w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04 Huhti 2013 00:05

Mulla on tuo vw kakkoskopan osista tehty systeemi, mutta kokonaispituus on 540mm, tosin akselia menee 30mm ton puristuslaipan sisään. Ei taida pystyä tekemään niin lyhyttä tumppia noista osista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 28 Huhti 2013 07:56

Kyllä syö miestä rankasti, kun vene on kesken ja vaimon vuorotyö sotkee hommaa :( Helatorstaina pääsee vasta jatkamaan hommaa. Ostin työn ajaksi päijänveneen, jolla pääsen verkoilla käymään :)

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 09 Touko 2013 11:56

Terve. Kävin venettä katsomassa ja melkein masennus iski :( Ulkopuoli on hiottu ja nyt se on kuiva uutta kuitua varten. Kuitua alan löträämään paikalleen kuun lopulla. Maalausten jälkeen pääsen kääntöä suunnittelemaan ja sitten onkin haaste teille kokeneemmille venemiehille. Millä korjataan sellaiset halkeamat, jotka on n. 5mm leveitä ja ovat läpi haljenneita. Vesihän menee kuidun ja puun väliin sitä kautta, jos ei niitä tilkitse kiinni jollain lailla. Lattialle tulee vaneroinnit ja sen puoleen ei ole mitään väliä minkä näköinen pohja on niiden alla.

Projektille on hankittu lisäaikaa hommaamalla päijänvene kalasteluun. Uusi tavoite on se, että vene on vuoden päästä keväällä vimpan päälle valmis :)

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 26 Touko 2013 19:37

Terve...

Veneen parissa touhuttiin Isän kanssa lauantai päivä. Se pyyhkäisi veneellä avuksi päijänteen toiselta puolelta Suopellon satamaan.

Putskuun laitettiin kuidut kylkiin ja paikattiin huonoja kohtia. 10kg meni hartsia ja melkein 10m2 300 lasikuitumattoa. Putskun pohja on kuin perunapeltoa ja ihan hiton hankala saada siistiksi. Kittiä ostin kilon purkin, mutta ei sillä saanut kuin muutaman paikan tehtyä. Päätin, että kittaan vain huokoiset kohdat ja hion sen 40 paperilla epäkeskolla koko veneen. Pintaan pari kerrosta topperia, jonka pitäis peittää jopa pienet huokosetkin. Kolme lautaa laidasta jätän vielä maalaamatta, kun tarvii kannelta kääntää kuidutus kuitenkin siihen kyljen puolelle.

Köliraudalle otin mittoja ja alan niitä leikkailemaan töissä valmiiksi ensiviikolla. Konettakin koitin käyntiin. Kerran se lähti hyvin käyntiin ja kävikin tovin, mutta sit alkoi ongelmia ilmaantumaan... Pyörittelin konetta tarkistaakseni ajoitusta ja ihmettelin, että mikä suhisee männän noustessa ylös. Kuplaspraytä joka paikkaan ja pyörittelemään taas...Ekasta kuplasta kampi lensi muutaman metrin ja alko kirosanojen tulva! Kannenpultin mutterin alta kuplii ja kierteen välistä kuplii. Voiko olla uusi kannentiiviste jo rikki? Vai voiko olla kansi halki niin että se paine purkeentuisi pultin reiän kautta? Mistähän saisi sellaisen kunnollisen kannentiivisteen ostettua?

seppo
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja seppo » 27 Touko 2013 14:28

Terve, täältä sain itelle tilattua kannentiivisteen, tilannut olen myös tulppia, kaasarin- ja virranjakajanosia. Wickström Marin Vaasa puh.0505659965. Kiinnostava tuo sun remonttis kaikkiaan, onnea jatkoon ja pistähän taas päivitystä!

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 26 Kesä 2013 21:32

Noniin vihdoin saatiin edistystä.

Ennen lomia pyöräytin töissä kalaraudan ja peräsimeen osia. Ja heti loman alkajaisiksi hiomaan venettä. Huokosta ja kuppasta kohtaa löyty ihan kokoaika lisää ja lisää. Vihdoin lopun häämöttäessä hionnan osalta, niin päätti epäkeskokone sanoo osan tehoista irti ja piti hakee uus kone alle neliön hionnan takia :( Hionnan jälkeen putsailin paineilmalla pohjan ja pyyhkäisin asetonilla kaikki pinnat.

Maalaukseen pohjaan varasin topcoattia 4kg. Ja sehän ei riittänyt PRKL! Ja vielä pitäs toinen kerroskin vetää. Toivottavasti sitä löytyy Lahdesta tai edes jostain läheltä. Pienet purkit on tosi rasittavia tyhjentää, kun on niin paksua maalia. Meillä on monissa veneissä ollut tätä maalia ja on hyväksi todettu ja hinnaltaan kohtuullinen(n.10-15€kg). Toisen kerroksen jälkeen tulee kalaraudan kiinnitys ja veneen kääntäminen pukeille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 06 Heinä 2013 11:06

Nyt olis ulkopuoli maalattu kokonaan. Ensiviikolla kalaraudan asennus ja veneen kääntö, jos traktori on tullut huollosta. Millälailla te muut olette käännelleet näitä astetta raskaampia veneitä? Meillä oli wille traktori käännössä syksyllä ja sillä meinataan nytkin kääntää.

Wikströmmiä tutkiskelin myöskin ja selvisi siinä viaksi uuden kannentiivisteen hajoaminen. Se on rakenteeltaan sellainen missä on sinkitty pelti toisella puolella ja se on taitettu palotilan kohdalta tiivisteen yli. Palotilan ja pinnapultin reiän kohdalta oli tiivisteaine murentunut pois. Onko jostain vielä saatavilla niitä parempia tiivisteitä? Pystyyköhän kuparilevystä tehdä itse tiivistettä?

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 01 Elo 2013 16:17

Nyt olisi koko paketti myynnissä 800€ noudettuna sysmästä. Vene on ulkoa laitettu melkein ylös asti ja sisäpuolelta purettu kaikki. Kone on kunnostettu ja siinä on nyt kannentiivisteenä kokeilussa yhdenlainen tiivistemassapaperi (Kyllä se sillä ainakin käynnistyi). Sisäpuolelta on purettu lähes kaikki ja hiomista vaille olis. Kansi pitäisi hioa ja laittaa mieleisekseen. Maalia saa mukaan 2kg ja lasikuitua 2m2 ja hartsia 3kg+kovettajat. Kaikki rosterit ja muut varaamani tavarat saa mukaan, nurkkiin ei saa jäädä yhtäkään osaa tästä projektista.

Ulkopuolen laittamiseen on mennyt jo tänä keväänä n. 400€ kaikkiaan ja asiallisesti on kuidutettu ja kahteen kertaan maalattu topcoatilla.

Jos ei kaupaksi mene niin laittelen hiljakseen tästä hyvän putputtimen Sysmään päijänteelle.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 01 Elo 2013 16:44

kuvia tällä hetkellä vallitsevasta tilasta :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 01 Elo 2013 16:45

kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

damnwil
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Elo 2013 12:46

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja damnwil » 08 Elo 2013 12:52

Hennoisitko luopua erikseen tuosta tankista mikä sulla on ollut tuossa veneessä kiinni?
Yhdessä kuvassa missä vene on vesillä näkyy sellainen hieno tankki.

Meillä on työn alla sellainen 6 m pitkä puufiskari, joka toistaiseksi vielä pitää vettä ihan puisenakin, ja W1:nen siinäkin.
Nykyinen peltitanki on sijoitettu pitkälle keulaan, ja etsiskellään korvaavaa tankkia samantapaiseen ratkaisuun mitä sinulla on veneessäsi.

damnwil
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Elo 2013 12:46

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja damnwil » 08 Elo 2013 12:57

damnwil kirjoitti:Hennoisitko luopua erikseen tuosta tankista mikä sulla on ollut tuossa veneessä kiinni?
Yhdessä kuvassa missä vene on vesillä näkyy sellainen hieno tankki.

Meillä on työn alla sellainen 6 m pitkä puufiskari, joka toistaiseksi vielä pitää vettä ihan puisenakin, ja W1:nen siinäkin.
Nykyinen peltitanki on sijoitettu pitkälle keulaan, ja etsiskellään korvaavaa tankkia samantapaiseen ratkaisuun mitä sinulla on veneessäsi.
Lisäksi hakusessa neulallinen kaasari.
Nyt tuo tuppaa nokeemaan tulpan, jonka myötä polttaa tulppia ihan kohtalaisesti.
Hieman epäilen että bensa/ilmaseos ei ole ihan kohdallaan, mutta tuossa kaasarissa ei ole missään mitään neulaa tms mitä voisi säätää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Putsku
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Heinä 2012 08:56

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja Putsku » 10 Elo 2013 19:04

Kyllä sen tankin saa ostaa pois. Korkkina tuumanen muhvi on hitsattu vaan tankkiin päälle. Ilmaruuvi on korkin vieressä ja pohjassa oli muistakseni 1/4 muhvi, josta lähtee koneelle.

Onko ajoa päijät-hämeeseen? Vene on romuineen Sysmässä ja sieltä rahaa vastaan saa tankin tai vaikka koko veneen, jos on tarpeeks seteleitä :)

damnwil
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Elo 2013 12:46

Re: w1 kunnostus ja veneen kunnostus.

Viesti Kirjoittaja damnwil » 12 Elo 2013 13:06

No ei ole tosiaan sysmän suunnille tässä ihan nyt lähiaikoina asiaa :)

Saataisko me tankki jotenkin näppärästi tänne uudellemaalle?

Vastaa Viestiin