Lämmitintä uusimassa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Marras 2008 21:51

Ajohytissä +5 ja etuhytissä +10 - tähän pitänee siteerata aikuisviihdekauppias Sundsrömiä Raidista; "Xittu, nyt on kaikki paukut loppu!"

2000W on pirun vähän kun pelkästään ajohytissä on tilavuutta 7-8 kuutiota, ovi vuotaa ja kylmää lasipintaa on reilut peri neliötä...
Syksyllä pikkuWebasto jaksoi nostaa lämmöt yli 25 asteen +10 asteen kelissä. Tosin siinä antoi varmasti 550kg raakaa Valmetin metalliakin osansa...

Katotaampa mihin paukut riittää pelkästään etuhytin osalta...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 16 Marras 2008 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16 Marras 2008 21:52

moi!

tuo on aika jännä kekotin tuo webasto mulla on autossa termotop 5kw vesilämppäri joka lämmitää sekä koneen että ilman autossa ja jos sitä täysillä ajaa talvella niin kyllä kalsareille menee! en ole kokeillu mutta niin kuumaa tulee että kättä polttaa!

telttailessa on ollut 2kw läppäri teltassa ja hiki on tullut vaikka -10c ollut ulkona!

--janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 16 Marras 2008 22:18

Tjooo.. On lämmitystehontarve suhteellista.
Kaverini lämmitti omakotitalotyömaataan 1.5 kW teholla rakennusvaiheessa, kun ulkoseinät oli jo kunnossa, mutta sisähommia teki. Lämmöt kämpässä talvella +15 - +20.

Autossani ollut Eberi (1.8kW) lämmitti koneen vedet ja sisätilan talvipakkasella suunnilleen 30 minuutissa -20 -> +10

Ilmeisesti tutkavene ei ole kovin energiatehokas talviasunto.

Risto

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Marras 2008 17:52

Paksulla froteepyyhkeellä ajohytistä erotetussa etuhytissä oli aamulla peräti 22 astetta lämmintä! Oikeastaan olin enemmän kuin yllättynyt...

Joo, ei se Dejah Thoris todellakaan ole mikään talviasuttava ja siksipä onkin pidettävä hyvät suhteet kansihenkilöön ettei vaan niin pääse käymään ;-)

Eli kun pähkäilin sen 2-3kW löpökamiinan laittamista ajohyttiin lisälämppäriksi rymyreissuille niin eipä se enää tunnukkaan huonommalta vaihtoehdolta siihen verrattuna että ostaisi uuden 5kW:n webaston...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 18 Marras 2008 19:43

Veli-Matti kirjoitti:Täytyypä tunnustaa että tuo Dickinson rupesi polttelemaan...

No, onneksi (tosiasiassa valitettavasti) on sentään olemassa jonkun sortin venetarvikebudjetti varattuna ensivuodelle johon Dickinson ei alkuunkaan sovi....
Myy se wepasto, niin saat pikkusen lisää pelivaraa budjettiin ;-).
Wanhaan aikaan kun tuon näköisillä veneillä kalastettiin, niin niissä asuttiin ja lämmitykseen oli pelkät kaminat. Hyvin pärjäsivät kylmissäkin olosuhteissa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Marras 2008 23:43

Se on ennen se jokapäiväisen leivänsaanti ollut siitä pärjäämisestä kiinni ja silloinhan edes viikko tai kaksi aidanseipäänäkään ei tunnu missään - puhumattakaan että se aidanseiväs.....

Nyt ei ole enää pakko, ei edes urheilumielessä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Marras 2008 08:10

Monesti noissa kamiinaveneissä on semmoinen H-mallinen piipunhattu.
Onko semmoinen tosiasiassa ihan välttämätön vai onko se taas vaan yksi "taatusti ainut ja oikea" patentti, kuten venehommissa monesti on, jonka joku karpaasi on kehitellyt?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 21 Marras 2008 08:27

Veli-Matti kirjoitti:Monesti noissa kamiinaveneissä on semmoinen H-mallinen piipunhattu.
Onko semmoinen tosiasiassa ihan välttämätön vai onko se taas vaan yksi "taatusti ainut ja oikea" patentti, kuten venehommissa monesti on, jonka joku karpaasi on kehitellyt?
moi!

ei kai se pakollinen ole....H-hattu on ns "vaikeiden olojen" hattu! tavallinen

http://www.glembring.se/PDF/GlembringSve20050117.pdf katso sivu 24...!

