Pakosarjaongelmia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 21 Maalis 2010 19:25

Osaiskohan joku moottorivelho neuvoa millä saisin Volvo Penta MD 32 moottorista pakosarjan irti. Osa muttereista ja pulteista irtosi mukavasti, mutta osan jouduin rälläköimään poikki. Nyt on vaan vielä ongelmana, että millä saisin sen ehjänä irti. Tuntuu olevan pultit niin tiukasti ruostuneena reikiinsä. Aattakee!

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 24 Maalis 2010 10:25

1. Koita lämmittää kosaanilla tai hitsaamalla

2. Mahtuuko katkenneiden pulttien päähän poraamaan? Ensin pienellä poralla pultin keskelle, sitten pultin kokoisella terällä n. pakosarjan korvan vahvuuden syvyydelle... pitäisi irrota. Blokiin jääneen pultinosan saa pois vastakierretapilla, tai poraamalla ja uudelleenjenkaamalla.

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 25 Maalis 2010 09:21

Homma on siinä mielessä vähän hankala, kun siinä on pitkät ehkä 120mm * 8mm pultit, jotka menee pakosarjan läpi. Ne kun on koko pituudeltaan ruostunu jumiin siihen reikäänsä. Normaalit vastakierretappihommelit on unohdettava. Aattelin että jollain olis kokemusta juuri tän mallin pakosarjan irroituksesta. Pakkohan ne on ollu irti saada myös korjaamoissa, kun niitä on vaihdeltu. Lähden nyt testaamaan lämmitystä, isomman mutterin hitsaamista katkaistun pultin päähän ym ym konsteja. Katotaan onnistuuko mikään. :)

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja ainur » 25 Maalis 2010 15:56

Lämmitys ja varovainen koputtelu vasaralla sivusuunnassa, jopa useaan kertaan.... :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja hkhk » 25 Maalis 2010 19:54

Onkos se ykkös-ongelma, että pultin varret ovat tiukasti reijissään. Siinä koputtelu 15 minuutin ajan on hyödyllistä. Samoin voi jollain pehmeällä (lyijy-, puu-, ei kumi-) vasaralla koputella pakosarjaa ulospäin. Jos on hitsausvälineet eli AGA:n jakoavain, sillä voi antaa lämpöä pultin päähän. Mikä on tietysti hankalaa sekin.
Pystyykö pakosarjaan laittamaan ulosvetäjää; vetäjän ruuvi vuorotellen pulttien päihin. -Noista liuottimista en tiedä. Koputtelu on ollut mulle paras liuotin ja sitten tuo AGA.

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 25 Maalis 2010 22:30

Nyt on tullut naputeltua ja koputeltua lyijyvasaralla ja vähän kovemmallakin. Pillillä oon antanu lämpöstä, niin pultin päähän kuin itse pakosarjaankin. Alkaa olemaan jo pari senttiä rakoa lohkon ja sarjan välissä. Huomenna jatkan, tuli pimeetä, enkä viittiny valoja enää viritellä. Kyllä se siitä näyttäis lähtevän. Nyt mahtuis jo pultit katkomaan, mut en taida vielä pätkästä, että saa sitten putkitongeilla helpommin ne tumpit pois lohkosta. Melkoinen työmaa on ollut.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja hkhk » 26 Maalis 2010 07:09

Hienoa. Nyt sitä pääsee jo renkuttamaan edestakaisin. Älä turhaan katko pultteja sanomastasi syystä. Nehän lähtevät sitten, kun pääsee varteen hehkuttmaan AGA:lla. Tietysti annat hieman jäähtyä ennen kääntämistä. Kyllähän osaat nämä jutut siinä missä muutkin.

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 26 Maalis 2010 07:55

No ei vielä pääse ihan renkuttamaan. Näyttäis olevan tiukka loppuun asti. Puukiilat tein jotka olen hakannu väliin. Niillä ja AGA:lla on saatu jotain aikaseks. Kohta jatkuu hommeli. Onneks kesään on vielä aikaa. :))

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 20 Touko 2010 23:50

Kesä senkun lähestyy ja paatti vaan seisoo pihassa. Pakosarja on saatu irti ja todettu aivan paskaksi, uusi/käytetty tulossa. Nyt tuli vaan uusi ongelma, kun oli tuo kansikin syöpynyt pakosarjan laippojen kohdalta poies. No sehän ei sinänsä ollut ongelma, kun sain sen suht mukavasti hitsattua kuntoon. Ongelma tulikin uuden kannentiivisteen löytämisestä. Ei tunnu moinen malmi enää kuuluvan varaosatoimittajien listoille. Onkos kellään tietoa mistä uuden tiivisteen löytäisin.

Avatar
veehoo
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Kesä 2003 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja veehoo » 21 Touko 2010 09:02

Konetiiviste Lindgren Mäntyharjulla teki mulle aikoinaan vanhaan Volvoon (MB10) kannentiivisteen: heillä oli valmiit mallit moneen vanhaan (meri)moottoriin, uskoisin että myös MD32:een. Hintakaan ei ollut paha alkuperäisvaraosaan verrattuna, jonka olisi joutunut tilaamaan Norjasta.

Esim. täältä löytyvät ko. puljun yhteystiedot:
http://www.luettelomedia.com/konetiivis ... ju-179997/
Simppu, pikkupellinkiläinen vm. 81

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Pakosarjaongelmia

Viesti Kirjoittaja jarppi » 30 Touko 2010 11:13

Tuo Lindgreeni on vaihtanut omistajaa ja on nykyään Konetiiviste Konttinen. Sieltä jo kyselinkin tiivistettä. Mallia ei hyllystä löytynyt, mutta vanhasta mallista olis semmosen tehnyt. Onneks kuitenkin onnistuin löytämään valmiin orkkistiivisteen ja vielä halvalla. Uutta ongelmaa kuitenkin pukkas kun suuttimia purkaessa katkes yks suuttimen säätöruuvi. Ei olis kelleen jääny nurkkiin pyörimään vanhoja MD 32:sen suuttimem osia. Kolme pientä tiivistettäkin onnistuin hukkaamaan kantta pestessä. Ne kyllä saattaa vielä löytyä tuosta pesupaikalta, kun käyn sen ryömimässä läpi.

Vastaa Viestiin