Olen aina silloin tällöin käytellyt Safirea talven mittaan. Tankkina olen käyttänyt 5l kanisteria, jossa on ollut talvilaatu dieseliä. Päätankissa on kesälaatua, jota en ole arvannut käyttää. Nyt kun siirryin päätankin dieseliin, kaasin manosluukusta loput talvilaadusta sinne. Kaataminen aiheutti virtauksia tankissa, jolloin näin siellä uiskentelevan ihmeellisen näköisiä vaaleita "jalkarättejä". Katsoin taskulampulla tankin pohjalle, se oli kauttaaltaan vaalean mömmön peitossa, noin 1 sentin vahvuudelta. Kun annoin polttoaineelle hieman vauhtia, näytti siltä että jalkarätit alkoivat sulamaan. Minkä näköiseksi kesäläätu diesel menee pakkasella, onko se mömmö parafiiniä vai mitä se on. Kaverini, joka korjailee veneitä ja moottoreita, kehoitti laittamaan tenua puolilitraa 120 litraan. Kun hulautin tenun tankkiin, alkoi ihme kiehuminen ja kupliminen. Tein siinä välillä jääkaapin asennushommia, jonka jälkeen kurkkasin tankkiin, kuplat olivat pienentyneet huomattavasti. Tänään en ole vielä käynyt katsomassa. Muistaisin jostain lukeneeni, että jos kesälaatu diesel pääsee hökkelöitymään pakkasella, pitää olla +25 ast. ennenkuin se normalisoituu. Sen siitä saa, kun ostaa halpaa polttoainetta syksyllä tankin täyteen.
