wikken kilinä
wikken kilinä
Moottorigurut ja V-M eritoten.. :)
Viime kesän loppupuolella alkoi w-ykkösestä kuulua vartin ajon jälkeen sellammoinen selvä muutos äänessä, niinku jonkinmoinen pieni kilinä alkoi kuulua taustalta tms. Ääni liittyi selvästi moottorin lämpenemiseen, vaikka termostaatti toimi kyllä oikein ja jäähdytys pelasi. Voisikohan tämän diagnoosin pohjalta sanoa onko vakavampaa remonttia tiedossa... Muuten moottorissa ei ollut ongelmia, käynnistyi hyvin ja toimi kunnolla mutta tuo kevyt kilinä jäi vähän haittaamaan, pitäsikö ostaa airot keväällä..?
timo
http://groups.msn.com/timovene/shoebox.msnw
Viime kesän loppupuolella alkoi w-ykkösestä kuulua vartin ajon jälkeen sellammoinen selvä muutos äänessä, niinku jonkinmoinen pieni kilinä alkoi kuulua taustalta tms. Ääni liittyi selvästi moottorin lämpenemiseen, vaikka termostaatti toimi kyllä oikein ja jäähdytys pelasi. Voisikohan tämän diagnoosin pohjalta sanoa onko vakavampaa remonttia tiedossa... Muuten moottorissa ei ollut ongelmia, käynnistyi hyvin ja toimi kunnolla mutta tuo kevyt kilinä jäi vähän haittaamaan, pitäsikö ostaa airot keväällä..?
timo
http://groups.msn.com/timovene/shoebox.msnw
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Elä vielä osta ;) Alkaako kilinä myös heti kylmänä jos vedättää tosi raskaasti kaasu pohjassa? Tarkista ettei sytytys ole hiukan liian aikaisella. Sain saman äänen esiin Valmetista kun tasapainottelin säätöjä kerosiinilla ja pensalla ajamista varten. Nelipyttyisen rotina oli täydellä kaasulla kerosiinilla ajettaessa niin rajua että luulin vähintäänkin jonkun männän irronneen kokonaan ;) Jos ei tokene sytytyksen säädöllä niin sitten pitää varmaan tutkia tarkemmin. Kun saat koneen käyntilämpöihin niin voit myös ruiskuttaa koneen käydessä vettä imuaukosta sisään muutaman minuutin välein niin karstat saavat kyytiä, sillä kilinä saattaa ilmestyä ihan itsekseen kun kone karstoittuu jostakin syystä ja puristussuhde hieman nousee.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
Kiitoksia. Zytty pitäisi olla paikoillaan Oulaisten Zetor ym. maamoottori-gurujen katsottua magneeton viimmä zykzynä kohdilleen.
Rouvan orgideoitten kastelukannu siis mukaan ja testaamaan kunhan saadaan tässä uudet köliraudat paikoilleen ja paatti mereen.
V-M:ään voi aina luottaa... ;-)
Kevättä,
timo
Rouvan orgideoitten kastelukannu siis mukaan ja testaamaan kunhan saadaan tässä uudet köliraudat paikoilleen ja paatti mereen.
V-M:ään voi aina luottaa... ;-)
Kevättä,
timo
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Laittoiko masinisti Perälä magneeton paikoilleenkin?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 11:11
- Paikkakunta: Merimasku
- Viesti:
Wikun kilinä
No yleisin syy koneen kilinään on liian laiha polttoaineseos. Eli ekaksi ruuvaisin hiukan neulaa auki ja kuuntelisin vaikuttaako. Seuraavaksi hakisin vikaa venttiilivälyksistä. Väljä veivi- tai runkolaakeri kolisee, sitä ääntä ei voi enää kutsua kilinäksi.
Harro
Harro
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minä kuitenkin lähtisin ensiksi tarkistamaan sytytyksen koska se on helpoin ja yksinkertaisimmin paikallistettava mhadollinen äänen aiheuttaja. Sitten vasta kynsisin omasta päästä tikkuja kynsien alle ja jatkaisin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä Harro on oikeassa siinä että laiha seos voi aiheuttaa kilinää. Jos katsoo koneen palamisilmiötä sen käydessä lasitulpan läpi niin huomaa että just kohdillaan oleva kone alkaa käymään laihalla mikäli kääntää sytystä aikaisemmalle ja vastaavasti toisinpäin. Nuo koneen säädöissä käytetävät termit muuttuvat vähän rappaaja kohtaisesti, jos pensiinillä käyvä kone "kilistää" niin silloin vika on 95%varmuudella sytytyksessä, jos petroolilla/kerosiinilla käyvä kone "rotisee" niin sama homma. Ääni on todellakin erilainen eri polttoaineella. Jos kone taas "naputtaa" tai "raksuttaa" niin äänen lähde on todennäköisesti venttilikoneistossa. "Helinä" on epämääräinen ääni joka voi tulla mistä vaan ja vaatii aina tutkimista. "Rallatus" on sitten semmoinen ääni että omalle kohdalle sattuessa se alkaa suorastaan vituttamaan...
