Sähkökompassit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja RistoA » 19 Kesä 2010 23:53

Valtava ero on siinä, että tietääko vehje missä on pohjoinen, vaiko ei. 8-|

Vrt. normielämä:
Mä meen nyt tonnepäin...
Mä meen nyt tonnepäin, mikä tarkoittaa tässä kohtaa maapalloa magneettikentän suhteen mitattuun astekulmaan 365.5.

En mee minnekään, ja jökötän paikallani, en mee minnekään suuntaan, ei ole mitään suuntaa.
En mee minnekään, jökötän paikallani, katselen maapallon magneettikentän suhteen mitattuun astekulmaan 365.5.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Kesä 2010 00:04

RistoA kirjoitti:Valtava ero on siinä, että tietääko vehje missä on pohjoinen, vaiko ei. 8-|

Vrt. normielämä:
Mä meen nyt tonnepäin...
Mä meen nyt tonnepäin, mikä tarkoittaa tässä kohtaa maapalloa magneettikentän suhteen mitattuun astekulmaan 365.5.

En mee minnekään, ja jökötän paikallani, en mee minnekään suuntaan, ei ole mitään suuntaa.
En mee minnekään, jökötän paikallani, katselen maapallon magneettikentän suhteen mitattuun astekulmaan 365.5.

Risto
Ok. Olipas tosi valtava ero, varsinkin veneilyyn liittyen.
Ihme etten ole huomannut aiemmin?? 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 01 Heinä 2010 08:47

Gps:kin näyttää kyllä keulan suunnan paikallaankin olessa plotterissa, mutta siihen tavitaan kaksi "antennia/gps mokkulaa). Eikös asteet lopu kolmeensataan kuuteenkymmeneen ? ;-)
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja RistoA » 01 Heinä 2010 22:05

Juu, asteet loppuu, mutta tietokonelaskenta on hassua..

Suunnan saa todellakin kahdella vehkeellä JOS niitten etäisyys on suurempi, kuin kummankin epätarkkuus.

Risto 8}

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Heinä 2010 22:30

Ei onnistu ainakaan gps-laitteiden nykytarkkuudessa Dejah Thoriksessa eikä aurinkomyrskyssä edes 300m tankkerissa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja CC » 01 Heinä 2010 22:49

Liittyi tarkkuuteen ja kahden tai useamman antennin keskinäiseen etäisyyteen, eli pitääkö antennien etäisyyden olla kuinkakin
suuri, ettei vastaanoton epätarkkuus pilaa suuntaa. Kirjoitin melko vahvalla mutulla:

Eiköhän vastaanottimien laskentateho riitä. Ilmaston tai tahallisen häirinnän vaikutus on ~sama kumpaankin antenniin, joten
vaihesuhde samaan satelliittiin säilyy. Eli suunta pysyy, vaikka etäisyys ei olisikaan suuri.
Pitäisi siis Marsin prisessassakin selvitä aurinkomyrskyssäkin tuommoisella kompassilla.

-tai jotain tähän suuntaan...
Viimeksi muokannut CC, 02 Heinä 2010 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Simon » 01 Heinä 2010 22:55

Kyllä tuo GPS näyttää keulakulman aivan paikallaankin, mutta se tarvitsee kaverikseen kompassin, joka antaa NMEA tietoa kepsille, joten ne yhdessä pitävät veneilijän "ajan tasalla", viittaan aiemmin esiin tuotuihin kommentteihin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Heinä 2010 16:33

Empä tiijä...jos gps:lle luvataan tarkkuutta esim. 3-9m niin pelkästään kaksi gps-laitetta ei voi näyttää 100% oikeaa suuntaa alle 18m etäisyydellä toisistaan - ja kuka tietää mihin suuntaan se virhe voi olla, toinen itään 8m pielessä ja toinen 7,95m etelään olisi aika muikea vaihtoehto....
Seurailin varsin tuossa yksi ilta ankurissa kahvitellessa mitä näyttää kompassi (se tosiaankin nyt toimii) vs. gps:n "tosisuunta" Tuulen heijatessa venettä köyden nokassa kompassin ja gps:n "tosisuunnalla" oli joskus jopa eroa toistasataa astetta... Gps kas kun päivittää lukemia apauttiarallaa 3 sekunnin välein mutta kompassi väsymättömästi reaaliajassa... Tietysti hidas heijaaminen ankurissa ei ole "oikeaa liikkumista" mutta liikettä se kyllä on...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Jude » 02 Heinä 2010 18:08

Kun myös noissa magneettisen pohjoisnavan mukaan ohjautuvissa sähkökompasseissa on tietotekniikkaa, ja kun tiedetään eranto eri puolilla maapallo, niin luulisi olevan helppoa korjata näyttämä osoittamaan maantieteellistä pohjoisnapaa. Samaten tietotekniikalla luulisi olevan aivan mahdollista tunnistaa metallinen tai magneettinen kohde, joka aiheuttaa eksymää ja kompensoida sen aiheuttama eksymä.

Kun erannon ja eksymän kompensointi tuntuu meikäläisestä niin äärettömän yksinkertaiselta, niin kysyn taas, näyttääkö sähkökompassi tosisuuntaa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Heinä 2010 18:14

Käsittääkseni ei sillä mistä se joku Malesiassa tehty sähkökompassi voi tietää missä päin palloa fyysisesti milläkin hetkellä on?
Tarvinnee gps laitteen tueksi...

