Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Elwood
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Viesti
Kirjoittaja Elwood » 21 Marras 2008 20:31
Veli-Matti kirjoitti:Monesti noissa kamiinaveneissä on semmoinen H-mallinen piipunhattu.
Onko semmoinen tosiasiassa ihan välttämätön vai onko se taas vaan yksi "taatusti ainut ja oikea" patentti, kuten venehommissa monesti on, jonka joku karpaasi on kehitellyt?
Ei ole H välttämätön, puolikas on lähes yhtä hyvä

. Tähän aikaan vuodesta ainakin minä arvostan kaminassa sitä ettei se tarvi sähköä.. Muutaman päivän välein kun käy lisäämässä löpöä niin venessä pysyy paikat sulina ja kuivina..
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 21 Marras 2008 21:40
Kyllä puoli H eli J ylösalaisin riittää, ja kun laittaa torven ulkopuolelle esim. Sammutuspeitteen ja kiertää siihen päälle 0,6mm rosteripellin POP-niiteillä kiinni, niin ei valu näillä ilmoilla kondenssivesi piipusta alas ja vetokin paranee
-
Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Viesti
Kirjoittaja Notreal » 22 Marras 2008 09:40
Veli-Matti kirjoitti:Tuosta H-hässäkästä vielä sen verran että jos se todella olisi "ainut ja oikea" kunnolla toimiva härdelli piipun nokassa niin se olisi joskus aikojen alussa patentoitu ja sitä tekisi patentin käytyä vanhaksi useampi kamiinanvalmistaja pitkin maailmaa - myös se Dickinsson.
Näin ainakin uskon
Ja jos sitä ei ole koskaan patentoitu tai edes mallisuojattu niin joku joutilaampi voisi tehdä sen ja alkaa rikastumaan...
Olemassa olevaa tunnettua ratkaisua ei voi patentoida jälkikäteen omana keksintönään.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
Beorn
- Viestit: 108
- Liittynyt: 17 Joulu 2004 22:33
Viesti
Kirjoittaja Beorn » 22 Marras 2008 11:15
Notreal kirjoitti:Veli-Matti kirjoitti:Tuosta H-hässäkästä vielä sen verran että jos se todella olisi "ainut ja oikea" kunnolla toimiva härdelli piipun nokassa niin se olisi joskus aikojen alussa patentoitu ja sitä tekisi patentin käytyä vanhaksi useampi kamiinanvalmistaja pitkin maailmaa - myös se Dickinsson.
Näin ainakin uskon ;-)
Ja jos sitä ei ole koskaan patentoitu tai edes mallisuojattu niin joku joutilaampi voisi tehdä sen ja alkaa rikastumaan...
Olemassa olevaa tunnettua ratkaisua ei voi patentoida jälkikäteen omana keksintönään.
Paitsi että saa, Australiassa:
www.ipmenu.com/archive/AUI_2001100012.pdf
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 22 Marras 2008 15:05
[quote="Veli-Matti"]Tuosta H-hässäkästä vielä sen verran että jos se todella olisi "ainut ja oikea" kunnolla toimiva härdelli piipun nokassa niin se olisi joskus aikojen alussa patentoitu ja sitä tekisi patentin käytyä vanhaksi useampi kamiinanvalmistaja pitkin maailmaa - myös se Dickinsson.
Näin ainakin uskon
Tuossa dikinssonin H malli
http://www.go2marine.com/product.do?no=160404F
Tässä seilataan minä, koira ja larsseni kohti saarta. ulkona lämmintä 0 sisällä 22. kokeilin siirtää lämpöä tuonne keulan nukkumatilaan ns. pielavetisellä putki systeemillä joka koostuu 110 kurttutorvesta joka imee lämmintä ilmaa katonrajasta tietokoneen puhaltimella ja siirtää sen tuonne keulaan siellä lämmintä 17 astetta. perkeles kun jäi taas kamera kotiin! on nääs kohtuu kaunista kun on rannat valkeena ja arska paistaa.
