MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
pessi
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Kesä 2010 21:11

MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja pessi » 16 Touko 2011 19:26

Mikä voi aiheuttaa sen, että moottorin öljyn sekaan pääsee vettä? Koneesta on nyt otettu kannet irti, eikä kannentiivisteet ainakaan silmämääräisesti tutkittuna näytä huonoilta. Kansissa tai sylinterien jäähdytyskanavissa ei näy halkeamia. Vesipumpumpun stefakin tuntuisi olevan kunnossa. Nyt tarvittaisiin apuja mistä lähteä seuraavaksi vuotoa etsimään. Kone käynnistyy ja käy hyvin, eikä nosta lämpöjä ja öljynpaineet ovat normaalit.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Touko 2011 20:10

pessi kirjoitti: Vesipumpumpun stefakin tuntuisi olevan kunnossa.
Miten on "tunnusteltu", oliko pumppu irroitettuna kädessä ja katsottu sinne öljytilan puolelle jossa tulee olla öljyä eikä ruosteista vedensekaista mössöä ja laakerin palasia?? (kokemusta on)
Yleensä merivesipumpuissa on kaksi stefaa, pumpun puoleinen pitää vedet pumpussa ja koneen puoleinen öljyt koneessa.
Jos pumppuun on jäänyt vettä, niin jäätyessään se työntää 1. stefan peittämään valuma-aukot ja seurauksena saattaapi olla em kaltainen tilanne.

Matti

janix761
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
Paikkakunta: liperi

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja janix761 » 16 Touko 2011 20:28

moro
onko öljyn lauhdutin vesi jääsdytteinen niin läksisin sieltä vikaa etsimään. on voina et lauhduttimen pikkuiset jäähdytys putket puhki syöpyneet

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Touko 2011 21:04

Minulla puhkesi 2008 moottoriöljyjäähdytin, jolloin öljyt karkasi meriveden mukana pakoputkesta mereen,
eli minun tapauksessa öljynpaine oli suurempi ( 3,5 bar ) kuin merivesipuolen paine...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pessi
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Kesä 2010 21:11

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja pessi » 16 Touko 2011 21:20

Vesipumppu on irroitettuna, koitin paineestaa pumpun ja pyörittää samalla niin silloin ei ainakaan tuntunut vuotoja. Öljytilan puolelle katsoessa ei näkynyt mitään ylimääräisiä palasia. Öljyt pysyy kyllä koneessa, mutta vähän aikaa konetta käyttäessä noin 1/2-1h öljyt muuttuvat valkoiseksi. Omassa moottorissa ei ole erillistä öljynlauhdutinta.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 18 Touko 2011 19:51

Nuo sylinterien halkeamat eivät välttämättä silmällä kovin hyvin näy. Jos ottaa puolituntia ennen kuin öljyt on harmaat, niin vaikuttais tosi pieneltä halkeamalta/vuodolta. Itselläni oli sylinterin alapäässä niin pieni hiushalkeama, että en sitä ekalla avaamisella edes huomannut ja minulla otti 10 sekuntia kun öljyt olivat harmaat. Pytyssä on kuitenkin aika kova paine ja lämpötila, vaikuttais siltä että halkeama laajenee vasta kun moottori saavuttaa oikean lämpötilan...voin olla kyllä väärässäkin, mutta veikkaan hiushalkeamaa sylinterissä...

juovi
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Maalis 2011 18:30

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja juovi » 18 Touko 2011 20:47

Mulla meni aikoinaan vedet ja öljyt sekaisin samalla tavalla. Syyksi paljastui tuo vesipumpun sisempi tiiviste. Purkasin koneen ihan turhaa. Harjoutus tekee mestarin.. :))
Konehan oli tuo volvon b20.

Matti kuvasi vesipumpun rakenteen tuossa pari viestiä aikaiseemin. Kannattaa tarkistaa ennen kuin pistää koko koneen osiin. Ainakin tuossa B20 tämän vaihto ehkä 20 min homma. Tuosta sinun koneesta en osaa sanoa, mutta uskoisin, että rakenne on aika samanlainen tämän vesipumpun osalta.

Avatar
waltteri
Viestit: 39
Liittynyt: 18 Joulu 2006 20:17
Paikkakunta: Rauma

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja waltteri » 31 Touko 2013 13:37

Hola! Selkiskö tuo missä mätti ???
Itsellä kun on sama tilanne vp md32 kanssa. Ensin epäilin kondessiovettä koneessa, paatti kun oli viime suven trailerilla.
Mutta nyt oon ruvennut epäilemään jo talvipakkasiakin ...

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01 Kesä 2013 10:44

Minäkin veikkaisin vesipumpusta johtuvaa vikaa, itsellä oli sama volvo md1 koneessa..stefat oli kasattu väärinpäin,valuma aukko oli tukossa ja konetta koekäytetty vesijohtovedellä, eli oli vielä painetta pumpussa. Lisäksi tiedän kaksi eri md2b konetta joissa oli sama vika.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja raimå » 03 Kesä 2013 23:01

MD5:sta selvitin juuri saman tyyppistä vikaa. Kansirempan jälkeen vika löytyi kuluneesta vesipumpun varresta. Uudet stefat sinne ehdottomasti ja kokeile riittääkö. Jos ei riitä niin uutta vesipumppua hommaamaan. Akselia ei ainakaan tohon vitoseen löytynyt.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Re: MD2B vedet ja öljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 07 Kesä 2013 22:51

Vaihdoin just Bemarin vesipumppuun stefat samasta syystä ja siihen loppui vuoto - ei sitä paljaalla silmällä nähnyt onko kunnossa. Jos laakerit on huonon tuntuiset niin varmasti on vuotanut.

Vastaa Viestiin