Wikström
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wikström
Moi,
Eihän siitä päällepäin näe, mutta muutama:
- Yleisilme 1: Kertoo heti millaisella pidolla kone on ollut. Onko ruosteinen, rähjäinen, maalattu joskus vaiko just maalattu. Myyntimaalattu on tietysti ihan kiva, mutta se ei sinänsä vielä tarkoita, että kone on pyydetyn hinnan väärtti.
- Yleisilme 2: Viritysten määrä, onko vesiputket alkuperäisessä kunnossa? Entä millainen hässäkkä johtosysteemi on? Kannattaa verrata foorumilta, facebookin Wickström ryhmästä ja netistä löytyviin kuviin.
- Öljyt: Katso öljytikusta (moottorin alaosassa paapuurin puolella). Onko öljyä? Onko väri öljy, musta, vaiko valkoinen? Valkoinen tarkoittaa, että on vettä koneessa, joko huolimattomuudesta tai sitten sylinterivaippa voi olla syöpynyt puhki, siis voi. Jos öljyä ei ole, niin miksei?
- Pyöritä konetta veivillä: Ei ole jumissa? Ja avaa vuorollaan kukin sytytystulppa tai ryyppykuppi ja tarkista peukalolla, että pytyssä todella on puristusta. Entä ovatko tulpat ainakin suunnilleen samanväriset? Jos kaksi on mustia ja yksi vitivalkea, niin voi olla esim jäähdytysongelmia.
- Etulämmittäjä eli pakosarja: Onko kuinka ruosteessa pinnalta? Irtoaako jo paloja? Tai onko käyrän alapuolella reikä? Tästä kielii myös, jos mustaa nokea on muuallakin, kuin sisäpuolella. Myös pakosarjan reiästä voi yrittää kurkkia sisään, näkyykö irtonaisia ruostepaloja. Jos etulämmittäjä on puhki, niin joudut joko paikkaamaan sen, tai sitten ostamaan toisen. Uusia ei ole eikä tule...
- Vauhtipyörän koppa: Voi olla syöpynyt alareunasta. Tällä nyt ei sinänä liene väliä, mutta voit tinkiä
JA samalla katsot onko samalla alueella tihkunut öljyä ulos, se kertoo onko kampiakselin etustefa tiivis.
- Onko bensaletkussa ollut joku filtteri? Vilkaise myös tankkin, jos on näkyvillä. Siitä voit arvailla kuinka tukossa kaasutin on.
Eihän siitä päällepäin näe, mutta muutama:
- Yleisilme 1: Kertoo heti millaisella pidolla kone on ollut. Onko ruosteinen, rähjäinen, maalattu joskus vaiko just maalattu. Myyntimaalattu on tietysti ihan kiva, mutta se ei sinänsä vielä tarkoita, että kone on pyydetyn hinnan väärtti.
- Yleisilme 2: Viritysten määrä, onko vesiputket alkuperäisessä kunnossa? Entä millainen hässäkkä johtosysteemi on? Kannattaa verrata foorumilta, facebookin Wickström ryhmästä ja netistä löytyviin kuviin.
- Öljyt: Katso öljytikusta (moottorin alaosassa paapuurin puolella). Onko öljyä? Onko väri öljy, musta, vaiko valkoinen? Valkoinen tarkoittaa, että on vettä koneessa, joko huolimattomuudesta tai sitten sylinterivaippa voi olla syöpynyt puhki, siis voi. Jos öljyä ei ole, niin miksei?
- Pyöritä konetta veivillä: Ei ole jumissa? Ja avaa vuorollaan kukin sytytystulppa tai ryyppykuppi ja tarkista peukalolla, että pytyssä todella on puristusta. Entä ovatko tulpat ainakin suunnilleen samanväriset? Jos kaksi on mustia ja yksi vitivalkea, niin voi olla esim jäähdytysongelmia.
- Etulämmittäjä eli pakosarja: Onko kuinka ruosteessa pinnalta? Irtoaako jo paloja? Tai onko käyrän alapuolella reikä? Tästä kielii myös, jos mustaa nokea on muuallakin, kuin sisäpuolella. Myös pakosarjan reiästä voi yrittää kurkkia sisään, näkyykö irtonaisia ruostepaloja. Jos etulämmittäjä on puhki, niin joudut joko paikkaamaan sen, tai sitten ostamaan toisen. Uusia ei ole eikä tule...
- Vauhtipyörän koppa: Voi olla syöpynyt alareunasta. Tällä nyt ei sinänä liene väliä, mutta voit tinkiä

- Onko bensaletkussa ollut joku filtteri? Vilkaise myös tankkin, jos on näkyvillä. Siitä voit arvailla kuinka tukossa kaasutin on.
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wikström
Myyjä tietysti kehuu, mutta kannattaa myös kysyä, miksi niin hyvästä koneesta on pakko luopua 
Kaikenkaikkiaan arvostaisin alkuperäisyyttä, ehjää etulämmittäjää ja melko siistiä yleisilmettä. Viritykset ovat aina huononnuksia, ja jos myyjä väittää niillä vielä konetta parannetun, niin sitten kannattaa käydä katsomassa jossain toimivaa moottoria.
Kaikenlaiset halkeamat syliterien vesivaipoissa, niiden epämääräiset paikkaukset ja vuotava etulämmittäjä ovat isohko no-no.
Wickström on kumminkin tuoreimmillaankin vähintään 30 vuotta vanha. Joku pitää sitä nimenomaan suosituksena, ja joku taas ei missään tapauksessa nostaisi veneeseensä niin vanhaa konetta.


Kaikenkaikkiaan arvostaisin alkuperäisyyttä, ehjää etulämmittäjää ja melko siistiä yleisilmettä. Viritykset ovat aina huononnuksia, ja jos myyjä väittää niillä vielä konetta parannetun, niin sitten kannattaa käydä katsomassa jossain toimivaa moottoria.
Kaikenlaiset halkeamat syliterien vesivaipoissa, niiden epämääräiset paikkaukset ja vuotava etulämmittäjä ovat isohko no-no.
Wickström on kumminkin tuoreimmillaankin vähintään 30 vuotta vanha. Joku pitää sitä nimenomaan suosituksena, ja joku taas ei missään tapauksessa nostaisi veneeseensä niin vanhaa konetta.