-
lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja lacrits68 » 22 Marras 2008 17:38
moi!
wikistä löytyi kielitaitoisille:
An H-style cap (cowl) is a chimney top constructed from chimney pipes shaped like the letter H. It is an age old method to regulate draft in situations where prevailing winds or turbulences cause down draft and backpuffing. Although the H cap has a distinctive advantage over most other downdraft caps, it fell out of favor because of it bulky looks. It is found mainly in marine use but has been gaining popularity again due to its energy saving functionality. The H-cap stabilizes the draft rather than increasing it. Other down draft caps are based on the Venturi effect, solving downdraft problems by increasing the up draft constantly resulting in much higher fuel consumption.
ja lauantai illan kevennys: sama Suomeksi käänneetynä by tietsikka!
By H-KIRJAIN - muotoilla harja ( hattu ) on lampunlasi ylin konstruoida polveutua lampunlasi säkkipilli hahmottua kuin aakkonen H-kirjain. Se on by ikääntyä entisaikainen järjestys jotta järjestellä hahmotella kotona asema johon vallitseva kehiä eli kuohunta aiheena heittää hahmotella ja backpuffing. Joskin H-KIRJAIN harja has selvästi erottuva avu aikana enimmät toinen downdraft caps , se hirveä rikki -lta edistää koska -lta se iso ulkomuoto. Se on perustaa pääasiallisesti kotona laivasto apu ainoastaan has ansaita kansansuosio jälleen arvonmukainen jotta sen energia autuuttaminen funktionalismi. H-KIRJAIN - harja stabiloida hahmotella aika kuin enenevä se. Toinen heittää hahmotella caps aari pitää keskuspaikkanaan model after Hirviäminen aikaansaada , ratkaiseminen downdraft arvoitus luona enenevä jalkeilla hahmotella alituisesti seuraava kotona hyvin jalo varustaa polttoaineella keuhkotauti.
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Marras 2008 18:48
No niin... hommahan etenee kun vähän potkiskelee...
Tuommoinen vajaan satasen tyylikkäästi muotoiltu Hoo olisi ihan siedettävän näköinenkin Dejah Thoriksen hytinkatolla.
Mutta silti yhä epäilen sen ehdotonta ylivoimaisuutta. Sillä jos se olisi sitä niin mitään muuta ei olisi edes tarjolla...
Mieleen tuli semmoinen vapaakiertoisissa ilmanvaihdoissa aikoinaan käytetty lyhyt vaippaputki joka on varsinaisen
putken halkaisijaa n. 20-25% isompi ja sen pituus on 2x putken halkaisija.
Päällä on ihan normi hattu. Ideana on kait ollut se että ilma siellä putken ja vaipan välissä parantaisi vetoa kaikissa kelissä. Hatara mielikuva että otin "talteen"semmoisen rosterista tehdyn joskus vuonna kirves ja kypärä joltain teollisuustyömaalta. Pitääpä käydä jossain välissä ruuskaamassa kotimökin puoheja...
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 22 Marras 2008 19:49
muuten eikös tuossa dikkinssonissa oo joku saakelin puhallin härpäke eli liikaa liikkuvia osia.
mulla oli tommoinen saman tyyppinen hattu hässäkkä mistä v-m mainitsit ja ei se ainakaan mulla toiminut.
Tulin just veneelle rantsusta nuotiolta kun ei jaksanu enää ihan hupana puitakaan poltella ja tarvitsi kyllä konjamiinilasikin täydennystä.
laitoin lähtiessäni kamiinaa hiukka tehokkaammalle nyt on 24 astetta veneessä ja ulkona -3 tuolla nukkumapoterossa ei oo kun 17.
Tää on muuten ihan pelleilyksi mennyt tää vene homma pari vuotta sitten mulla oli kammella käynnistettävä wikke ja niin vuotava vene että muutaman kerran p***e kastu kesken unien ja nyt teepaita päällä näpyttelen vitun tietokonetta saaressa ja suunnittelen että pitäskö kattoo kummisetä 2 vai ei, ei saatana pittää palata kyllä juurille ja ruveta haapiota veistämään.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Marras 2008 20:07
Oiskos se nyt sitten mukavampi siellä saaren rannassa rapsutella jäitä palleista ja kalisuttaa hampaita kuin funtsata että mitä katselee töllöstä
Minä ainakin olen tullut siihe tulokseen että ns. karujen olojen eksotiikka viehättää nykyään vuosi vuodelta vähemmän. Vielä kymmenisen vuotta sitten tuli jahtireissuilla torkuttua makuupussissa pressun alla lokakuun lopullakin mutta nykyään on ihan kiva herätä lämpimästä veneen hytistä tai teltasta. Aikansa ja määränsä kutakin hauskuutta...
