Peräsinprofiili

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 24 Maalis 2010 11:02

Onko kellään tiedossa millainen olisi ns. optimaalinen siipiprofiili uppoumarunkoveneen peräsimeen? Nopeus 9knts. Peräsimen mittoja: kork. 700mm, lev.ylä 550mm, lev.ala 450mm. Peräsin on tasapainoitettu suhteella 1/5. Paksuimman kohdan määrittää akselin halk.35mm +poskien ainevahvuus 2mm

Liki 30v. on peräsimen virkaa toimittanut 12mm musta teräslevy (samoilla mitoilla) ja nyt olis aika vähän päivittää ohjauslaitteistoa.

Onko olemassa laskentakaavaa jossain?

annina
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Maalis 2010 16:38

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja annina » 29 Huhti 2010 15:17

Profiililla ei kait ole suurta merkitystä ko veneessä. Paksuin kohta 1/3 pituudesta, ohentuen peräänpäin, takareuna kahden levynpaksuuden vahvuinen. Profiili pienentää kyllä peräsinmomenttia.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Pellis » 29 Huhti 2010 22:31

Suosivat ns. NACA 0000 sarjan prifiileja peräsimissä. NACA 0012...0014 niin menee aika varmasti kohdilleen. Lähinnä tuolla saa suuremman nosteen ja vähennettyä pinta-alaa perinteiseen levyperäsimeen verrattuna. Pakitus pitää hoitaa edelleen vaan potkurin pyörimissuuntaa hyväksi käyttäen.

http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/ ... ase.html#N" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla on viimeiseen asti tieteellisesti hinkattuja profiileja, mutta toisaan etsi noita NACA four digit tyyppisiä...

NACA 0012 antaa hyvän nosteen eikä ole nuuka liian jyrkille kohtauskulmille, mutta vastus on muuten suurempi kuin moderneilla profiileilla kuten eppler.
Oksa on puun kukkanen.

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Viilari » 30 Huhti 2010 13:45

Muistelisin,että profiili ei saa olle mistään kohdasta kovera,koska se lisää vastusta.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 30 Huhti 2010 14:48

Kiitos Pellis, tuo oli hyvä linkki!

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja JussiA » 30 Huhti 2010 16:17

Paljonkohan tuo profiili vaikuttaa tuommoisessa hidaskulkuisessa veneessä? Ei ole tarkoitus lytätä ideaa mutta ihan tosissaan kiinnostaa että huomaako eroa ja jos huomaa niin missä tilanteessa? Kun kuitenkin uppoumarunko/akseliveto veneissä tuo kankeus liittyy juuri niihin tilanteisiin kun vauhtia ei ole.. ???

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Huhti 2010 16:29

Ehkä sadasosasolmun optimiolosuhteissa ;-)

Peräsinprofiililla voidaan vaikuttaa hiukan uppoumarunkoisen kääntymiseen peruuttamalla mutta siihenkin vain hiukan. Testailin sitä aikoinana Bertta-Lotalla oikein mittanauhan kanssa tyvenessä kelissä ja tulos oli että kääntyminen parantui kokonaista, olikos se nyt, 80cm 12m matkalla käyttämällä samoja kierroksia liikkeellelähdössä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Pellis » 30 Huhti 2010 23:27

Ei siinä kulkuvastus muutu juurikaan, mutta tasapainoitettu peräsintuntuma on mahdollisempi ja myöskin pitävämpi peräsin joka ei sakkaa niin heti. Profiiliperäsimen painekeskiö on edempänä kuin levymallisella tai "putkijättöisellä".
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Touko 2010 07:24

Miten meinaat havannoida käytännössä, varsinkin pienitehoisessa veneessä, tuon peräsintuntuman hydrauli-, vaijeri- tai plokiohjauksessa?
Pinnaohjauksessa sen havannoiminen on selviö kun peräsin on tavallaan suoraan "kourassa" mutta mites noissa muissa?

Entä painekeskiön vaihtelun?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Peräsinprofiili

Viesti Kirjoittaja Pellis » 02 Touko 2010 12:37

Levyperäsimen painekeskiö on noin 40% etureunasta ja profiiliperäsimellä noin kolmanneksen etureunasta. Erilaisilla profiileilla erilainen. Mulla ainakin vaijeriohjauksessa tuntuu tuo takaputkinen levyperäsin vaativan ihan voimaa suurilla kulmilla vaikka vain seitsemää solmua puksuttaisi. Profiiliperäsin ei vaatisi niin suuria kulmia ja painekeskiökin on edempänä niin peräsinmomentti olisi siten profiilityyppisellä pienempi.
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin