Vesilukko / äänenvaimennin

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Vesilukko / äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja ijp » 12 Huhti 2009 12:26

Onko kellään kokemusta Vetuksen NLP vesilukko/äänenvaimentajista? Lähinnä kiinnostaa se kuinka hyvin tuo vaimentaa ääntä.

Kuva

Pitäisi asentaa vesilukko/äänenvaimennin suhteellisen ahtaaseen tilaan. Mittailin juuri, että tuon saisi käytettävissä olevaan tilaan asennettua. Asennusta helpottaa, että tulo- ja poistoyhdettä saa käännettyä 360 astetta. Lisäksi rungon puoliskoja voi kääntää 360 astetta toistensa suhteen.

Ai niin, kone on Yanmar 1GM. Pakoäänet ilman vaimentajaa kuullostaa tuollaiselta:

http://www.youtube.com/watch?v=Pf6F3nrX0s0
http://www.youtube.com/watch?v=ptEbcyapmZw
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12 Huhti 2009 23:17

Itse asensin samalla periaatteella olevat vaimentimet juuri pariviikkoa sitten.
Pukkien päällä otetuissa testisavuissa äänipaine-ero oli suuri.
Todellisen eron toki näen vasta ajossa, mutta "tyhjäkäynnillä",
kun ennen pakoputken päästä kuului papatus naapuripitäjään asti
ei vaimentimien asennuksen jälkeen kuulunut kuin veden virtaus.
Koneiden ääni kantautui korvaan vain veneen rungon läpi konehuoneesta...
Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 13 Huhti 2009 09:24

Notreal kirjoitti:Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.
Minkä merkkiset ja malliset vaimentimet laitoit?
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Huhti 2009 09:47

ijp kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Ai niin, merkki ja malli ei ollut kuitenkaan juuri tuo sama.
Minkä merkkiset ja malliset vaimentimet laitoit?
Mallin ja ulkonäön löydät seuraavasta linkistä.
(En saanut pelkkää kuvaa irrotettua ).
http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=9 ... 165ef1;112

Vasen reuna, keskimmäinen koko ( max 150 hp )
klikkaa kuvaa suurentaaksesi ( 13780111 C )
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 13 Huhti 2009 10:24

Noi Maritimin vaimentimet on näköjään kolme kertaa halvempia kuin Vetuksen NLP pöntöt. Ne vain eivät sovi käytettävissä olevaan tilaan :-(

Pitää vielä mittailla jos tuollaisen Järnan pöntön saisi sopimaan.

Kuva
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Huhti 2009 10:36

Sama toimintaperiaatehan noissa on kaikkissa malleissa.
Yllätyin kun testisavuissa totesin, ettei nuo minun muovikanisterit
päästäneet ääntä läpi edes asennustilaan.
Luulin että "kumisevat" läpi muovipinnan, mutta ei, lähinnä veden lotina
kuulluu kun pistää korvan lähelle pönttöä.
Pelkkä mututuntuma, mutta kuvittelisin että ilmatilan suuruus
pöntössä sinne kerääntyvän veden yläpuolella vaikuttaa merkittävästi vaimennustehoon.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Huhti 2009 14:14

Pitäs kait se munkin laittaa Dejah Thorikseen jossain vaiheessa äänenvaimennin, nyt vaimennus on pelkän jäähdytysveden varassa.
Ongelmana on vaan kapea pilssi johon on vaikea sijoittaa tarpeeksi isoa vaimenninta. Jo pelkkä 45mm akseli, 60mm pakari ja pari pilssipumppua tuntuu täyttävän sen kokonaan ja kun turkkilevyt on vedätetty vesirajan alapuolelle niin tiukkaa tekee.

Mites se laskukaava meni?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 13 Huhti 2009 18:46

Veli-Matti kirjoitti:Mites se laskukaava meni?
Siis mikä kaava?
Ilkka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Huhti 2009 20:46

Käsittääkseni on olemassa jonkinsortin laskukaava pöntön tilavuudelle?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Huhti 2009 20:58

Noissa tehdasvalmisteisissa koko määräytyy hevosvoimien mukaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 13 Huhti 2009 22:03

Terve

Josain aiemmin oli puhetta äänenvaimentajista. Silloin järkeili, että olis makeeta, jos pöntön tilavuus olis ~ sama kuin putken tilavuus siitä eteenpäin. Tuo aiheuttais sen, että kun syystä tai toisesta pakoputken peräpää on täynnänsä vettä, se mahtuu valumaan pönttöön ja pakopuolen paine on siedettävä koneen käynnistyksen kanssa, eikä pakoputken sisällä vellova vesiaalto päädy helposti koneeseen..

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13 Huhti 2009 22:38

RistoA kirjoitti:Terve

Josain aiemmin oli puhetta äänenvaimentajista. Silloin järkeili, että olis makeeta, jos pöntön tilavuus olis ~ sama kuin putken tilavuus siitä eteenpäin. Tuo aiheuttais sen, että kun syystä tai toisesta pakoputken peräpää on täynnänsä vettä, se mahtuu valumaan pönttöön ja pakopuolen paine on siedettävä koneen käynnistyksen kanssa, eikä pakoputken sisällä vellova vesiaalto päädy helposti koneeseen..

Risto
Pakoputkessa tuskin on vettä "lorotuksen" tilavuudelta muualla
kuin korkeintaan jyrkässä alakuolokohdassa.
Lisäksi äänenvaimentajien tuloyhde on ylhäältäpäin,
jolloin itse vaimentajassa oleva vesi ei periaatteessa
pääse valumaan takaisin tulosuntaan.
Mahdollista pakoputken käynnistyksen aiheuttamaa "haittapainetta"
voi aiheuttaa vain nostamalla pakoputken ulostulopää
taivaisiin ( 10m vesipatsasta vastaa 1bar painetta ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 21 Touko 2009 22:59

Päädyin lopulta hankkimaan Järnan vaimentajan. Sain sen sopimaan suunnittelemaani tilaan. Tulopuolelle piti hitsata kuvassa näkyvä putkikäyrä, jotta tuloletkun sai liitettyä.

http://picasaweb.google.fi/ipalos5/Seka ... 8452504066

Kuva
Ilkka

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 21 Touko 2009 23:04

Pääsin vihdoin kokeilemaan käytännössä asentamiani vaimentajia.
Moottori / pakoputken ääni on poistunut taka-avotilasta ja jäljellä
on vain veden solina...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin