Tarttis saada jonkinlainen hilavitkutin pakoputkeen

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
manteli
Viesti:

Tarttis saada jonkinlainen hilavitkutin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja manteli » 11 Marras 2009 11:45

Mites tän nyt kysyis, niin et edes joku ymmärtäis...
No, joutsenkaulan ylämutkaan pitäis saada "venttiili" josta sais ilmaa sinne yläosaan jottei mahdollista lappoilmiötä tapahtuisi, veneen ollessa käyttämättömän, toisaalta sieltä ei olis tarvis tulla vettä koneen käydessä. 8|
Eli yhteensuuntaan kulkeva ilma olis hyvä asia, muuta liikennettä ei tarvittais ollenkaan.
Ymmärsiköhän kukaan tarpeitani, jää nähtäväksi.
Mielenkiinnolla odotan kommentteja 8}
Niin se pakoputken ulostulopää on veneessäni ihan vesirajassa ("%&¤# ruattalaiset)

t. Jaakko

Northling
Viesti:

Re: Tarttis saada jonkinlainen hilavitkutin pakoputkeen

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Marras 2009 12:26

Moro

Kuinkas pientä pilliä se putki on kun pelkäät lappo ilmiötä tuossa kohtaa?
Kyllähän se joutsenkaulan ulos johtava pätkä lorisee tyhjäksi, jossei se putkenpää nyt veden ALLA ole.

MUTTA, sellanen ratkaisu voisi toimia, että laitat siihen ylimpään kohtaan T-haaran (tai oikeammin ylösalainen U-tai Y-haara). Sellainen että jos vaikka suora pakoputki on 65 mm niin se haara olisi jotain luokkaa 8 mm. Tästä pikkuhaarasta sitten letku läpivientiin ja se kyljen läpi ulos. Ajaessa saattaa pikkasen pissiä siitä pikkuputkesta, mutta koneen pysätessä imasee siitä ilmaa ja putki lorisee tyhjäksi.
Mulla on vastaava viritys merivesi puolen laponestona. Asentaja päräytti laponesto mekanismin huitsin Nevadaan ja tälläs siihen nippaan ton pikkuletkun tilalle ja sanoi että nyt on toimintavarma laponestoventtiili, kun ei ole kuluvia läppiä tai liikkuvia osia niin ei voi vikaantua.

Tosta kuvasta toi osa nro 8, (poistettu noi venttiiliosat "Diaphragm" ym.)
http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... -5520.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
tai http://www.epaper.fi/reader/?issue=1154 ... 863042;311" onclick="window.open(this.href);return false;
osa nro 1108076

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile

Viesti Kirjoittaja Mile » 11 Marras 2009 13:37

Mä olen kanssa ajatellut samantapaista asennusta. Joskus tuli vettä veneeseen sen verran että pakoputki jäi veden alle. Itse ajattelin laittaa tavallisen takaiskuventiilin , (sellainen kun sattui löytymään pakista) jos joskus innostun muuttamaan pakoputken suoraan veteen meneväksi.
Mile

manteli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 11 Marras 2009 14:22

Mää arvasin, et täältä se apu löytyy, kiitos ja kumarrus, nyt ei muuta ku Meredinin kautta viikonlopunviettoon ja putkeen toi systeemi :))
Pakoputken pää on tosiaan ihan vedenpinnassa ajoittain jopa pinnan alla.
Asentaja sitä suositteli ja sanoi yli kolkytvuotisen uransa aikana törmänneensä mitä uskomattomampiin tapauksiin ton meriveden "kiipeämistaipumusten" suhteen.
Tätä mietittiin sen edellisen koneen käynnistysyritysten aikana viimekeväänä.
Eli vanha kansa tietää "ei vara venettä kaada"...tarkoittikohan ne rahaa :-)

t. Jaakko

Vastaa Viestiin