Tee piikkiön palikoilla, niiltä löytyy valmiit sarjat moniin koneisiin ja tekevät ellei löydy. Myös veneakselistosta kannattaa kysyä osia, noita volkkarin koneita on myyty hollantilaisen Alba-marinen toimesta marinoituina.
Kannattaa vähän tutustua aiheeseen enemmän ennen tekemään ryhtymistä. Säästää voi ja kannattaakin, mutta väärässä paikassa tehty säästö voi tulla kalliiksi, ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaran.
Suljetulla systeemillä tarkoitetaan sellaista kuin autossakin on, sillä erolla, että syylari korvataan lämmönvaihtimelle jossa moottorin omaa nestekiertoa jäähdytetään sillä lätäkön vedellä. Vesi merestä nostetaan merivesipumpulla ( toimii myös järvessä

) toimitetaan siitä yleensä ensin merivaihteen oman oljynjäähdyttimen läpi, mikäli sellainen on, sitten vesi-vesi-lämmönvaihtimen läpi, sitten moottorin öljyn jäähdyttimen ja lopuksi johdetaan ulos märän pakoputken kautta. JA jos kyseessä on turbokone, niin vesi viedään välijäähdyttimen kautta ennen vesi-vesi-lämmönvaihdinta.
Moottorin öljynsuodattimen alle asennetaan valmis palikka jossa letkuyhteet jäähdyttimelle.
Kun tekee homman kunnolla niin se pelittää kuin entinen junan vessa ... ei tule lämpöongelmia, ja paikat kestää.
Katso täältä:
http://www.venevarustaja.fi/index.php?o ... &Itemid=78" onclick="window.open(this.href);return false;
Osille tulee hintaa pari tonnia ilman vaihdetta.