Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Moi.
Vesipumpun pulttien katkeaminen aiheutti koneen ylikuumenemisen.
Ja nyt kun pumppu on korjattu ja sulanut vesilukkokin on vaihdettu on jäljellä pikku propsi.
Vesi kulkee koneen läpi pumpun avulla ja se tulee vapaasti pumpulle. Tulee jopa pakoputken päästä ulos.
Mutta kone kuumenee pikkuhiljaa lisää ja lisää kunnes olis taas valmis paistaan kananmunia.
Mieleen tulee että veden virtaus on liian pieni.
(Termostaatti tai irronnutta kattilakiveä joka on tehnyt tukoksen. )
Olisko mestareilla kokemusta tapauksesta ?
Aleksi
Vesipumpun pulttien katkeaminen aiheutti koneen ylikuumenemisen.
Ja nyt kun pumppu on korjattu ja sulanut vesilukkokin on vaihdettu on jäljellä pikku propsi.
Vesi kulkee koneen läpi pumpun avulla ja se tulee vapaasti pumpulle. Tulee jopa pakoputken päästä ulos.
Mutta kone kuumenee pikkuhiljaa lisää ja lisää kunnes olis taas valmis paistaan kananmunia.
Mieleen tulee että veden virtaus on liian pieni.
(Termostaatti tai irronnutta kattilakiveä joka on tehnyt tukoksen. )
Olisko mestareilla kokemusta tapauksesta ?
Aleksi
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Kerro hieman lisää; mikä kone , ilmeisesti raakavesijäähdytteinen?
Realistina tulee mieleen, että leikkas kiinni ja on nyt sen vuoksi niin "tahmea" että kuumuu?
Mittaa puristuspaineet onko heittoa sylinterien välillä
testaa pumpun tuotto; letku irti ja ämpäriin, aika sekkarilla=tuotto/min, niin voit hieman haarukoida onko pumppu varmasti kunnossa
Onhan varmasti kaikki mahdollisesti kuumenneet letkut kunnossa-ettei kuivakäynnin yhteydessä pakokaasu ole polttanut sisältä
Tulee mieleen, kokemuksesta, pakoletkun sisäpinnan irtoaminen joka tukkes pakokaasulta kulun?!
Matti
Realistina tulee mieleen, että leikkas kiinni ja on nyt sen vuoksi niin "tahmea" että kuumuu?
Mittaa puristuspaineet onko heittoa sylinterien välillä
testaa pumpun tuotto; letku irti ja ämpäriin, aika sekkarilla=tuotto/min, niin voit hieman haarukoida onko pumppu varmasti kunnossa
Onhan varmasti kaikki mahdollisesti kuumenneet letkut kunnossa-ettei kuivakäynnin yhteydessä pakokaasu ole polttanut sisältä
Tulee mieleen, kokemuksesta, pakoletkun sisäpinnan irtoaminen joka tukkes pakokaasulta kulun?!
Matti
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Ääni tälle!
"Onhan varmasti kaikki mahdollisesti kuumenneet letkut kunnossa-ettei kuivakäynnin yhteydessä pakokaasu ole polttanut sisältä
Tulee mieleen, kokemuksesta, pakoletkun sisäpinnan irtoaminen joka tukkes pakokaasulta kulun?!"
Oli muuten v-mäinen etittävä! Meni siinä tupakkia ja aikaa ihmetellessä että mistä vika löytyy!
"Onhan varmasti kaikki mahdollisesti kuumenneet letkut kunnossa-ettei kuivakäynnin yhteydessä pakokaasu ole polttanut sisältä
Tulee mieleen, kokemuksesta, pakoletkun sisäpinnan irtoaminen joka tukkes pakokaasulta kulun?!"
Oli muuten v-mäinen etittävä! Meni siinä tupakkia ja aikaa ihmetellessä että mistä vika löytyy!
E mare libertas
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Kone pyörii keposesti yhä.
Ihan niin paljoo ei ehtinyt kuumeta että leikkais kiinni.
(Lämpömittari 100 astetta niin sammutin koneen).
Mutta hyvä pointti varmistaa mitataan puristukset.
Pakoletkun palaminen vaikuttais käyntiin enemmän kuin jäähdyk.... Hetkonen lisääntynyt pakovastus saattais kyllä kuumentaa konetta. Mutta kone käy kyllä hyvin.
Voiskohan vesiletku lerpauttaa samalla tavoin. Jos koneesta on puskenut kuumaa ilmaa.
Tsekattava. Samalla kun tutkin termostaatin.
Kone on Volvo MB10A.
Ja merivesi kierää.
Aleksi
Ihan niin paljoo ei ehtinyt kuumeta että leikkais kiinni.
(Lämpömittari 100 astetta niin sammutin koneen).
Mutta hyvä pointti varmistaa mitataan puristukset.
Pakoletkun palaminen vaikuttais käyntiin enemmän kuin jäähdyk.... Hetkonen lisääntynyt pakovastus saattais kyllä kuumentaa konetta. Mutta kone käy kyllä hyvin.
Voiskohan vesiletku lerpauttaa samalla tavoin. Jos koneesta on puskenut kuumaa ilmaa.
Tsekattava. Samalla kun tutkin termostaatin.
Kone on Volvo MB10A.
Ja merivesi kierää.
Aleksi
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Kyllä tuo pakoletkun vaurioituminen tuntuisi olevan aika looginen syy ongelmaasi.
Mulla Wikin viimekesäiset käyntiongelmat hävisivät kun keväällä vaihdoin sisäpuolelta "lorpahtaneen" (ylikuumenneen) letkun uudeksi.
Olempa tuon koneen käyttäytymistä kovasti miettinyt
Nyt käy kuin "könnin kello", joten pelkkä uusvihreän maalaus tuskin olisi tuota viimekesän "juonittelijaa" kovastikkaan korjauttanut
Toki MB on tuttu kone: siinä kannessahan on se vesi jakoventtiili, ehdottaisin sen tarkistamista, sillä mainitsemasi epäpuhtaudet saattaapi nuo pikku kanavat tukkia.
Mutta siltikin veikkaan "letkussa vika"
Edit: Mikäpä erityinen syy aiheutti noiden kahden 8 mm pultin katkeamisen
Mulla Wikin viimekesäiset käyntiongelmat hävisivät kun keväällä vaihdoin sisäpuolelta "lorpahtaneen" (ylikuumenneen) letkun uudeksi.
Olempa tuon koneen käyttäytymistä kovasti miettinyt


