiden laskemista= kolmanteen potenssiin luulen ??


Matti
Potenssin kanssa on hieman ollut vaikeuksia, mutta olisko tilavuuden 1:1000 jotakuinkin 1/10 alkuperäisistä mitoista.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin