Potkuri syöpyy ?????

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Potkuri syöpyy ?????

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Maalis 2011 15:08

No tuossahan vasta joku aika takaperin oli Kipparin testissä "varaosapotkureita" .. niissä oli tehty reikiä siihen isoon napaan jonka lävitse pakokaasut menevät. Ja ei se rako mitenkään kaasutiivis ole siinä perämoottorin tai vetolaitteen ja potkurin välissä ; kyllä sieltä kaasuja pääsee vuotamaan potkurille melko vapaasti kun alipaine navan ympärillä kasvaa.

Myös pintavetoratkaisuissa käytetään avustettua tuuletusta potkurille, mitä tarvitaan silloin kun perä ui syvällä hitaassa vauhdissa.

Ei se tuuletus tarkoita sitä että potkurin edessä ei olisi muuta kuin ilmaa; ilmaa tarvitaan vain sen verran kuin muutoin syntyvissä kavitaatio-onkaloissa olisi tilavuutta. Ilma estää onkalon rysähdyksen kasaan. Se kavitaatioeroosio syntyy juuri tuossa kasaanromahduksessa jolloin kova, lähes kokoonpuristumaton vesi törmää kovaan, lähes kokoonpuristumattomaan metalliin... ellei kumpikaan antaisi periksi olisi hetkellinen paineisku äärettömän voimakas. Koska kumpikin aine antaa hivenen periksi ei paineiskut pääse kasvamaan aivan holtittomiksi, mutta kuitenkin niin suuriksi että metallin pinta muokkauslujittuu ja murenee hiljalleen pois pehmeämmän metallin siellä pinnan alla antaessa periksi.

Uskomatonta, eikö olekin? Mutta pakkohan se on uskoa kun omin silmin näkee miten siihen lapaan tulee kuoppaa ... ei kai ne kalatkaan siellä vedessä metallia käy jyrsimässä.

Ilma siellä kavitaatiokuplan sisällä toimii siis törmäystyynynä.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Potkuri syöpyy ?????

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Maalis 2011 16:51

palonte kirjoitti:Itse ropellin vauriot korjaan varmaankin kemiallisella metallilla, tosin mulla ei sellaista ole, eikä aiheeesta kokemuksiakaan, mutta nythän niitä sitten tulee.
Kemiallinen metalli on esim. Plastic Paddingin tuubikamaa jossa erillinen kovetin.
Älä käytä kovetinta liikaa, (lue käyttöohje).
Älä sekoita aineita kauaa tai kovenee "käsiin".
Muutoin on kuin pakkelia levittäisi, kuvan potkuriin paikkaan sen voi levittää vaikka sormella.
Hiomakovuus tulee n.20 min... Sitten voi viimeistellä pinnan.
Helppoa kuin heinän teko. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: Potkuri syöpyy ?????

Viesti Kirjoittaja Elwood » 23 Maalis 2011 20:47

Mile kirjoitti:No tuossahan vasta joku aika takaperin oli Kipparin testissä "varaosapotkureita" .. niissä oli tehty reikiä siihen isoon napaan jonka lävitse pakokaasut menevät. Ja ei se rako mitenkään kaasutiivis ole siinä perämoottorin tai vetolaitteen ja potkurin välissä ; kyllä sieltä kaasuja pääsee vuotamaan potkurille melko vapaasti kun alipaine navan ympärillä kasvaa.

Myös pintavetoratkaisuissa käytetään avustettua tuuletusta potkurille, mitä tarvitaan silloin kun perä ui syvällä hitaassa vauhdissa.
Näissä molemmissa tapauksissa käytetään ventilaatiota hyväksi potkurin pyörintävastuksen pienentämiseksi hitaissa nopeuksissa eli kiihdytyksessä. Perämoottoreiden ventilaatio reijät ei vaikuta enään liukunopeuksissa eli toimii kuten normaali uppopotkuri, kun taas pintapotkurin lavat käy vauhdissa ilmassa ja jos potkuri on pohjan alla, niin sinne on sitten saatava jollain tavalla ilmaa tai pakokaasua esim. näin http://www.powervent.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (pintapotkurissa ei synny kavitaatiota, vaan se ventiloi imupuolella ennen kuin pääsee kavitoinnin vaatimaan alipaineeseen.)

Mitä sitten tulee tuohon aloittajan potkurin pieneen halkaisijaan niin peli ei ole välttämättä menetetty, vaikka luistoa olisikin kohtuuttomasti (kuten epäilen :) ) kuppia lisäämällä saa noilla pyörimänopeksilla helposti lisää pitoa :)).

Vastaa Viestiin