Vaijeriohjauksen huolto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05 Loka 2009 13:56
Viesti:

Vaijeriohjauksen huolto

Viesti Kirjoittaja Ana » 25 Huhti 2012 21:33

Onko vaijeriohjaukselle mitään erityisiä huoltoohjeita, joita voisi tässä jakaa. Myöskin tuo kireys ja kiristys itseäni hieman mietityttää. Hieman olen huomannut ihan näppituntumalla pientä rispaantumista taitoskohdissa. Klapia ei ohjauksessa ole, vaikka aika löysältä vaijerit tuntuvat.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jani
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vaijeriohjauksen huolto

Viesti Kirjoittaja jani » 12 Touko 2012 07:41

Oma kokemus vaijeriohjauksista on ettei vaijerien kuulukkaan olla aivan viulunkielellä, pientä löysää pitää olla. Kaikki kiinnitykset on kuitenkin hyvä tarkistaa ajoittain, olin oikaista allonmurtajan yli tullessa satamaan kun bloki jossa vaijerit tekee 90 asteen kulman ratilta irtosi kiinnityksistä veneen laidasta. Täyskaasu pakitus pelasti sen paatin ja kaveri siltä istumalta takakannen alle kääntelemään huutokomentojen mukaan :))

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Vaijeriohjauksen huolto

Viesti Kirjoittaja bonito » 12 Touko 2012 09:05

Itellä oli puupaatissa omatekoinen vaijeriohjaus, jonka rakensin kokeneempien ohjeistuksessa. Ratin päässä oli pyörän takaratas, pätkä ketjua ja vaijeri oli 5 millin rahnikoitua vaijeria, joita käytetään nostureissa sileäpintaisuuden takia. Plokipyörien halkaisija oli 15x vaijerin vahvuus, ei niitä ollut valmiina, paikallinen sorvari teki ne messingistä. Ensimmäinen ja viimeistä edellinen plokipyöräpari olivat kiinteitä, muut plokipyörät olivat itse asennoituvia eli hakivat asentonsa ohjauksessa, ja ne oli helpompi asentaa. Kiristysvempain oli alemmassa vaijerissa. Peräsintangossa oli liukuva holkki, jossa vaijerit olivat kiinni, se liukui ulommas peräsinakselista kun tehtiin jyrkkä käännös ja kun mentiin suoraa se oli liki peräsinakselia.
Systeemi oli ihan toimiva ja halpa, en huoltanut sitä muuten kun laittamalla vaseliinia ketjuun, plokipyörien akseleihin ja holkkiin. Kahdeksan vuotta ajoin sillä paatilla, eikä vaijerit alkaneet rispaamaan sinä aikana. Siitä on jo 40 v., silloin ei ollut hydrauliohjauksia edes valtion paateissa, vaan jotain hammastanko-simpukka systeemejä

Vastaa Viestiin