Viesti
Kirjoittaja Qubik » 07 Tammi 2016 22:09
ItseleikTu kumilätty EI sopii joustokytkimeksi. Miksi? Koska sulla jää silloin koko veto vaan pulttien varaan. Ja sitten ne pultit ovat toisista vielä kumilätyn verran etaäällä.
Vaikka venealalla oon ollut mielestani aivan liian vähän aikaa, oon edelleen sitä mieltä, että mitä vähemmän on pyrivissa osissa liitoksia, laippoja, laakreita, tilbehööreja ja ahvenenpelättimiä, sitä parempi. Mielestäni useampi nivel/laippa/jousto juttu on vaan sen takia, että pääses helpommalla rihtauksen kanssa, mikä tietuissa veneissä on aivan julmettoman vittumainen (pardon my french) tai jopa mahdoton. Onhan sitten pultit/mutterit ruostunut yhteen ikuisiksi ajoiksi tai ei vaan yksinertaisesti pääsee niihin käsiksi kunnolla, koska venen suunnitelija on ollut aivan saatanan tyhmä. ( muoviveneissä todella yleinen asia) puuvenen erikoisuus, elikkä runkon muodon muutos vedeeen laiton jälkeen tulee vaan yksinkertaisesti ottaa huomioon. Elikkä jos jokakevät vesillalasku on rinnastettavissa venen tahalliseen upottamiseen, niin ennakkointi ja siihen varautuminen auttaa pitkälle. Elikkä, laippa syksyllä vaihteistosta irti, kevällä vene veteen ja turpoamisen jälkeen rihtaus ja avot. Ja näin joka vuonna. Ei varmaan tuu mitään ylimääräisiä värinöit.
Sitten se volvopenta ns mustapekka akselitiiviste. Helppokäyttöisin ja huoletoin paketti, mitä oon veneissa nähnyt. Mutta vaan silloin, kun käyttöohjet on luettu ja ymmäretty. Ai miksi? Koska se pitää ilmata joka kertaa, kun vene laskettaan veteen. Jos ilmaus unohtui, tuhoutuu akselitiiviste noin 3 minuutissa vaihteen kytkemisen jälkeen. Ja sitten valitettaan, että vuotaa. Ja se pitää uusia muistakseni seitsemän vuoden välin. Elikkä kerran seitsemässä vuodessa 53 €. Melko kallista ihan huolettomasta akselitiivitysesta, vai mitä? Tai no, jos tykkää että akselitiivisten ympärillä on sellainen rasvarunti ja prässin kanssa on kivaa touhuta, miksei.
Pps tyyppi akselitiiviste, ihan sikakiva keksintö, mutta ei kelpaa meidän kuivalla maalla veneilyyn. Hiilitiiviste, kun ei tykkää kuiva-märkä-kuiva-märkä vaihtelusta ja vaurioituu. Samoin kumihaitari, mikä pitää tiivistepakan kireenä väsyy, koska kukas hullu sitä syksyllä jaksaa löysätä, vaikka ohjekirjassa sitä suosittellaan.
Stefaboksi, jännä paketti, mikä kuluneena aiheuttaa tolkuttomasti päävaivaa. Jos stefaboksin sisällä oleva laakeri on väliä, on aivan turhaa laittaa uusia stefoja- nopee kuluminen on aivan varmaa ja vedet on boksissa ja mereen menee kaikki öljy mitä sinne kaadettaan. Uudena ja ehjan akselin päällä on ihan asiallinen ja toimiva paketti. Stefat toki kovettuu ihan samalla tavalla kun vetolaittessakin ja alkaa jossain kohtaa syömään uraa akseliin.
Talinauhaboksi, perinteinen ja varmatoiminen. Viimeisen kahden vuoden aikana on vuotavista bokseista oikein pakattuja olnut 1. Loput on laiskuuden ja löysän asenteen tutoksia. Väitän että nykyaikaisilla nauhoilla saa boksin täysin tiiviksi ilman että se lämpene liikaa. Toki edellytyksenä on, että kone on hyvin rihdattu ja boksi oikein kiristetty. Voidelu/jäähdytysveden tarve on mielestäni enemmäksen myyntipuhe, millä saa selitetyksi edellamainitut rihtausvirheet yms.
Ja akselisto on kokonaispaketti, joten jos esimerkiksi vesilaakeri on väliä, niin vaikka minkäslaisia nivelia asentaa, värisee ja resonoi koko akselisto myös asennusten jälkeen. Jos moottoria asentaessa ei ole jaksattu irroittaa akselitiivistetta kokonaan ja ei ole tuettu akseli jäykästi vannasputkeen, on aivan turha toivoa täydellistä lopputulosta. Jos uutta akselia asentaessa huomattaan että akseli sai turha pitkä, mutta ei jaksata sitä irroittaa vielä kerran ja leikata se 5mm lyhemmäksi, että akseli istuis oikein laippaan (kyllä, se ei mee pohjan saakka sinne) niin on aivan turhaa tuhlata rahaa ja kiroillaa, kun kaljatölki kävelee itsekseen pilssiin nurin. Parasta on , kun liian pitkään akseliin laitettaan vielä kaksi sinkkia pyörimäan. Varmaan ymmäräte mun pointin, vaikka " mutta kun mun kaverilla on ja kaikki on silti täydellista ".
Ei ole oikotietä onneen...