Toki MB on tuttu kone: siinä kannessahan on se vesi jakoventtiili, ehdottaisin sen tarkistamista, sillä mainitsemasi epäpuhtaudet saattaapi nuo pikku kanavat tukkia.
Mutta siltikin veikkaan "letkussa vika"

Edit: Mikäpä erityinen syy aiheutti noiden kahden 8 mm pultin katkeamisen

- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Pieni Virtaus jäähdytysvedellä
Moi.
Ei kiinnityspultit. Vaan pienet vesipumpun kannen kiinnityspultit (3mm).
Päästi veden kannen ja rungon välistä pois.
Syyksi veikkaan ikääntymistä ja ylikiristystä joka laukes kun kone lämpes kunnolla täyskaasu ajolla.
Se hana tulee tsekattua samalla kun termari itsekkin mietin sitä. Mutta näillä perusteilla otan matkaan myös puristuspaine mittarin ja pakokaasu letkun.
Aleksi
Ei kiinnityspultit. Vaan pienet vesipumpun kannen kiinnityspultit (3mm).
Päästi veden kannen ja rungon välistä pois.
Syyksi veikkaan ikääntymistä ja ylikiristystä joka laukes kun kone lämpes kunnolla täyskaasu ajolla.
Se hana tulee tsekattua samalla kun termari itsekkin mietin sitä. Mutta näillä perusteilla otan matkaan myös puristuspaine mittarin ja pakokaasu letkun.
Aleksi