Nyt tarvitaan vinkkejä.
Eräässä veneessä on laitettu + ja - kaapeli akkuun väärinpäin vahingossa ja koitettu käymään. Sen jälkeen ei lähtenyt edes starttaamaan akun kaapelit oikeinpäin.
Moottori on Nannin dieseli jostain 90-luvulta.
Mitä tuollainen vahinko toimenpide voisi tuollaisesta koneesta rikkoa ?
Niin ja mikä olisi hyvä selvitys järjestys.
Tällaiseen en olekaan ennen törmännyt joten kiitos vinkeistä.
-Matti
Akun + ja - kaapeli väärin päin
-
Akun + ja - kaapeli väärin päin
HULLU itselleen töitä ostaa.
- ArtoH
Re: Akun + ja - kaapeli väärin päin
Samanlainen vahinko kävi vuosia sitten hämärässä operoidessa mullekin. Laturista meni joku diodi tms. (ei nyt tarkkaa nimeä enää muista), mutta laturi kourassa kun menin autosähköliikkeeseen, niin parin päivän päästä sain korjattuna muutamalla kympillä takaisin.
Voi olla että menee muutakin, mutta itse selvisin noin vähällä.
-Arto-
Voi olla että menee muutakin, mutta itse selvisin noin vähällä.
-Arto-
-
Juu, laturin diodit ymmärrän. Mutta onko tommosessa nannissa jotain ohjausbokseja yms mitkä voisi hajota ?
Niin ja tosiaan ei pyöritä konetta nyt lainkaan.
-Matti
Niin ja tosiaan ei pyöritä konetta nyt lainkaan.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
- ArtoH
Riippuu varmasti paljon koneesta. Jos on pieni tai keskisuuri keskimoottori diesel, niin ei välttämättä ole "hienoa tekniikkaa", mutta jos on uudempi, suuritehoinen, ahdettu kone niin sitten taitaa olla moottorin ohjus yms boxit.
Omani oli Yanmard 1gm10 joka on nykyisissäkin myynnissä olevissa yksilöissä aivan perus tekniikkaa.
Tämä on aivan mutu tuntuma, joten viisaammat korjaa toivottavasti jos olen väärässä.
-Arto-
Omani oli Yanmard 1gm10 joka on nykyisissäkin myynnissä olevissa yksilöissä aivan perus tekniikkaa.
Tämä on aivan mutu tuntuma, joten viisaammat korjaa toivottavasti jos olen väärässä.
-Arto-