Moottoriasiaa
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20 Syys 2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoriasiaa
Onhan tuota 5W-50 öljyä lähes joka kaupan hyllyllä, ainakin Mobilin öljynä ja sitä laittaisin koneeseen ennemmin kuin yksiasteöljyjä. SAE 30 öljy on kuumana niin juoksevaa, että saattaa öljynpaineet tippua entisestään. Oikein wanhoissa maa-ja venemoottoreissa käytettiin kesällä SAE 50 öljyä ja kylmänä kautena syksyllä/talvella SAE 30 öljyä.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Moottoriasiaa
Olipa hyvä, että en vielä ostanut moottoriöljyä. Tuo 5W-50 on ilmeisestä kylmänä kohtuullisen juoksevaa ja säilyttää viskositeettinsä vielä korkeissa lämpötiloissa. Tuollaisia päättelin RistoA:n linkistä.Lister kirjoitti:Onhan tuota 5W-50 öljyä lähes joka kaupan hyllyllä, ainakin Mobilin öljynä ja sitä laittaisin koneeseen ennemmin kuin yksiasteöljyjä. SAE 30 öljy on kuumana niin juoksevaa, että saattaa öljynpaineet tippua entisestään. Oikein wanhoissa maa-ja venemoottoreissa käytettiin kesällä SAE 50 öljyä ja kylmänä kautena syksyllä/talvella SAE 30 öljyä.
Biltema aukee tänää klo 12. Öljyn saan sieltä. Jos sieltä löytyy laite, jolla saan imastua vanhat moottoriölyt mittatikun reijästä pois, niin ostan myös sellaisen.RistoA kirjoitti:Öööh..
Öljyjen viskositeettimerkinnät ja pari muuta juttua löytyy http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy Elikkä isompi numero kertoo öljyn jäykkyydestä 100C asteessa. Alempi numero pakkasessa. Tässä tapauksessa varmaan kannattaisi kokeilla jotain traktoriöljyä, jonka viskositeettimerkinnässä isompi numero on luokkaa 50, tai jotain.
Öljyn normaali käyntilämpötila on 100-120 astetta, hyväksyttävän yläraja on asenteesta ja öljystä riipuen 130-160-180.
Risto
- vilreu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
- Paikkakunta: Raisio
Re: Moottoriasiaa
Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Pieni esimerkki: Chevrolet kieltää laittamasta syntettisiä tai osasyntettisiä öljyjä isompiin moottoreihin.
Toinen juttu oli kun eräs sähköliike päätti laittaa paremmat öljyt autoihinsa. Niillä asentajilla oli kaikki työkalut + kaapelikeloja, varmaan parin tonnin edestä kyydissä. Koneisiin tuli alle sadantuhannen kilometrin jälkeen laakerivikoja ja syydä pidettiin rally formulan liian hienoa koostumusta. Eli ei pysy laakeripintojen välissä kovemmassa paineessa.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla
Jos sekoitat erilaisia öljyjä keskenään, saattaa lopputulos olla lähes voitelematon seos. Eri valmistajat laittaa erilaisia aineita öljyihinsä eikä mikään takaa niiden yhteensopivuutta.
Eli käy nyt hakemassa iso kannu sitä halpaa heavy duty öljyä ja vaihda ne kaikki kerralla.
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan
Pieni esimerkki: Chevrolet kieltää laittamasta syntettisiä tai osasyntettisiä öljyjä isompiin moottoreihin.
Toinen juttu oli kun eräs sähköliike päätti laittaa paremmat öljyt autoihinsa. Niillä asentajilla oli kaikki työkalut + kaapelikeloja, varmaan parin tonnin edestä kyydissä. Koneisiin tuli alle sadantuhannen kilometrin jälkeen laakerivikoja ja syydä pidettiin rally formulan liian hienoa koostumusta. Eli ei pysy laakeripintojen välissä kovemmassa paineessa.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla

Jos sekoitat erilaisia öljyjä keskenään, saattaa lopputulos olla lähes voitelematon seos. Eri valmistajat laittaa erilaisia aineita öljyihinsä eikä mikään takaa niiden yhteensopivuutta.
Eli käy nyt hakemassa iso kannu sitä halpaa heavy duty öljyä ja vaihda ne kaikki kerralla.
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan

