Kävi tosi kummallinen juttu 2500 tuntia ajetun Volvo-Penta 2003:n kanssa. Loppukesästä ihmettelin käyntiääneen tullutta yläkilinää, kunnes huomasin, että imuääneen vaimentajan putkihan se kolistelee vasten moottorin runkoa. Kahdesta osasta puristetun suodatiinpöntön liitos oli löystynyt ja putkiosa valunut niin että otti kiinni moottoriin. Kun irrotin pöntön imukanavan päästä, sen sisältäpä kuului kilinää. Pahat aavistukset heräsivät. Avasin puoliskot yhteen liittävän sauman. Sisällä suodatinverkko-massaa molemmin puolin paikallaan pitävät metalliverkot olivat murentuneet paloiksi. Tuossa vaiheessa en älynnyt miettiä mahdollisia seurauksia. Vaihdoin pöntön kokonaan uuteen.
Pari viikkoa myöhemmin, onneksi tyynessä kelissä yhtäkkiä moottori pysähtyi kaamealla kolinalla. Ei päällepäin näkyviä vaurioita. Yritin käynnistää, mutta kolina oli sitä luokkaa että keskeytin yrityksen. Otin venttiilikopan auki, ei päällepäin havaittavaa ongelmaa. Rantaan oli päästävä, joten yritin vielä käynnistää. Ensin kovat kolinat, sitten yhtäkkiä moottori palasi normaaleille kierroksille ja kävi sen jälkeen ihan OK.
Seuraavana päivänä irrotin imuilmapöntön, työnsin pölynimurin putken imuilmakanavaan ja käynnistin sen. Kilikilkikili siirtyi pölynimuriin jotain imukanavasta. Osoittautui lähemmässä tarkastelussa kolmeksi muutaman neliösentin palaksi mainittua metalliverkkoa. Kun liitin nämä aiemmasta vaimentimesta talteen ottamiini verkon palasiin, palapeli osoitti, että koneen läpi oli täytynyt kulkea liki kolmannes verkosta.
Nyt sylinterikansi on otettu irti mahdollisten vaurioiden selvittämiseksi. Kansi ja venttiilit näyttivät olevan päällisin puolin ok, mutta siihen tehdäänn joka tapauksessa venttiiliremontti.
Sylintereissä ei ole vaurioita, mutta kahden männän yläpinnalla on kummassakin 2-3 ikäänkuin stanssattua puolen sentin pituista painaumaa, selvästi verkonpalasten muotoisia, syvyydeltään ehkä 0,5mm. Mäntien kannessa olevan palotilakuopan reuna on painunut molemmissa männissä neliömillin alueelta sisäänpäin.
Nyt kysymys tietäjille: a) haittaavatko tuollaiset painumat koneen käyntiä tai kestävyyttä pidenmmällä tähtäimellä. Loppukesän tuon vaurion syntymisen jälkeen kone kävi ihan moitteetta, otti oikeat huippukierrokset ja veneen nopeus oli normaali
b) olisiko palasten kulkiessä koneen läpi voinut aiheutua kampiakselille tai laakereille vaurioita, jotka tulevat eteen jatkossa. Tuollainen stanssausjälki männän pintaan ei synny ihann pienestä puristuksesta.
Kovasti muuten ihmettelen, että Volvo käyttää tuossa vaimentimessa materiaalia, jolle voi käydä niinkuin tässä kävi. Kone on toki 19 vuotta vanha, mutta kyseessä ei ole millään lailla kuluva osa, joten sen pitäisi kestää ikuisesti. Tai sitten pitäisi käyttää materiaalia, joka ei voi aiheuttaa vaurioita koneen sisälle joutuessaan.
Vester
Konevaurioko?
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Konevaurioko?
Se kampiakseli varmaan kannattaa tutkia, noista kuulemma katkeaa kampiakseli normaalissakin käytössä. Yheltä tutulta paukahti tyhjäkäynnissä kampiakseli poikki.