Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 23 Heinä 2009 21:19
Mikäs mötikkä on hurtin ja poksin välissä. Halkaisija n. 120 mm,leveys n. 50 mm. Ulkokuori kevytmetallia ja sisällä kumia. Pyörii mukana. Vanhojen viestien mukaan suositellaan painelaakeria, mut ei tässä puatissa ole, ellei kölin sisällä
Ilmeisesti hurtti toimii myös painelaakerina....

-
bonito
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Viesti
Kirjoittaja bonito » 23 Heinä 2009 22:28
Ainakin niissä Hurtheissa, jotka olen avannut, on alemman akselin moottorin puoleisessa päässä rullalaakeri, joka toimittaa painelaakerin virkaa. Mulla on Hurthin räjäytyskuva, laita email osoite, jos tarviit.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 23 Heinä 2009 22:58
Jos se koko kuvailemasi "mötikkä" pyörii mukana niin kyseessä on sellainen "rättinivel" joka joustaa vähän ja antaa anteeksi pikku heiton akselin/moottorin linjauksessa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Viesti
Kirjoittaja ainur » 24 Heinä 2009 06:29
pellamo kirjoitti:Jos se koko kuvailemasi "mötikkä" pyörii mukana niin kyseessä on sellainen "rättinivel" joka joustaa vähän ja antaa anteeksi pikku heiton akselin/moottorin linjauksessa.
Joo, niin arvelinkin. Mikäs se "scatraksi" kutsuttu juttu on ? Ilmeisesti painelaakeri tai vakionopeusnivel tai niitten yhdistelmä ? Onko havaittavaa etua "melun" suhteen ? Luin vanhasta Vene-lehdestä, vuodelta -84, juttua scylla-"Myrskylinnun" rakennusrojektista. Siinä ko. veneen veistäjä asenti "scatran", tavoitteena hiljaisempi moottorin ääni.

-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 24 Heinä 2009 07:44
Perustuu kai siihen että "katran" ottaessa koneen työnnön vastaan niin on mahdollista asentaa moottori pehmeämpien tyynyjen päälle

ääni vaimenee konepetin kautta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..