-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 02 Touko 2010 00:10
Re: Moottoriasiaa
Samaa toivon myös. SAE30 ei ole liian jäykkää kylmälle koneelle, voitelu toimii eikä myöskään ohene kuumana liikaa. Fordin manuaali suosittaa myös 30 öljyä lämpötiloihin yli 32C, 0-32C SAE20. Venekäytössä "ulkoilman" lämpötila on juuri sopiva 30 öljyn käytölle. Edellyttäen että moottori on muuten kunnossa. En lähtisi vanhojen koneiden kanssa leikkimään "kuraöljyjen" kanssa.vilreu kirjoitti:Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Moottoriasiaa
Kiitos huolenpidosta. Fordin manuaaleissa ja muissa tietolähteissä on näemmä ristiriitaa.drago kirjoitti:Samaa toivon myös. SAE30 ei ole liian jäykkää kylmälle koneelle, voitelu toimii eikä myöskään ohene kuumana liikaa. Fordin manuaali suosittaa myös 30 öljyä lämpötiloihin yli 32C, 0-32C SAE20. Venekäytössä "ulkoilman" lämpötila on juuri sopiva 30 öljyn käytölle. Edellyttäen että moottori on muuten kunnossa. En lähtisi vanhojen koneiden kanssa leikkimään "kuraöljyjen" kanssa.vilreu kirjoitti:Älä laita 5W-50 öljyä. Se ei ole tarkoitettu raskaaseen käyttöön.
Osta nimeenomaan raskaaseen käyttöön tarkoitettua ei synteettistä öljyä. Pääset vielä halvalla
p.s. toivottavasti et vielä ehtinyt biltemaan
Bilteman luettelossa 5W-50-öljystä sanotaan näin:"Suositellaan 4-tahtisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, joita rasitetaan korkeissa lämpötiloissa. Suositellaan myös vanhoihin, kuluneisiin moottoreihin, jotka tarvitsevat tiivistyominaisuuksiltaan hyvää, paksua öljyä. Voidaan sekoittaa muiden moottoriöljyjen kanssa."
Ostin käsikäyttöisen öljyn imupumpun. Imen koneen moottoriöljyt pois, niin hyvin kuin saan. 10 litran pänikkä 5W-50-öljyä tuli myös hankituksi. Saas nähä kuinka äijän ja koneen käy. Ajattelin öljynvaihdon jälkeen ajaa saman lenkin uusilla öljyillä, jonka loppuvaiheessa öljynpaineet hävisivät vanhoilla. Kännykkäkameralla saan otetuksi kuvan, jossa näkyy moottorin lämpötila ja öljyn paine.
- vilreu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
- Paikkakunta: Raisio
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Moottoriasiaa
Vaihdoin 5W-50-öljyt koneeseen ja käytin tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnillä öljynpaine oli noin 50 psi. Kello oli silloin jo 21.00, kun sain öljyt vaihdetuksi. En enää vitsinyt lähteä ajelemaan.vilreu kirjoitti:Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta
Ehkä huomenna tulee ajeltua. Sitten näkee, mikä öljyn paine on lämpimällä koneella.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Moottoriasiaa
Tuli ajeltua veneellä. Se 5W-50 osoittautui oikeaksi valinnaksi. Öljyn paine kylmänä oli 3,5 bar. Siintä se tippui lämpimällä koneella 0,7 bar samoilla kierroksilla. Huomasin öljyn säilyttävän hyvin viskositeettinsa, koska kierrosten lisääminen nosti öljynpainetta ja laskeminen vähensi lämpimällä koneella.
Kuvia liittenä



Viimeisessä kuvassa ilmeisesti puhallin on käynnistynyt, koska latausjännite on tippunut 13 volttiin.
Kuvia liittenä



Viimeisessä kuvassa ilmeisesti puhallin on käynnistynyt, koska latausjännite on tippunut 13 volttiin.
- vilreu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 19 Touko 2010 01:31
- Paikkakunta: Raisio
Re: Moottoriasiaa
Onnittelut onnistuneesta korjauksesta 
Asiallisen näköinen mittaristo, tuosta on helppo vilkaista yhdellä silmäyksellä konehuoneen tilanne.

Asiallisen näköinen mittaristo, tuosta on helppo vilkaista yhdellä silmäyksellä konehuoneen tilanne.
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Moottoriasiaa
Kiitos, tuolla "korjauksella" taitaa tämä kesä mennä. Mittaristo on luotettavaa Biltema-laatua. On siellä hiukan myös muita mittareita, mutta tuossa ne tärkeimmät.vilreu kirjoitti:Onnittelut onnistuneesta korjauksesta
Asiallisen näköinen mittaristo, tuosta on helppo vilkaista yhdellä silmäyksellä konehuoneen tilanne.