Volvo MD5B vesivuoto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja raimå » 06 Heinä 2009 00:17

Jaahas, viime syksynä otin Volvo MD5B:stä (raakavesijäähdytys) kannen irti kun löysin kopan sisältä harmaaksi mennyttä oljyä joka oli kuurautunut seinille. Myös öljyntäyttöputken suulla oli samaa harmaata kuraa. Ajattelin että kansi on todennäköisin vaihtoehto veden/kosteuden pääsemiselle öljyn sekaan. Kansi koeponnistettiin ja venttiilien pinnat koneisteettiin ja kansi ajattiin tasaiseksi. Nyt sama homma näyttäisi jatkuvan.

Aloin miettimään seuraavaksi todennäköisintä vaihtoehtoa ja mieleeni tuli vesipumpun akselin tiivisteiden falskaaminen. Katso räjäytyskuva http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... 15001.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko tuota kautta mielestänne arvoisat moottorimiähet mahdollista veden vuoto - tai on varmasti mutta kuinka todennäköisenä asiaa pidätte? Tulisiko kenties muuta paikkaa mieleen?

Niin ja pakokaasut eivät ole valkoista tai sinistä vaan ihan normaalit tai kenkää annettaessa mustat, joten siltä puolelta kaikki pitäisi olla ookoo. Huomasin kylläkin että koneen käynnistyttyä on havaittavissa pientä öljypäästöä veden pinnalla. Siis tosi pientä. Ja kun kerran pakokaasut ookoo, niin voinen siitä päätellä ettei palotilaan pääse vettä - ja kun pakoputkesta silti tulee hieman öljyä vedenpinnalle, yritin järkeillä että öljyä pääsee vesipumpun akselin ohi jäähdytysveteen ja sitä kautta myös pakoputken kautta veden pinnalle. Onko tämä mielestänne loogista?

PS. Ei kyllä oo iso tai kallis vaiva vaihtaa tiivistegummeja mutta kunhan nyt arvuuttelen:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Heinä 2009 08:03

Kyllähän vesipumpun vuoto öljytilaan on jopa uskaltaisko sanoa todennäköistä.
Stefathan on kuluvia osia.
Siinä pumpussa ei näy laakereita olevan joten tutkippa sen puslan kunto jos alat remppaan.Jos kovinkin väljä niin akselihan pääsee hölkkäseen sivusuunnassa ja syö stefan huulta nopeastikin.
Kun ulompi stefa alkaa porsia niin siinä pitäis kyllä vettä tippasta ulos pilssiinkin jos "juorureikä" on auki eikä paskottunu umpeen.
Mulle kerran myytiin varaosiksi muutamalla kympillä MB 10A joka oli kuulemma sotkenu öljyt syöpyneen kannen kautta.Muuta vikaa ei ollut kuin vesipumpun stefat.En kai minä sitä voinut arvatakaan kaupantekohetkellä..vissiin 80
Kerran rempattiin MD5 joka oli purjeveneessä ja täynnä vettä.Oli veneliike asentanut kalliin VP-vaimennuspöntön helpoimpaan paikkaan konehuoneessa koneen yläpuolelle! Takaisku falskas ja pöntöllinen vettä valu aina parkissa ollessa pakosarjan kautta koneeseen.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja bonito » 06 Heinä 2009 08:44

Voi se pieni öljykalvo vedessä olla palamatonta polttoainettakin, jos suuttimen tarkastuksesta on kauan tai sitä ei ole koskaan tehty. "Kusevan" suuttimen ajoitus ei ole kohdallaan, kun suutin vuotaa osan polttoaineesta jo ennen ja jälkeen sytytyshetkeä . Avautumispaine voi olla alentunut kuluneisuuden, roskia tai vettä polttoaineessa, puolen vuoden seisonnan, ym.syyn takia. Suuttimen kärkiä joutuu joskus vaihtamaan, ei ole kovin suuri kustannus.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja Notreal » 06 Heinä 2009 10:52

Minulla alkoi viime kesänä tulla öljyä vedenpintaan pakoputkesta ja syyksi
selvisi hapantunut öljynlauhdutin. Öljyä tosin tuli tällöin pakoputkesta aina koneen
käydessä eikä esim vain käynnistyshetkellä....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja raimå » 06 Heinä 2009 12:43

Dodiin, täytyy siis ottaa pumppu hanskaan ja vaihtaa ne stefat ja myös se liukulaakeri jottei klappi kuluta stefoja heti hajalle. Oletan että tuo laakeri maksaa puolikkaan omakotitalon verran, joten onko käsitystä käykö normaali messinki aineeksi vai pitäneekö olla laakeriaineeksi soveltuvaa messinkiä/kuparia ym. tavaraa?

Tuon kun sais valmiiks niin sitten olis kone ikäänkuin "tikissä"!

PS. En aivan hiffannut tuota "juorureikä" juttua? Vesipumpun ja koneen rungon välistä kyllä tippuu hieman vettä ulos...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Heinä 2009 15:21

Sieltä reijästä se sulle juoruaa että stefa vuotaa ;-) Samalla sen pitäis estää veden menemästä öljypuolen stefan läpi koneeseen.....mutta tahtoopa se silti mennä.
Kyllä mä uskon että selviät pelkkien stefojen vaihdolla.Pistä sitten ne oikeinpäin eli "sileät" puolet(tekstipuolet) vastakkain.
Mun mielestä semmoinen diisseli varsinki kylmänä tyhjäkäynnillä pirskottaa pikkuisen palamatonta polttoainetta aina veden pintaan.
Tietysti jos se selkeästi on moottoriöljyä eikä naftaa niin homma on vakavampi 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Heinä 2009 00:16

Ahsooo:) Noh, ei muuta kuin vaihtamaan stefoja. Mikäli tuon eurooppalaisen putiikin hintoja kattelee niin ei pitäis kauheita maksella -- onneksi. Ärsyttää välillä suunnattomasti venemoottoreiden pikkunippeleidenkin hinnat suhteessa vaikka Mersun auton osien hintoihin. Saatika Fiat 127:n:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo MD5B vesivuoto

Viesti Kirjoittaja raimå » 17 Heinä 2009 16:31

No sieltähän se vika löytyi, vesipumpun sisempi stefa vuotaa vettä öljyjen sekaan. Täytyy kattoa vielä onko liukulaakeri vielä pelikunnossa. Jos ei niin sitten ottaa nuppiin jos joutuu ostamaan Volvon varaosan. Maksaa muistaakseni jotain satasen hujakoilla. Toivon mukaan löytyy sopivan kokoinen jostain laakeriliikkeestä!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin