Polttoainetankin putsaus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
puhuri
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Tammi 2008 22:00

Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja puhuri » 04 Touko 2010 21:54

Olen pitkään miettinyt polttoainetankkien puhdistus/tarkistusta mutta kannattaako urakka? Tankkeja on keulapoksin alla kaksi kpl yht. 200l.Ne on yhdistetty toisiinsa ja menoputki on 8mm kuparia. Paluu on kumiletku. Itse tankit on lasikuitua joissa on popattu kansi ilman tarkistusluukkua. Homma on pelittänyt n 30 vuotta ja sinä aikana niitä ei ole auottu. Talveksi tankkeihin on jäänyt n 100l. Kun katson lampulla läpi niin neste näyttää ihan kirkkaalta. Vedenerottimessa ei ole koskaan ollut vettä. Suodattimen vaihdan kerran alku keväästä ensi ajon jälkeen. Siis onko tarkistus järkevää? Pitäisikö kupariletkut vaihtaa kumisiin? Voinko käyttää vanhan aineen? jne

Eihän ennenkään laivoista vaihdettu kuin suodattimet. Myrsky pisti sakat liikkeelle suodattimeen joka vaihdettiin tarvittaessa ja paluukierto piti aineet "tuoreena"????

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja ijp » 04 Touko 2010 22:33

Jos niitä tankkeja ei ole kerran 30 vuoteen putsattu niin itse kyllä ryhtyisin oitis putsausoperaatioon. Toisaalta lasikuitutankkiin ei kerry kondenssivettä eikä ruostemujua samalla tavalla kuin terästankkiin.

Jos myrsky pistää sakat liikkeelle ja suodattimen tukkoon (ja kone sammuu) niin se suodattimen vaihto ei ole täydessä merenkäynnissä mitään herkkuhommaa (jos se varasuodatin on edes tullut otettua mukaan).
Ilkka

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Simon » 04 Touko 2010 22:56

Joo näin on ja todella pitää muistaa,että sielä laivassa on konemies joka työkseen puhdistelee niitä separeita päivittäin 8|

On melkeimpä edesvastuutonta täältä kysyä??!! voinko jättää tankkini putsaamatta? Enpä juuri tiedä missäpäin veneelläsi ajelet, mutta voin sulle vakuuttaa, ettei kahden käden sormet riitä kertomaan montako polttoainevikaista (suodatinongelma) olen hyvän harrastukseni lomassa tuolta mereltä käynyt avustamassa 8|

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 06 Touko 2010 11:59

Meillä on Summanmutikassa terästankki ja viime syksynä sitten kävi niin, että raakasuodatin tukkeutui ja kone sammui. Onneksi oli tyyni keli ja poiju lähellä, joten sen suhteen ei tullut ongelmia.

Tankissa ei ole tarkistusluukkua, joten nyt kun löpöt on imetty sieltä pois, pitäisi yrittää putsata tankin pohja polttoainemittarin anturin reijän kautta (olisikohan noin 50 mm halkaisijaltaan). Sehän ei tule onnistumaan mitenkään 100%:sesti, joten olisikohan mistään dieselin sekaan seuraavan tankkauksen yhteydessä laitettavasta kemikaalista apua puhdistusmielessä?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Ande » 06 Touko 2010 15:22

Eikös siihen samalla vaivalla kannattaisi teettää manusluukku?
E mare libertas

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Simon » 06 Touko 2010 20:01

Tuo manusluukun teko kyllä kannattaisi, mutta on vielä yksi vaihtoehto. Märkäpölyimuri ja imupuolelle liität ns. tuhkanpoisto lisukkeen ja siihen sopivan jäykän imuputken jolla voit tuosta reijästä imuroida tankin epäpuhtaudet pois, ongelmia voi tietenkin tuottaa mahdolliset laipiot, mutta huuhtelu ja huolellinen yrittäminen palkitsee :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Touko 2010 20:29

No mutta, eihän puuvenemies tarvitse mihinkään märkäimuria - mummon vanha pallohoover riittää ;-)

(siis tämä on kieliposkessa heitto eräälle henkilölle joka ei (vielä?) ole osallistunut tämän aiheen keskusteluun...)

Simon on oikeassa, mahtaa tuo imurointi olla melkeintä ainoa millä kannatta yrittää mutta sitä kantsii kuitenkin harkita sen verran että joissakin imureissa poistoilma menee mootorin läpi ja siellähän tahtoo aina kipinöidä - tosin löpö ei ole niitä herkimpiä ärhäppejä höyrystymään vaarallisesti mutta kumminkin...

Ja tästäpä tulikin tämä "hauska" tapahtuma mieleen:
"Tossa noita kynttilälämmitin juttuja lukiessa tuli mieleen tapaus joka ei silloin naurattanut mutta nyt jälkeenpäin se on mukava muisto.

Mulla oli ekana autona vuoden 67 Volvo Duett jota laittelin kuntoon, ja vuorossa oli besamittarin anturin kunnostus. Kääntelin takapenkit sivuun ja poistin lattiamaton tai minkälie pahvin anturin päältä. Ruuvailin anturin ruuvit auki. anturin ympärillä oli jotain paksaa joka piti poistaa. Avuksi roskan poistoon otin emännän tuliterän kiiltelevän nilfiskin imurin. Kömmin letkun kanssa auton sisään ja aloin hommiin (imurointi). Homma kuitenkin keskeytyi alkuunsa mahottomaan pamauksen jonka jälkeen koitti täydellinen hiljaisuus. Ihmeissäni kurkkasin ulos, jolloin upouusi imurin moottori tipahti taivaalta pihalle ja levisi palasiksi. Voi vittü että peljästyin kun tajusin mitä oli käyny ja kiitin luojaa että en ollut ottanut koko imuria sisään autoon. Vaikka Nilfiskit on hyviä ei ne kuitenkaan ole kovin hyviä bensahöyryn imureita...." - Kinde
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 06 Touko 2010 20:43

Moro

Kannattaa ehdottomasti putsata noin vanha tankki.

Tää on varmaa kaikille ihan selkiö juttu, mutta laitetaan nyt tähän vinkkinä:
Hanki iso kannellinen ämpäri, poraa kanteen kaksi sopivankokoista reikää, toinen imurin imusuulakkeen kokoinen ja toinen letkun toisenpään kokoinen, kytke imuriletkut tiiviisti tähän ämpäriin (tarvitaan siis kaksi letkua), toinen letku siitä eteenpäin. Imuri päälle ja vóilá, sulla on märkäimuri. Muista tyhjentää ämpäri ennen kuin nestepinta yltää imuputkeen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Polttoainetankin putsaus

Viesti Kirjoittaja Simon » 06 Touko 2010 21:14

Lisäys vielä kirjoittamaani, tarkoitin aivan kuin Northling lisäsi ja märkäimuri juuri tuon kipinöintvaaran vuoksi mihin V-M viittasi, olen tuon homman jonkun kerran suorittanut muovikanisteriin ja toimii !!! Viittaus tuhkaimuriin johtui toiminnan yhtenevyydestä :P

Vastaa Viestiin