Tuota piipunhattusydeemin selvittelyyn on hyvin aikaa kun ei ole koko kamiinaa ja eikä ole edes varma että tuleeko olemaankaan.
Sitä kun on semmoisen luonnevian saanut ettei ihan kaikkea niele purematta ja usko ennen kuin itse kokeilee. Ja sitä paitsi mihinkään asiaan ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa ratkaisua...
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 22 Marras 2008 20:23
Näin on mutta tsekkiläinen öljy lamppu on hyvä.
tässä konjamiinipäissäni oon suunnitellut myös telttasaunan värkkäämistä, ovat niin törkeen hintasia nuo " tehas tekoiset"
-
lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja lacrits68 » 22 Marras 2008 20:38
moi!
täytyy kyllä myöntää että V-M ideat idyllisestä teltassa palelemisesta on meiltä kans jäänyt menneisyyteen!
Ei meillä mitään super luxuxta haeta mutta ihan arkipäivän mukavuutta kuin valoa, lämpöä ja kuiva sänky/peti/pussi.
Itellä kun on mahonkivene niin syyskuun ½ välissä nousee vene, niin ei siinä paljoa ehdi palelemaan! Kamina kuiteski "hankinta listalla", toinen on jääkaappi/kylmä kassi kaasulla/12v ja 230v...!
telkkua ei ole eikä tule, tietsikka kotona, känykkä tosin mukana!
--janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 22 Marras 2008 20:43
siis mullakin lähti tää konehomma hyppysistä kun sain päähäni että läppäriin saa halvalla gps:sän ja sit tuli mieleen että eihän tuo tv korttikaan juuri mitään maksa ja sit tää mobiili netti, että tässä sitä ollaan.
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 23 Marras 2008 13:02
Huh pukkas hyvän kelin parhaimmillaan 17 m/s se on tälläiselle paatille jo aika keli. tulin myötäseen 15 kilometrin matkan ja ei tarvinnut kyllä käsiä ruorista irrotella oli meinaa semmoisia surffeja välillä.
mut kamina toimii, heh.
Näsijärvellä veneiltäessä oivat sivut, siilinkarin sääasema.
http://www.tampereenpursiseura.fi/index.php?sivu=5693
-
sole
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59
Viesti
Kirjoittaja sole » 23 Marras 2008 20:00
[quote="petrooli"]Huh pukkas hyvän kelin parhaimmillaan 17 m/s se on tälläiselle paatille jo aika keli. tulin myötäseen 15 kilometrin matkan ja ei tarvinnut kyllä käsiä ruorista irrotella oli meinaa semmoisia surffeja välillä.
mut kamina toimii, heh.
Mä oon tullu siihen käsitykseen, että mukavammin ja turvallisemman tuntuisesti pääsee kelissä myötäseen kun vähentää nopeutta eikä laske venettä surffaamaan alas aaltoja. Surffatessa saa olla tosi tarkkana ohjauksen kanssa ettei mee poikittain, mutta nopeuden laskun myötä veneen käytös rauhoittuu kummasti. mulla ainakin tällaisia kokemuksia viistoperäisellä uppoamarunkoisella merenkurkun aalloilta.
-
petrooli
- Viestit: 271
- Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36
Viesti
Kirjoittaja petrooli » 24 Marras 2008 11:36
tuossa mun paatissa on melko tasainen pohja se lähtee isommassa aallokossa melkein paikaltaan surffailemaan ja ei sen matkavauhti muutenkaan ole kuin viisi solmua niin ei sitä juuri voi laskeakkaan:)
Onneksi on tullu josku harrastettua koskimelontaa niin siitä on hyötyä jonnin verran mm, osaa ennakoida ohjausta... en olisi uskonu mut niin on. kajakki on vain hiukka isompi ja raskaampi:)