Koneen ilmansaanti

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Peksu
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2004 19:09
Paikkakunta: Laukaa

Koneen ilmansaanti

Viesti Kirjoittaja Peksu » 11 Maalis 2005 11:14

Fiskarissani on 20HP:n dieseli ja olisi tarkoitus asentaa konekoppaan tuuletin. Pitäisikö dieselissä laittaa tämä puhaltamaan ilmaa moottoritilaan, jolloin palamisilman saanti tehostuisi, vai niinkuin bensakoneissa imemään kaasuja ulos?
*peksu*

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koneen ilmansaanti

Viesti Kirjoittaja hkhk » 12 Maalis 2005 10:35

Peksu kirjoitti:Fiskarissani on 20HP:n dieseli ja olisi tarkoitus asentaa konekoppaan tuuletin. Pitäisikö dieselissä laittaa tämä puhaltamaan ilmaa moottoritilaan, jolloin palamisilman saanti tehostuisi, vai niinkuin bensakoneissa imemään kaasuja ulos?
*peksu*
Mikä on alkuperäinen ongelma. Kuumeneeko koppa liikaa, tuleeko käryä?
Minä laittaisin pois imevän järjestelmän. Minne ne käryt menee moottorin alta ja kopan raoista, jos on työntävä järjestelmä?

hkhk
Kyyrö

Maakrapu
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Helmi 2005 15:31

Re: Koneen ilmansaanti

Viesti Kirjoittaja Maakrapu » 12 Maalis 2005 11:11

Imevä järjestelmä on hyvä, mutta siellä on sitten
"2 imuria", joten korvausilmalle voi joutua rakentamaan
oman kanavan.

maakrapu

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 12 Maalis 2005 17:43

Oma 40 hp keskimoottori diesel imee ilmansa suoraan imusarjaan kiinnitettyä pitkää putkea pitkin veneen takaosasta. Putken päähän rakensin vielä vanerista labyrintin, jonka sisäseinämät päällystin äänieristysmatolla. Muuttui diesel kerralla hiljaiseksi.

Hyvin tuntuu happi riittävän, sillä jos putken irrottaa imusarjasta, sillä ei ole vaikutusta moottorin käyntiin.

En siis tiedä miksi koneen pitäisi hengittää kuumaa ilmaa konekopan sisältä. Imeehän rekka-auton moottorikin ilmansa putkea pitkin katolta, ja tehoa on sentään kymmenen kertaa enemmän.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

spede
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2004 20:23

ilmansaanti

Viesti Kirjoittaja spede » 14 Maalis 2005 11:33

Jos sulla on koneen alta auki niin että korvausilma pääsee tulemaan sieltä,niin ei välttämättä kannata porata konekoppaan turhia reikiä.asian voi testata niin että koneen ollessa normaalilämpöinen mitataan imuaukon kohdalta lämpötila.se ei saa olla 17`c ulkoläpötilaa enemmän.

Vastaa Viestiin