HUOM!
Olen kuvannut lähes jokaisen osan ko. moottorista, joten jos tarvitset jostain tarkemman kuvan, kysy.
Kuva 1


Kuvassa yleiskuva moottorista purettuna. Moottorista on tässä vaiheessa purettu: Pakosarja, Kaasutin, Sylinteri, Magneetto, Vaihdelaatikon kansi ja Vesiputket. Alin männänrengas on lisätty jälkeenpäin konepajalla. Messinkinen vipu, josta lähteee punainen johto, on iduktiosytytys, koska moottorissa ei ole nk. laukaisumagneettoa. Messinkisen vivun yläpuolella on regulaattorin varsi, se on yhteydessä kaasuttimeen, joka on jo purettu
Kuva 2


Mäntä. Alunperin koneessa on ollut kolme männänrengasta, 90-luvulla mäntään lisättiin konepajalla yksi rengas, öljyrengas vähentämään öljyn kulutusta. Poista karsta männästä, varo kuitenkin vaurioittamasta männänrenkaita tai männän seinämiä. Kun kasauksessa laitat sylinterin takaisin, muista asetella männänrenkaat niin, että renkaiden katkokset eivät ole samassa kohtaa, muuten kone kuluttaa paljon öljyä ja puristukset ovat huonot. Oikessa reunassa näkyy Lubrikaattori
Kuva 3


Vaihdelaatikko. Tähän ei välttämättä tarvitse tehdä huoltoa joka vuosi. Jos kytkin luistaa eteenpäin mentäessä tai vähän aikaa kytkemisen jälkeen, tulee kytkintä kiristää. Se onnistuu laittamalla vaihde vapaalle ja pyörittämällä potkuriakselia niin kauan, kunnes hammastetun messinkisen lukkorenkaan kohdalla näkyy lukituslevy. Löysää lukituslevyä hieman, ja kierrä messinkistä lukkorengasta perästä katsoen myötäpäivään yhden hampaan verran. Sen jälkeen laita kytkin koppa takaisin paikalleen, ja kokeile luistaako kytkin enää. Jos peruutusvaihde ei toimi kunnolla, tulee kuvan keskellä yläreunassa olevaa mutteria kiristää niin paljon, että peruutusvaihde toimii kunnolla. Varo kiristämästä ko. mutteria liikaa, silloin vaihdepakan ympärillä oleva vanne hankaa koko ajan, ja peruutusvaihde on jatkuvasti päällä ainakin osittain. Kuvassa oikealla on Vesipumppu, joka on mäntäpumppu.
Kuva 4


Sylinteri. Sylinteri tulisi irroittaa vähintään kerran tai kaksi kesässä, jotta muodostunut karsta voidaan poistaa. Jos tämä laiminlyödään, saattaa venttiilien väliin joutua karstaa, josta seuraa puristusten lasku ja lopulta moottorin sammuminen. Laske mäntä alakuolo kohtaan kun irroitat sylinterin. Kannattaa pyytää kaveri apuun joka pitää männästä kiinni, kun itse nostat sylinterin pois. Näin ei männän helmaan pääse syntymään vaurioita. KUN KAAVIT KARSTAA SYLINTERISTÄ, VARO EHDOTTOMASTI VAURIOITTAMASTA SYLINTERIN SEINÄMIÄ! Sylinterinkannellisissa moottoreissaa riittää, kun irroittaa puhdistusta varten pelkän sylinterinkannen. Kuvassa sylinterin seinämässä näkyvä reikä on puolipuristushanan läpivienti. Myös sylinterin takaisinlaitossa kannattaa pyytää kaveri apuun, jotta männän renkaat eivät vaurioidu.
Kuva 5


Kampikammio. Kampikammiosta kannattaa imeä öljy pois kerran vuodessa ja puhdistaa öljypohja. Samalla kannattaa tarkistaa että kampi- ja runkolaakereissa ei ole paljon väljyyttä, jos on, kannattaa soittaa lähimpään konepajaan. Väljyyden huomaa ajossa, kun kone pitää pientä epämääräistä kilinää. Tai siitä kun mäntä on alakuolossa, tuntuu vauhtipyörästä pyöritettäessä kevyehkö kohta. Kun sylinteri on irti, kannattaa kampikammion suojaksi laittaa vaikkapa kuiva kangasliina, jotta sinne ei mene roskia. Kuvassa näkyvät hammasrattaat ovat nokka-akselin voimansiirto. Nokka-akseli ei näy kuvassa. Kuvan vasemmassa ylänurkassa näkyy lubrikaattorin öljyn tuloputki.
Kuva 6


Pakosarja.
Pakosarja/kaasutin yhdistelmä kannattaa irroittaa vesiputkien irroituksen jälkeen. Poista pakokanavasta karsta varovasti esim talttapäisellä ruuvimeisselillä. Irroita pakosarjan tiiviste varovasti. Jos se on korppuuntunut, tee uusi. Kuvassa oikealla on imukanava ja vasemmalla pakokanava. Pakosarjasta on jo irroitettu kaasutin, kaasutin on kiinni kuvassa näkyvissä pulteissa. Jos kaasuttimen ja pakosarjan välinen tiiviste on huonossa kunnossa kannattaa sekin vaihtaa, muuten syntyy ohivuotoa ja moottori ei ehkä toimi normaalisti.
Kuva 7


Kaasutin. Tätä ei tarvitse avata joka vuosi. Kaasutin kannattaa kuitenkin huuhdella joka vuosi kun pakosarja on pois paikaltaan. Eli Kaasuttimen syötetään normaalisti bensiiniä jossa voi olla myös hieman asetonia. Bensiiniseosta syötetään kaasuttimeen ja samalla laskuhanan tulee olla auki. Huhhtelun jälkeen kaasuttimeen syötetään voiteluöljyä ja annetaan se levitä joka paikkaan. Voiteluöljy on kaasuttmessa korroosion estoa varten. Kuvassa keskellä alhaalla on alskuhana, sen vasemmalla puolella seoksen säätöneula, siitä oikealle on kohonneula. Keskellä ylöspäin menevä putki menee imukanavaan, oikealla puolella oleva putki antaa kaasarille alipaine tietoa. Keskellä oleva messinkinen vipu on kaasuvipu, ja sen yläpuolella oleva vipu, on regulaattorin säätövipu.
Kuva 8


Vesipumppu. Tähän ei myöskään tarvitse tehdä huoltoa joka vuosi. Jos kuitenkin muistat, että olet ajanut pumppu kuivana useita tunteja, kannattaa pumppu tarkistaa. Kuivana ajamisella tarkoitan, että et ole lisännyt vaseliinia pumppuun. Itse kierrän joka tunti kirroksen rasvakupista. Jos pumppu vuotaa ajon aikana, tulee sitä kiristää, se onnistuu kiristämällä pumpun päässä näkyvää holkkia, jos pumppu edelleen vuotaa paljon, tulee sen tiivisteet vaihtaa. Pumpussa on talinauhatiiviste. Kuvassa mäntä on otettu pois pumpusta tarkistusta varten. Alhaalla oleva hana on veden poistohana. Kun laitat moottorin talviteloille, huolehdi, että pumppuun ei jää vettä, muuten saattaa pumpun runko haljeta.