Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Viinamäenmiäs
- Viestit: 257
- Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
- Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 13 Heinä 2009 13:10
hb-77 kannustaa ajelemaan Areksella, sillä
noitta Wickströmin romuja (aika kypsä koko merkkiin) on joka veneessä mutta kukka uskaltaa ajaa ares moottorilla
en kyllä ihmettelisi hetkeäkään jos olisi tuommoinen projekti ja tuollainen harvinainen kone. wickuja tulee ja menee…
Minkälaista prosenttimäärää öljyä bensan sekaan isketään ja millaista öljyä tällaiseen kivikauden aikaiseen keskariin pitäisi laittaa? Onko modernia 2-tahtiöjyä vai saisiko olla jotain paksumpaa. Joku myy jossain myös öljyä, joissa ainakin etiketissä lukee että vanhoihin koneisiin, mutta en muista oliko 2-tahti versiota. Jossain tietokoneeni uumenissa on myös vanha jenkkioppikirja venemoottoreista, mutta missä lie "älykkäästi" nimetyssä hakemistossa. Eli olisiko vanhemmilla masinisteilla tähän seosvoiteluun jotain faktaa, rautahan on jostain 2-3 lukujen taitteesta.
Kehtaako tuollaisella öljykoneella enää mennä vesille vai onko se pahemman luokan ympäristörikos?
Viinamäenmiäs
-
hb-77
- Viestit: 303
- Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
- Paikkakunta: porvoo
Viesti
Kirjoittaja hb-77 » 13 Heinä 2009 14:33
no ainakin joku 3-4 prosenttia
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata
Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 13 Heinä 2009 20:55
Aivan mielettömän upea moottori sulla 80 Sanoisimpa että isompi "rikos" olis jos tuota ei yrittäis ainakin ottaa käyttöön.Leveälahkeisia housuja ei kannata pitää noiden vesipumpun ja magneeton hammasrattaiden lähellä
Entivanhaan on ollut sen aikasilla öljyillä isojakin(10%) öljyseoksia mutta nykyöljyillä varmaan tosiaan n.4% seos tosiaan on riittävä.
Isäukolla oli British Seagull-perämoottori johon ikivanha käyttöohje käski 10% seosta käyttään mutta savu oli mieletön ja puotettiin 5 prosenttiseksi ja ongelmitta pörrättiin.
Voiteluun se ainakin riittää mutta onko niillä vanhoilla isoilla seos-suosituksilla yritetty sitten vaikuttaa myös oktaanilukuun

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Akke
- Viestit: 13
- Liittynyt: 30 Huhti 2006 09:40
- Paikkakunta: Lahti
Viesti
Kirjoittaja Akke » 16 Heinä 2009 09:37
Seagullin ja muiden vanhan tekniikan koneiden öljyprosentit joudutaan pitämään korkeina, koska kampiakselilla on yleensä liukulaakerit ( läpihuohotus). Tiivisteet ovat huopaa tai vaseliinia, joten suurin ongelma on käyntiinpano, muuten tuo 4-5% on riittävä. Ennen oli vielä öljyjen huonompi sekoittuminen bensaan.
-
boomwood
- Viestit: 7
- Liittynyt: 01 Heinä 2003 23:14
Viesti
Kirjoittaja boomwood » 06 Elo 2009 20:56
Mulla on muuten tollanen samantyylinen Ares 2 pyttynen 2 tahtinen 5-6 heppanen jossa toi sylinterivalu jatkuu ton "vaihteiston" päälle yhtenäisenä valuna, suunnanvaihtokeppi kyljessä ja magneetto keskellä ylhäällä.
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Elo 2009 21:52
Ensi talvelle tulee työnalle 2 sylinterinen Ares johon tehdään etupäässä huolto ja tarkistus ja paikkaillaan mahdolliset maalivauriot sekä tarkistetaan/kunnostetaan sähköpuoli. Menee ihan käyttökoneeksi!
Nykyöljyillä riittää varmasti koneeseen kuin koneeseen 4-5% seos hyvälaatuista 2Töljyä koska ne ovat nokeamattomia eikä karstaantumista esiinny. Ja vähempikin riittää, sen sijaan jollain mineraalipohjaisella halpisöljyllä en lähtisi laihentamaan öljyseosta siitä mitä valmistaja on suositellut.
Varsinaisella kaksitahtisiin tarkoitetuilla öljyillä ei saada oktaania nostettua mutta esim. risiiniöljyllä saadaan 99 oktaanisen puristuksen kesto tuonne 1:11,5-12,5 tasolle. Mutta jonkun Seagullin 10% seoksella puristuksen kestoa on tuskin tavoiteltu koska sen puristussuhde on muistaakseni 1:7,5 ja se käy jo jollain +70 oktaanisella hyvin.