Moottoriasiaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Lister » 09 Heinä 2011 23:53

Onhan tuota 5W-50 öljyä lähes joka kaupan hyllyllä, ainakin Mobilin öljynä ja sitä laittaisin koneeseen ennemmin kuin yksiasteöljyjä. SAE 30 öljy on kuumana niin juoksevaa, että saattaa öljynpaineet tippua entisestään. Oikein wanhoissa maa-ja venemoottoreissa käytettiin kesällä SAE 50 öljyä ja kylmänä kautena syksyllä/talvella SAE 30 öljyä.
Sähkölaitteiden konservaattori

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 10 Heinä 2011 08:05

Lister kirjoitti:Onhan tuota 5W-50 öljyä lähes joka kaupan hyllyllä, ainakin Mobilin öljynä ja sitä laittaisin koneeseen ennemmin kuin yksiasteöljyjä. SAE 30 öljy on kuumana niin juoksevaa, että saattaa öljynpaineet tippua entisestään. Oikein wanhoissa maa-ja venemoottoreissa käytettiin kesällä SAE 50 öljyä ja kylmänä kautena syksyllä/talvella SAE 30 öljyä.
Olipa hyvä, että en vielä ostanut moottoriöljyä. Tuo 5W-50 on ilmeisestä kylmänä kohtuullisen juoksevaa ja säilyttää viskositeettinsä vielä korkeissa lämpötiloissa. Tuollaisia päättelin RistoA:n linkistä.
RistoA kirjoitti:Öööh..
Öljyjen viskositeettimerkinnät ja pari muuta juttua löytyy http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy Elikkä isompi numero kertoo öljyn jäykkyydestä 100C asteessa. Alempi numero pakkasessa. Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi kokeilla jotain traktoriöljyä, jonka viskositeettimerkinnässä isompi numero on luokkaa 50, tai jotain.
Öljyn normaali käyntilämpötila on 100-120 astetta, hyväksyttävän yläraja on asenteesta ja öljystä riipuen 130-160-180.

Risto
Biltema aukee tänää klo 12. Öljyn saan sieltä. Jos sieltä löytyy laite, jolla saan imastua vanhat moottoriölyt mittatikun reijästä pois, niin ostan myös sellaisen.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja vilreu » 10 Heinä 2011 11:29

Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Pieni esimerkki: Chevrolet kieltää laittamasta syntettisiä tai osasyntettisiä öljyjä isompiin moottoreihin.
Toinen juttu oli kun eräs sähköliike päätti laittaa paremmat öljyt autoihinsa. Niillä asentajilla oli kaikki työkalut + kaapelikeloja, varmaan parin tonnin edestä kyydissä. Koneisiin tuli alle sadantuhannen kilometrin jälkeen laakerivikoja ja syydä pidettiin rally formulan liian hienoa koostumusta. Eli ei pysy laakeripintojen välissä kovemmassa paineessa.

Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla :)

Jos sekoitat erilaisia öljyjä keskenään, saattaa lopputulos olla lähes voitelematon seos. Eri valmistajat laittaa erilaisia aineita öljyihinsä eikä mikään takaa niiden yhteensopivuutta.

Eli käy nyt hakemassa iso kannu sitä halpaa heavy duty öljyä ja vaihda ne kaikki kerralla.

p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan :)
Kuva

drago
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Touko 2010 00:10

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja drago » 10 Heinä 2011 12:21

vilreu kirjoitti:Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan :)
Samaa toivon myös. SAE30 ei ole liian jäykkää kylmälle koneelle, voitelu toimii eikä myöskään ohene kuumana liikaa. Fordin manuaali suosittaa myös 30 öljyä lämpötiloihin yli 32C, 0-32C SAE20. Venekäytössä "ulkoilman" lämpötila on juuri sopiva 30 öljyn käytölle. Edellyttäen että moottori on muuten kunnossa. En lähtisi vanhojen koneiden kanssa leikkimään "kuraöljyjen" kanssa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 10 Heinä 2011 16:09

drago kirjoitti:
vilreu kirjoitti:Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan :)
Samaa toivon myös. SAE30 ei ole liian jäykkää kylmälle koneelle, voitelu toimii eikä myöskään ohene kuumana liikaa. Fordin manuaali suosittaa myös 30 öljyä lämpötiloihin yli 32C, 0-32C SAE20. Venekäytössä "ulkoilman" lämpötila on juuri sopiva 30 öljyn käytölle. Edellyttäen että moottori on muuten kunnossa. En lähtisi vanhojen koneiden kanssa leikkimään "kuraöljyjen" kanssa.
Kiitos huolenpidosta. Fordin manuaaleissa ja muissa tietolähteissä on näemmä ristiriitaa.
Bilteman luettelossa 5W-50-öljystä sanotaan näin:"Suositellaan 4-tahtisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, joita rasitetaan korkeissa lämpötiloissa. Suositellaan myös vanhoihin, kuluneisiin moottoreihin, jotka tarvitsevat tiivistyominaisuuksiltaan hyvää, paksua öljyä. Voidaan sekoittaa muiden moottoriöljyjen kanssa."

Ostin käsikäyttöisen öljyn imupumpun. Imen koneen moottoriöljyt pois, niin hyvin kuin saan. 10 litran pänikkä 5W-50-öljyä tuli myös hankituksi. Saas nähä kuinka äijän ja koneen käy. Ajattelin öljynvaihdon jälkeen ajaa saman lenkin uusilla öljyillä, jonka loppuvaiheessa öljynpaineet hävisivät vanhoilla. Kännykkäkameralla saan otetuksi kuvan, jossa näkyy moottorin lämpötila ja öljyn paine.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja vilreu » 10 Heinä 2011 17:46

Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta :)
Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 10 Heinä 2011 21:26

vilreu kirjoitti:Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta :)
Vaihdoin 5W-50-öljyt koneeseen ja käytin tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä öljynpaine oli noin 50 psi. Kello oli silloin jo 21.00, kun sain öljyt vaihdetuksi. En enää vitsinyt lähteä ajelemaan.
Ehkä huomenna tulee ajeltua. Sitten näkee, mikä öljyn paine on lämpimällä koneella.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 11 Heinä 2011 11:27

Tuli ajeltua veneellä. Se 5W-50 osoittautui oikeaksi valinnaksi. Öljyn paine kylmänä oli 3,5 bar. Siintä se tippui lämpimällä koneella 0,7 bar samoilla kierroksilla. Huomasin öljyn säilyttävän hyvin viskositeettinsa, koska kierrosten lisääminen nosti öljynpainetta ja laskeminen vähensi lämpimällä koneella.

Kuvia liittenä

Kuva

Kuva

Kuva

Viimeisessä kuvassa ilmeisesti puhallin on käynnistynyt, koska latausjännite on tippunut 13 volttiin.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja vilreu » 11 Heinä 2011 15:29

Onnittelut onnistuneesta korjauksesta :)
Asiallisen näköinen mittaristo, tuosta on helppo vilkaista yhdellä silmäyksellä konehuoneen tilanne.
Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Moottoriasiaa

Viesti Kirjoittaja Jude » 11 Heinä 2011 17:50

vilreu kirjoitti:Onnittelut onnistuneesta korjauksesta :)
Asiallisen näköinen mittaristo, tuosta on helppo vilkaista yhdellä silmäyksellä konehuoneen tilanne.
Kiitos, tuolla "korjauksella" taitaa tämä kesä mennä. Mittaristo on luotettavaa Biltema-laatua. On siellä hiukan myös muita mittareita, mutta tuossa ne tärkeimmät.

Vastaa Viestiin