ostin lähiaikoina veneen, jossa Mitsun K2As moottori ja sen jatkeena ZF BW-3 alennusvaihde/kytkin. Olen lukenut jonkun verran kartiokytkimien luistamisesta, itse ajaessani en luistamista ole ainakaan selkeästi havainnut, jotain pientä viivettä kerran oli vaihteen kytkeytymisessä eteenpäin. Sääsin hieman vaihteen valitsinta eteenpäin puolelle ja ainakin toistaiseksi on kytkenyt suht napakasti vaihteen päälle, tai ainakin nyt suurin piirtein yhtä nopeasti kuin pakillekin. Tosin viive tuli esiin pidemmän ajon jälkeen kuin mitä nyt olen kokeillut.
Varsinainen kysymykseni koskeekin vaihteiston lämpenemistä, minkä verran moottori siirtää lämpöä vaihteistolle? Ajettuani n. 40-45 min. öljyjä tarkastaessani vaihteisto tuntui todella lämpimältä, metallinen mittatikku oli jo niin lämmin, että vaikeutti öljyntarkastusta. Lämpeneekö tuollainen pieni kartiokytkin/alennusvaihde käytössä, vaikka luistoa ei olisi? GPS:n mukaan ainakin tuntuu että vauhti kyllä pysyy suurin piirtein vakiona, eikä muutenkaan luistoa tunnu olevan...
Jos joku on joskus kyseisen mallin kartiokytkimen joskus avannut ja tutkinut sisuskaluja, olisin kiinnostunut tietämään vähän rakenteestä. Ei raaski itse nostaa ylös veneestä ajokauden aikana, ainakaan niin kauan kuin se toimii. Varaosia kyseisen mallin kytkimeen ei kuulema enää saa, mutta kaikkeahan voi korjata, tai ainakin yrittää ja epäonnistua