Ylipäänsä on vaikea antaa kunnollista vinkkiä äänen aiheuttajasta näin netissä. Parastahan aina olisi jos pääsisi kuuntelemaan konetta ajossa sillä penkissä kone toimii erilailla kuin ajossa kuormitettuna.
Minä lähtisin Timona katsomaan ensin sen sytkän ja jos ei auta niin sitten vasta eteen päin. Miksi seos olisi itsekseen laihentunut? Sytytys sen sijaan laukaisumagneetossa voi ihan hyvin sirtyä jos ankkuri/pohja ei pääse jostakin syystä (hakkautuminen, kuluminen tms.) palautumaan alkuperäisen asentoonsa. Yksi vaihtoehto on tietenkin säätösuuttimen pyöräyttäminen vahingossa kiinnipäin mutta kyllä semmoinen jää yleensä mieleen. Säätösuutin on peruja ajalta jolloin käytettiin vielä petroolia. Tarkimmat konemiehet saivat ajossa koneen käymään aina parhaalla mahdollisella seoksella polttoaineesta ja keleistä riippumatta kun veneitä käytetiin kymmenenkin asteen pakkasista helteisiin. Jos ajelee pelkästään pensiinillä niin se on tarpeeton ja sen voi liimata kiinteäksi kun saa säädöt kohdilleen tai vaihtaa kiinteäksi suuttimeksi.
Yleensä helpointa äänen paikallistamiseen on painaa harjanvarsi epäiltyyn kohtaa ja painaa toinen pää sitten pitkin poskiluuta korvan juureen. Äänenaiheuttaja löytyy yleensä aika helposti kun vaihtelee kuuntelu kohtaa ja vähän funtsailee...
Raskaassa vedätyksessä rotiseva kone muuten meinaa viedä tukan päästä jos sitä kuuntelee tulpanjuuresta kepillä ;) Se on kerrassan karmea ääni...
Ylipäänsä on vaikea antaa kunnollista vinkkiä äänen aiheuttajasta näin netissä. Parastahan aina olisi jos pääsisi kuuntelemaan konetta ajossa sillä penkissä kone toimii erilailla kuin ajossa kuormitettuna.
Minä lähtisin Timona katsomaan ensin sen sytkän ja jos ei auta niin sitten vasta eteen päin. Miksi seos olisi itsekseen laihentunut? Sytytys sen sijaan laukaisumagneetossa voi ihan hyvin sirtyä jos ankkuri/pohja ei pääse jostakin syystä (hakkautuminen, kuluminen tms.) palautumaan alkuperäisen asentoonsa. Yksi vaihtoehto on tietenkin säätösuuttimen pyöräyttäminen vahingossa kiinnipäin mutta kyllä semmoinen jää yleensä mieleen. Säätösuutin on peruja ajalta jolloin käytettiin vielä petroolia. Tarkimmat konemiehet saivat ajossa koneen käymään aina parhaalla mahdollisella seoksella polttoaineesta ja keleistä riippumatta kun veneitä käytetiin kymmenenkin asteen pakkasista helteisiin. Jos ajelee pelkästään pensiinillä niin se on tarpeeton ja sen voi liimata kiinteäksi kun saa säädöt kohdilleen tai vaihtaa kiinteäksi suuttimeksi.
Yleensä helpointa äänen paikallistamiseen on painaa harjanvarsi epäiltyyn kohtaa ja painaa toinen pää sitten pitkin poskiluuta korvan juureen. Äänenaiheuttaja löytyy yleensä aika helposti kun vaihtelee kuuntelu kohtaa ja vähän funtsailee...
Raskaassa vedätyksessä rotiseva kone muuten meinaa viedä tukan päästä jos sitä kuuntelee tulpanjuuresta kepillä ;) Se on kerrassan karmea ääni...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
toinen konsti on auto hommissa käytössä, pitää saada tietää kun turbokoneita penkitetään ettei kone nakuta on letku penkittäjän "peltoreista" sylinterin kanteen kiinni niin tuo ritä, tai kilinä kuuluu tarkka korvaselle selvästi. niissä kun on tuo meteli muuten käsittämätön tuossa dynamometrissä. on kokeiltu ittekin sen jälkeen kun omasta kilpurista männät suli. kova pakkanen, liika ahtoja, liian kova puristussuhde, laiha seos. ja tämä kesä säädöillä 20asteen pakkasessa jääradalla. oppia ikä kaikki. eli melko moni tekijä vaikuttaa nakutukseen.