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Jude » 02 Heinä 2010 19:14

Veli-Matti kirjoitti:Käsittääkseni ei sillä mistä se joku Malesiassa tehty sähkökompassi voi tietää missä päin palloa fyysisesti milläkin hetkellä on?
Tarvinnee gps laitteen tueksi...

;-)
En tiedä millainen paikannussysteemi niissä on. Siksi tässä kyselen. Täytyy niissä jonkinlainen paikannus olla, jos pystyvät ohjaamaan esim. takaisin viiteen reittipisteeseen.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Heinä 2010 19:37

Veli-Matti kirjoitti:Empä tiijä...jos gps:lle luvataan tarkkuutta esim. 3-9m niin pelkästään kaksi gps-laitetta ei voi näyttää 100% oikeaa suuntaa alle 18m etäisyydellä toisistaan - ja kuka tietää mihin suuntaan se virhe voi olla, toinen itään 8m pielessä ja toinen 7,95m etelään olisi aika muikea vaihtoehto....
En ole ihan satavarma, mutta oletan ettei noissa se homma hoidu antennien sijaintien vertailulla. Ja sitäpaitsi gps:n virhe ei johdu
sijaintilaskennan virheestä, vaan ihan muusta. Eli kaksi saman merkkistä, samalla laskentasoftalla olevat ovat samaan aikaan samassa
paikassa(lähes). Jos niillä on etäisyyttä, ne ovat edelleen yhtä kaukana ja samaan suuntaan toisistaan, vaikka sijainti saattaa
heittää todellisuuteen sen vaikkapa 18m. Tässä tapauksessa pieni välimatka varmistaa, että ilmakehähäiriö on molemmille
samanlainen. Kompassilaitetapauksessa laskentasofta on varmasti sama molemmille antenneille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Heinä 2010 19:55

Vanha tykistön laskija-au tietää kokemuksen perusteella että kun yksi mittapiste on epätarkka koko mittaus on tulkittava epätärkaksi ja tämmöisessä tapauksessa yksi on jo puolet pisteistä eli virhe voi olla pahimmillaan 3000 piirua eli 100% pielessä ;-) (käytännössähän näin ei voi olla)
On lopputuloksen kannalta sama mistä virhe pisteseen tulee, auringonpilkuista, signaalin heikkoudesta tai vaikka huonolaatuisesta elektroniikasta. Mutta tositilanteessa toiminta voi alkaa myös epätärkalla paikannuksella sillä ensimmäisen, usein nopeimmin asemaan saadulla tykillä, ammutun laukauksen jälkeen tehdään korjauksia - veneilyssä tämä voisi vastata vaikkapa liikkellelähtöä jolloin (gps)suuntimat tulee tosiksi ja kippari voi kääntää ruoria oikeaan ilmansuuntaan - aikaa on.
Sähkökompassilla (siis tosiasiassa magneetti sellaisella) saadaan yksi piste (eli suunta) ja se selvittää suunnan kunhan vain edes toinen gps kykeneen antamaan globaalin sijainnin jolloin kompassin elektroniikka kykenee tekemään tarpeelliset korjaukset lukemaan mm. erannon suhteen eli antaa tosisuunnan. Erannon määrittämiseen käsittääkseni riittää muutaman kilometrin sijaintitarkkuus maapallolla joten täysin tarkka suunnanmääritys onnistuu liikkumattomassakin aluksessa.

Vissiin - emmää ymmärrä mitään kepseistä - ja toisaalta ei mun tarvitsekkaan. Kunhan tässä huvikseni hämmennän satamavahtivuoron alkua odotellessa. Vaikka saattoihan tuo koko edellä oleva sepustus mennä aivan metsäänkin mutta saapahan siitä joku oikea asiantuntija pohjan tehdä niitä korjauksia asian tiimoilta;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Heinä 2010 11:54

Veli-Matti ei selvästi tajunnut mitä kirjoitin. Tosin mutuahan se olikin, melko valistunutta kuitenkin.

Mietis asiaa suuntaissiirto, siinä ei alku- eikä loppusijainti vaikuta kuin marginaalisesti. Jos vedät karttapöytään viivan, joka
osoittaa suoraan pohjoiseen ja siirrät sen viivan metrin sivuun muuttamatta sen suuntaa, uudessa sijainnissa se osoittaa vain
metrin ohi "pohjoisesta".
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sähkökompassit

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Heinä 2010 12:36

Kiitoksi "valistunutta mutua"-kommentista ;-)

Ei vierekkäisten kepsien virhe ole aina sama tai edes samaan suuntaan. Mulla näkyy kokoajan kahden kepsin, hakkiksen ja vhf:n, paikannustieto ja ne ovat hyvin harvoin tismalleen samoilla lad- ja loglukemilla. Joskus eroa on jopa kymmeniä sekunteja - mutta mihin suuntaan sitä ei tiedä taatusti "vanaha erkikkään". Keskinäinen virhe on toki useimmiten pieni, niin pieni ettei sillä ole merkitystä mutta eikö tässä nyt ihan tarkoituksella saivarrella... ;-)
Liikkuvassa veneessä homma on sikäli helpompi että paikannusta koko ajan päivitetään ja virheet kumoutuvat käytännössä lähes nollaan mutta tarkka on tarkkaa.

Osa kepseistä meni kuulemma kokonaan pimeäksi kun Sedov tuli Ouluun ja sen vanavedessä lähestulkoon muutaman hehtaarin alalla oli toistasataa kepsiä päällä. Sedovin lähtiessä oli samanlainen ryysis mutta ainakin hakkis pelasi kokoajan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin