Mäntämoottorissa on aina ohipuhallusta jossa työtahdilla menee palojätettä ja kaasua öljytilaan, tietysti mäntä/sylinteriyhdistelmän kuluneisuudesta riippuen kuinka paljon.
Jos tätä ei tapahtuisi niin tuhansiakin tunteja ajetut moottoriöljyt olisivat käyttökelpoisia lähestulkoot maailman tappiin saakka

Öljytilassa liikkuva ilma sisältää aina öljysumua ja niitä palokaasuja, siksi usein koneeseen asennetaan putkisto jossa sitä ohjataan imusarjaan ja sitä kautta käryn ei pitäisi levitä juurikaan moottoritilaan
Vedäs Masahoo piruillessaan kurkkutorvenpätkä imuaukosta pilssiin ja tee siihen johonkin kohtaa reikä johon tökkäät sen huohottimesta tulevan letkun. Näin kone saa varmasti raitista ilmaa ja imee myös ne käryt kiertoon...
Nuo vanhat lättäpäät on perusyksinkertaisia ja alkeellisia koneita jotka on tehty vain riittävän hyviksi käyttötarkoitukseensa ilman mitää hienomekaanista moottoritekniikkaa. Uudessakin W-sarjalaisessa on melkoisesti ohipuhallusta kun mäntävälys on muistaakseni 0,13-0,15mm - nykymoottoreissa puhutaan tuhannesosien mäntävälyksestä ja nekin puhaltavat ohi ainakin jonkinverran...