bmc diesel 49hp lämmöistä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Grazzius
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Heinä 2009 23:01

bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » 13 Joulu 2009 19:20

tämmösessä apua kaipaisin että tuommosen veneen hankin missä on tuo bmc 4syl kone ja siinä tuppaa lämmöt nousemaan korkealle. Normi pintakaasu ajossa lämmöt on n.80astetta mutta kun nopeutta nostaa niin lämmöt kipuaa n. 100asteeseen tämä tuskin normaalia on? edellinen omistaja sanoi että hällä tehny aina samaa ja hyvin on toiminut niin milläs kannattais tarkistaa koneen oikea lämpötila?

olis myös hiukan tarvetta tietää tuon koneen syyshuolto mitä sille kannattaa huomenna tehdä kun nostetaan ylös, vesipumpulta ainakin letku irti ja imasee sen glykoli sekotuksen niin riittääkö se että ei jäädy?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Joulu 2009 19:43

Jos on toiminut, niin älä pitele. Lämmöt voi varmistaa käydessäkin(kuumana),lainaa vaikka infrapuna lämpömittari, jolla näet onko moottori todella niin kuuma, kuin mittari näyttää. Glykoolia niin kauan kiertoon, että tulee pakoputkesta tai muusta poistoletkusta ulos.

Grazzius
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Heinä 2009 23:01

Re: bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » 13 Joulu 2009 23:57

Kiitos ajattelinkin että infralla lämpö, mietin vain että onko se oikea lämpö mitä mitataaneihän. Tuossa glykolin laittamisessa tosiaan mietin että eihän vaan tarvii konetta käyttää kuumaksi tai mitään, mutta eihän siinä tarttee kiitos :)

ps: mitö meinasit tuolla että jos on toiminut älä pitele? :) meinasit varmaan että älä välitä lämmöistä?

pitääkö muuten kylmänä olla paisuntasäiliössä nestettä?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja bonito » 14 Joulu 2009 08:07

Sitä vaan meinasin, että kannattako alkaa rassailemaan, jos kone ei ole keittänyt. Lämpimässä moottorissa nesteen pinta nousee ylemmäs, jos kylmään moottoriin lisää nestettä piripintaan, niin ylimääräinen poistuu laajetessaan korkin kautta, sitten se näyttää vajaalta taas jäähdyttyään. Kannattaa seurata, jos neste pysyy samalla korkeudella kylmässä moottorissa, niin silloin ei tarvi lisätä. Näin oli mulla edellisessä veneessä. Nykyisessä Yanmarissa on paisunta astia, jossa veden "turpoaminen" tapahtuu. Lämmön nousu voi johtua parista seikasta esim. merivesi suodattimen sihti tai putkisto on osittain tukossa tai merivesipumpun kumisiipiä puuttuu. Itserakennetuissa systeemeissä voi olla, että on "säästetty" merivesipumpun hankintakuluissa ja on ostettu liian pieni pumppu. BMC:ssä saisi olla 1/2" R pumppu. Ostin kerran 49hv Perkins 4.108:n merivarusteet Englannista, siinä satsissa oli 3/8" R Jabsco, joka osoittautui kierroksilla hieman tehottomaksi.

Grazzius
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Heinä 2009 23:01

Re: bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » 14 Joulu 2009 14:55

kiitos kaikista tiedoista vene nyt ylhäällä glykolit ajettu yms. 4cm oli jäätä oli tosi tuuri että joku just sattui tulemaan rantaan veneellä että omani irtosi :) nyt pääsin venettä tutkimaan e empi niin koneeksi paljastui ilmeisesti joku muu??? tämmöset tiedot siitä löytyi
b27h6 1800d volvon paisunta säiliö ainakin, kytkin on technodrive tmc60 ratio2
näistä kaikista tieto kelpaa jos jollakin tietoa kiitos :)

marinero
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Joulu 2009 22:05

Re: bmc diesel 49hp lämmöistä

Viesti Kirjoittaja marinero » 14 Joulu 2009 23:03

Irroita anturi ja keitä vedessä.Kiehuva vesi sata astetta,jos mittari näyttää samaa:tosi.Laita veteen lämpömittari kun vesi jäähtyy, jos koneen mittari seuraa mukana OK.

Vastaa Viestiin