Sinkkiä moottoriin (w2)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
seppo

Sinkkiä moottoriin (w2)

Viesti Kirjoittaja seppo » 19 Kesä 2013 23:47

Terve,
Vene meni veteen lauantaina. Vuoto vähäistä ja moottori w2 toimi, kun tajus kiristää kaasarin banjopultin niin ei bensatkaan valunu enää pilssiin. Toinen puuveneen vesillelasku oli kyseessä ja täytyy sanoa että mitä enemmän puuveneen ja vanhan keskimoottorin kanssa tekee tuttavuutta sitä hullummaksi tässä tulee. Vielä kun sai vähän aalloissakin ajella niin ai-jai. Puuveneparaatista myöhästyttiin mutta ehkä ens vuonna siiihenkin ehtii...

Vikke on hieno laite, mutta nyt kun tuon pakosarjan on kerran irroittanut, putsannut ja sinkkimaalannut (zinga niminen maali, pitäis tehdä 94%sinkkipinta, eka ajon kesti kuumaakin.) alkaa herätä korroosion vaikutuksille merivesijäähdytteisessä moottorissa. Monella kuulemma kansi/pakosarja puhkiruostunut joka sitten syynä moottorin vaihtoon. Moiselta kohtalolta haluaisi säästyä jos suinkin mahdollista, tuo viken säksätys nostaa jo nyt tunteen pintaan ja ihokarvat pystyyn.

Eli: miten näitä vanhoja moottoreita kannattais suojata, kun anodipaikkoja en ole löytänyt. Mihin kannattais tunkea sinkkiä, onko kansiin/pakosarjaan kiinnitetty muutakin sinkkiä kuin maalia, ja miten viritellä?

MÖsteri

Re: Sinkkiä moottoriin (w2)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20 Kesä 2013 09:47

Moi,

Mun käsityksen ja osin havaintojenkin mukaan Wickströmistä ruostuvat sylinteri, sylinterinkansi ja etulämmittäjä eli pakosarja. No, tietty, niissähän vesikin kiertää sisällä :) JA näiden lisäksi alumiininen vauhtipyörän koppa ja kytkimen koppa, riippuen siitä makaavatko ne vedessä kun vene seisoo pitkään.

Mun strategia ruostumista vastaan on:

- Iso sinkki pilssivedessä (samassa missä kone lilluu) yhditetynä alumiinisoirolla yhteen vauhtipyörän kopan ruuveista. Vähentää toivottavasti alumiiniosien häviämistä, ainakin sinkki häipyi kolmessa vuodessa, nyt on uusi. Sinkin myötä loppui kopan häipyminen.

- Sylinteri ja kansi: Aina kun tiedän, että vene tulee seisomaan pidempään, esimerkiksi viikon tai pari, niin ajan koneeseen irtoletkulla kanisterista makeaa vettä. Minulla on vesipumpun sisääntulo metallisella pikaliittimellä, joten letkun vaihto käy näppärästi. Olen miettinyt siihen hanasysteemiäkin, mutta näin on toiminut. Talvella säilytän koneen aina sisällä lämpimässä, ja siinä on kiinni letkut ja niissä glykooliseos. Eli metalliosat eivät pääse kuivumaan koskaan.

- Etulämmittäjä: Tähän olen joutunut hitsaaamaan lisää terästä, jotta on mitä ruostua. Hellahopea on tavattoman surkea maali pinnoiteena, siksi ehdottamasi sinkkimaali kiinnostaa!

- Turhien jalometalien välttely: RST:tä ei kannata tuoda lähellekään W:tä, sillä se kiihdyttää kaikkea syöpymistä ympärillään. Mielummin mutterit ja pultit ihan kilorautaa, jonka vaihtaa vaikka joka vuosi, hinta on olematon.

Periaatteessa esimerkiksi sylinterin kyljessä olevan vesiluukun taakse olisi helppo panna sinkki, mutta en tiedä onko siitä pelkässä rautaympäristössä mitään hyötyä.

Vastaa Viestiin