Wickström nokka-akselin ajoitus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 20 Touko 2010 22:35

Mitenkäs tuo nokan ajoitus pitäisi olla?

Pari vuotta jo kattellu, kun puhaltaa kuumaa ilmaa imukanavasta. Nyt sitte lamppu syttyi päässä, ja mieleen tuli, että imuventtiili menee kiinni vasta hieman alakuolokohdan jälkeen puristutahdin aikana. Tai itseasiassa aika paljonkin, nimittäin jonkinmoinen puhallus imusarjasta tullee.

Kone kyllä käynyt viimiset pari vuotta helvetin nätisti, mutta kuitenkin.. Vai päteekö tässä nyt mopomiesten sanonta: "Viritys on onnistunut, kun tehosta häipyy kolmannes".

Huomenna tarkoitus mennä paatilla vähän purkamaan rautaa nokka-akselin ympäriltä.

Mutta jos nokan säätöön ryhdyn, miten se käytännössä tapahtuu? Jotenki pitäis saada akselien asentoa suhteessa toisiinsa muutettua.

Niin ja koneenihan oli vm 1935 6-7hv sylinterikanneton Wickström.
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Simon » 20 Touko 2010 23:23

Tuskimpa tuo onnistuu akselien rattaiden muutoksella, jos kone on muuten toiminut suht moitteetomasti.

Veikkaisin, että imuventtiilin varresta viilaisi n, puoli tai koko millin pois niin homma hoituu sillä. Tuon ajan koneissa kun tuppasi nuo toleranssit olevan vähän sinnepäin ???

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 21 Touko 2010 10:40

En ala kyllä venttiiliä höyläämään,, välyksiä pitäis vaan säätää sitte isommalle. Nyt välyksenä imu 0,7, pako 0,8mm. En ala noita muuttelemmaa, nyt jo siinä rajoilla, että alkaa nakutus häiritsemään.

Kone on nyt sitte avattu. Kaikki piti purkaa sylinteriä ja pakosarjaa myöten.

Ei ihan auennu vielä tuo ajoituksen säätö. Näyttäis siltä, että nokan hammasratas on kiinni kartiolla. Ja koneen runko ei anna liikuttaa akselia pituussuunnassa, jotta sais hampaan verran siirreltyä. Tietysti nyt jo niin lähellä voittoa, että kai se kannattaa tehä sitten.

Nokka-akselin hammarattaalta löyty jonkinlainen stanssattu merkki (varmaankin ajoitusmerkki), mutta kampiakselilta en löytänyt minkäänlaista merkkiä. ???

Voi olla että oli vaan surkia taskulamppu, mutta mitään ei löytynyt. 8-|

EDIT: Niin simon, tarkoitit kai, että välyksiä isommalle, jos ymmärsin oikein??... Siinähän muuttuisi vaan imuventtiilipuoli, pakoventtiili on kyllä enemmän oikein. Jotenki tuntuis, että nokat ei olis ihan kohdallaa toisiinsa nähden.. 8-|
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 21 Touko 2010 14:05

Itse itselleni vastaten:

Joku innokas mekaanikko on tosiaan joskus kasannut nokka-akselin hampaan verran vikaan. Ajoitusmerkki löytyi kampiakselilta lopulta.

Nyt sitte vaan miettimään, millä tavalla sais siirrettyä 8}
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 21 Touko 2010 21:21

Nonii,, pandora lipas aukes.

Koko koneen alakertaa pitää nostaa, että saa säädettyä. Ajoitusvirhettä oli kaikenkaikkiaan 4 hammasta. Virhe jophtuu todennäköisesti myös nokkien kulumisesta, näillä ajotuksilla pakoventtiili aukeaa jo työtahdin aikana nopin 15-20mm ennen alakuolokohtaa.

Tämä olisi nyt tarkoitus kompensoida tolla ajoituksella pois, että ei palais pakoventtiili. Ajoitusvirhettä oli siis kaikkiaan 4 hammasta, mutta päätin että aioin siirtää vain 2 hammasta, jotta pako- ja imutahdin välinen ajoitus ei menisi hirveästi mönkään ne kun on nyt juuri männän yläkuolokohdassa. Tuota ajoitusta taas voidaan kompensoida välyksillä..

Niin ja kampiakselilla ei ollukkaa sitä ajoitusmerkkiä, oli vaan lommo rattaassa sopivassa kohtaa.
*ittu tää on monimutkasta |+| :-)
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja palonte » 25 Touko 2010 11:45

Summittainen ajoituksen varmistus voidaan tehdä seuraavasti. Työtahdin alkaessahan venat ovat kiinni, mutta yksi kierros tästä eteenpäin kun mäntä on seuraavan kerran YKK:ssa kuuluu venttiilien "vaihtaa". Vaihtokohta ei ole täysin luotettava, mutta yhden hampaan tarkkuuteen silläkin pääsee.
Jos nokka-akselissa oli merkki, mutta kampiakselissa ei, tarkoittaa se että laitat ykkös-sylinterin YKK:aan ja nokan merkille pitäisi löytyä lohkosta tms. kiinteästä paikasta vastine, tai sitten merkin pitää olla akseleiden kanssa samalla linjalla (joko ylä tai alapuolella). Yleensä kuitenkin siten että merkkien ollessa kohdallaan, ykkös sylinteri on aloittamassa työtahtia.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Re: Wickström nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 25 Touko 2010 17:38

tämä selvä.

Mutta tuossa remontissa tuli huomattua, että virhe ei suinkaan johtunut virheestä ajoituksesta. Vika on nokka-akselin nokissa, ovat niin kuluneet. 8\
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Vastaa Viestiin