--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21 Marras 2008 09:33

Kyllä ne niin väittävät, että vain masokistit käyttää sitä ilman ;)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Marras 2008 09:46

Mitä sillä saavutetaan muuta kuin helvetin ruma ulkonäkö?
Jotenkin mun alkeellinen savupiipputietämys ei löydä minkäänlaista logiikkaa tuosta rakenteesta.

Miksikähän mm. sotavaltio ei käytä tuota omissa kaminoissaan, niitä ei ole yhdenkään rakennuksen katolla tai edes yksikään piippuvalmistaja ei valmista niitä?

Vai olenko vallan väärässä kun rohkenen epäillä tuota "hässäkkää"?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Marras 2008 09:47

Do diin. Aamulla pakkasta -6 ( paikoin jopa -9 ) Tarttee varmaan käydä tarkistamassa että webasto on pysynyt veneessä päällä. Tarttee varmaan oikeesti alkaa suunnittelemaan nostoakin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Marras 2008 09:53

Veli-Matti kirjoitti:Mitä sillä saavutetaan muuta kuin helvetin ruma ulkonäkö?
Jotenkin mun alkeellinen savupiipputietämys ei löydä minkäänlaista logiikkaa tuosta rakenteesta.

Miksikähän mm. sotavaltio ei käytä tuota omissa kaminoissaan, niitä ei ole yhdenkään rakennuksen katolla tai edes yksikään piippuvalmistaja ei valmista niitä?

Vai olenko vallan väärässä kun rohkenen epäillä tuota "hässäkkää"?
Se on katos tosimiesten piippu jotka ajelee sellasessa kelissä että aallot lyö yli paaatin. Ilman H-piippua menis vesi piipusta sisään kaminaan ja lettupannu jäähtyisi. Tosiasiassa mulla ei ainakaan ole hajuakaan miksi kyseinen piippumalli on olemassa. Jollakulla piipun väsääjällä on ehkä ollut ylimääräisiä H-kappaleita?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 21 Marras 2008 11:32

Kylla se taitaa niin olla että tuo H on ainakin mulla ainut joka toimii, paria muun moista versiota kokeiltuani ja muutamat diisseli savut hytissä nautittuani värkättiin tuommoinen ja loppu ongelmat, vetää kun hirvi ja sama vaikka tuulis miten niin tasaseen palaa.
Kait tuo perustuu siihen että vaikka noihin Hoon reikiin tuuli puhaltaa niin se vain lisää imua kaminalle. Muissa malleissa mulla ainakin oikein huomas kun vene keikahti sopivasti niin tuuli jotenkin puhalti piippuun ja kuului plop ja pikku käry, sitten kun kunnolla puhalti yhden yön aallon murtajan takaa ja siihen muodostu joku kummallinen pyörre niin olikin hiukan enempi siivous hommia tiedossa, (siis silloinhan en ollut itte veneellä)(melko selkeästi selostettu:)
Ja niinhä se on että kaikki mikä toimii on kaunista:)
Huomenna järvelle jee! pitääkin muuten tehdä tieteellistä tutkimusta taylorssin tehoista ja polttoaineen kulutuksesta...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Marras 2008 18:00

Notreal kirjoitti:Do diin. Aamulla pakkasta -6 ( paikoin jopa -9 ) Tarttee varmaan käydä tarkistamassa että webasto on pysynyt veneessä päällä. Tarttee varmaan oikeesti alkaa suunnittelemaan nostoakin...
Kävin tarkastamassa tilanteen, lämmitin oli pysynyt päällä. Termari säädetty +20 ja mittarin mukaan sisällä +20,4 Keulassa hieman viilempää ( +16 ) Huolestuin kun viime syysmyrskyssä oli ilmeisesti sopiva tuulenpuuska sammuttanut lämmittimen ( pelkkä veikkaus ).
Lämmitin on vebasto 3500
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Marras 2008 20:29

Tuosta H-hässäkästä vielä sen verran että jos se todella olisi "ainut ja oikea" kunnolla toimiva härdelli piipun nokassa niin se olisi joskus aikojen alussa patentoitu ja sitä tekisi patentin käytyä vanhaksi useampi kamiinanvalmistaja pitkin maailmaa - myös se Dickinsson.

Näin ainakin uskon ;-)

Ja jos sitä ei ole koskaan patentoitu tai edes mallisuojattu niin joku joutilaampi voisi tehdä sen ja alkaa rikastumaan...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin