Perälaakerin välys?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Perälaakerin välys?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 29 Kesä 2014 14:58

Kyseessä vanhan mallinen akselisto, jossa on talinauha rasvalla ja perässä valkometalli vesijäähdytyksellä. Vaihdoin talinauhan ja tarkistin laakerit. Koitin haulla hakea mutta en löytänyt vastausta, että pitääkö tuohon perälaakeriin jättää välystä? Vai vedetäänkä akseli sisältä niin pitkälle kuin käsivoimin saadaan ja sitten scatran pultit kiinni, pitämään akseli pituussuunnassa paikallaan?

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Perälaakerin välys?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 29 Kesä 2014 15:16

Korjataan vielä sen verran että putki on täys rasvaa ja ilmeisesti tuo perälaakeri on rasvalla kans. Miten se rasva sitten voitelee vedessä tuota perälaakeria jos siinä ei ole välystä? Peruuttaessa tietysti voi hetkellisesti tulla pieni välys potkurin vedosta johtuen...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Perälaakerin välys?

Viesti Kirjoittaja Simon » 29 Kesä 2014 16:38

Jätä sinne ainakin 5 mm välys, sillä Scatran kumityynyt antavat hieman periksi, muuten potkuri kuluttaa sitä laakeria.
Vaseliinia pitää sillontällöin lisätä, että perälaakerinkin voitelu toimii.

Vastaa Viestiin