Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Emputti
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Joulu 2013 13:50
Viesti
Kirjoittaja Emputti » 31 Maalis 2014 09:32
Millainen mahtaa olla otsikon koneen alkuperäinen kahvasysteemi? Onko muilla koneen omistajilla minkälaisia kaukoja käytössä omissa veneissään? Saako tuohon jälkiasennettuna millaisen kahvan?
Meillä on meriläisessä vaihteen ja kaasun hallinta tällä hetkellä niin, että vaihteelle on konekopan kyljessä kahva, millä valitaan eteen-vapaa-taakse ja kaasulle on ohjauspulpetin alaosassa T-mallinen vipu, jota vetämällä kierrokset nousee. Kai sitä on niin mukavuudenhaluinen, että haluaisi yhden kahvan tuohon hallintaan

-
laivakoira
- Viestit: 76
- Liittynyt: 10 Kesä 2012 14:32
Viesti
Kirjoittaja laivakoira » 31 Maalis 2014 18:31
Terve. Minulla fiskarissa Yanmar 2GM, jotain 80-luvun koneita kaiketi. Itsellä sama kahvasysteemi, vaihteita varten tämäntyyppinen kahva ruorin vieressä:
http://www.toplicht.de/en/shop/technik- ... /gasregler" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaasulle on sama viritys eli T-mallinen kahva josta vedetään. Olen etsiskellyt kovasti uutta kaasukahvaa, käsittääkseni ainut vaatimus sille on että kahva tekee tarvittavan mittaisen työntö/vetoliikkeen. Itse harkitsin jopa samanlaisen kahvan ostamista kaasukahvaksi, voisi sitten laittaa molemmat kahvat vierekkäin nätisti.
Ilmoittele toki täällä jos löydät Suomesta vastaavia kahvoja tai muita hyviä ratkaisuja! Kaipa kaasukahva voisi olla vaikka tammikeppi, jota työntämällä/vetämällä kaapelinpää liikkuisi riittävän verran.
Mukavaa virittelyä!
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 31 Maalis 2014 19:09
Mitenkä kopan kyljessä olevalla vaihdevivulla välitetään liike vaihteiston kyljessä olevaan vipuun, mekaanisesti pitkällä vivulla vai vaijeri/kaapeli systeemillä. Jos siinä on KBW-10 vaihteisto, jossa on n. 10 sentin korkuinen vipu vaihteiston kyljessä, silloin sopii mikävaan yksivipuinen kaukosäätölaite, esim.
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... unted.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; tai
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... ation.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; . Täältä löytyy Yanmarin koneet räjäytyskuvina
http://lsm-diesel.dk/2012/bestil.php?la ... s&n4=Antal" onclick="window.open(this.href);return false; , kun klikkaat vas Yanmar spareparts, avautuu lähes kaikki Yanmarin koneet, valitset omasi ja talletat Spareparts qataloguen omiin tiedostoihisi, niin avautuu nopeammin. Sivulla 54 on kuva 33, näyttääkö tutulta, ko vaihteisto toimii yksivipu kaukosäädöllä.
-
Emputti
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09 Joulu 2013 13:50
Viesti
Kirjoittaja Emputti » 02 Huhti 2014 08:39
Vaihdetta ohjataan pitkällä vivulla. Koitin etsiä kytkimen kyljestä jotain merkintää, mistä selviäisi valmistaja ja malli, mutten löytänyt sellaista :( Koneen kyljessä kyllä on kilpi.
-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 03 Huhti 2014 12:23
Yanmar 2QM20 moottorikuvassa on erilainen kytkin, kuin2QM20H/F. joiden kytkinvipu on se mainitsemani 10 senttinen, siihen pitempikeppiseen ei ehkä sovi yksivipuinen kaukosäätölaite, siinä kepissä on kyllä reikä alempana kaukosäätolaitetta varten, mutta liike voi vaatia voimaa enemmän, kun yksivipuisella kahvalla saa. Kannattaa silti kokeilla, jos yksivipuinen on saatavilla, vaikka lainaksi. Onko sulla räjäytyskuvaa 2QM20 kytkimestä?