lämmöistä!

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Konradamus
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Maalis 2009 11:43
Paikkakunta: Paimio

lämmöistä!

Viesti Kirjoittaja Konradamus » 20 Touko 2009 07:35

taas kysymys:
Jos kone on merivesijäähdytteinen sen lämpö pitäisi pysyä aina alle 75 asteen koska koneen syöpyminen nopeutuu sen jälkeen huomattavasti.Makeavesi jäähdytteiset käyvät kaikki yli 90 sateisina koska koneen hyötysuhde on parempi kun kone käy kuumempana.
Tuollaiseen mielipiteeseen törmäsin netin ihmeellisissä syövereissä.
Mitäs arvoisa raati on tuosta mieltä? Mulla nimittäin ei ole termostaattia tuossa motissa.Mittarin mukaan käy 65-70 asteisena(tämä vanhalla kasuttimella,uutta en ole ehtinyt testaamaan,vaikuttaako eli ei). Kannattaako termaria nyt sitten laittaa vai ei? Mulla on yksi 88-asteinen biltema termari jonka väitettiin tuohon pentaankin käyvän, mutta näitä mielipiteitä nyt sitten taas on.Tämähän on vähän niinkuin talonrakentaminen...Kaikki jossain asuu ja aina se oma on ehdottomasti paras ja ainoa oikea.Ja muut ei tiedä mitään...Eikös kone kuitenkin tykkää huonoa jos käy liian kylmänä? Vai onko tuo syöpyminen isompi riski?

Avatar
Konradamus
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Maalis 2009 11:43
Paikkakunta: Paimio

Re: lämmöistä!

Viesti Kirjoittaja Konradamus » 20 Touko 2009 07:38

Konradamus kirjoitti:taas kysymys:
Jos kone on merivesijäähdytteinen sen lämpö pitäisi pysyä aina alle 75 asteen koska koneen syöpyminen nopeutuu sen jälkeen huomattavasti.Makeavesi jäähdytteiset käyvät kaikki yli 90 sateisina koska koneen hyötysuhde on parempi kun kone käy kuumempana.
Tuollaiseen mielipiteeseen törmäsin netin ihmeellisissä syövereissä.
Mitäs arvoisa raati on tuosta mieltä? Mulla nimittäin ei ole termostaattia tuossa motissa.Mittarin mukaan käy 65-70 asteisena(tämä vanhalla kasuttimella,uutta en ole ehtinyt testaamaan,vaikuttaako eli ei). Kannattaako termaria nyt sitten laittaa vai ei? Mulla on yksi 88-asteinen biltema termari jonka väitettiin tuohon pentaankin käyvän, mutta näitä mielipiteitä nyt sitten taas on.Tämähän on vähän niinkuin talonrakentaminen...Kaikki jossain asuu ja aina se oma on ehdottomasti paras ja ainoa oikea.Ja muut ei tiedä mitään...Eikös kone kuitenkin tykkää huonoa jos käy liian kylmänä? Vai onko tuo syöpyminen isompi riski?
jaahas,tämä tulikin omaksi aiheekseen..olkoon. Se motti on penta b18

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2009 08:14

Suo siellä vetelä täällä - koneen sisäpuolinen kuluminen on alhaisilla lämmöillä pahimmillaan ja (kuulemma) 60-65-70 astetta on juuri se pahin lämpötila...

Minä olen aina ruukannut viritellä nuo merivesijäähdytteisetkin venemoottorit käymään yli 85 asteen ja niin teki isäukkokin. Ja jos tehtiin väärin niin ei sitä ainakaan ole huomattu muuta kuin siitä ettei petroolikaan (tai kerosiini) karstoittanut venttiileitä ja kansia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Konradamus
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Maalis 2009 11:43
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Konradamus » 20 Touko 2009 08:20

Veli-Matti kirjoitti:Suo siellä vetelä täällä - koneen sisäpuolinen kuluminen on alhaisilla lämmöillä pahimmillaan ja (kuulemma) 60-65-70 astetta on juuri se pahin lämpötila...

Minä olen aina ruukannut viritellä nuo merivesijäähdytteisetkin venemoottorit käymään yli 85 asteen ja niin teki isäukkokin. Ja jos tehtiin väärin niin ei sitä ainakaan ole huomattu muuta kuin siitä ettei petroolikaan (tai kerosiini) karstoittanut venttiileitä ja kansia...
tätä pelkäsinkin..:) olen täällä palstoilla silmäillyt noita sinun tekemisiä ja kommentointia ja täytyy kyllä tunnustaa, että luottamuksen olet herättänyt..Omaatko tietoa siitä käykö tuo 88-auton termari tuohon pentaan?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Touko 2009 08:43

Muistaakseni venemoottoriversion termostaatissa on eri kokoinen laippa kuin autonmoottorissa mutta varmaan joku Volvo-mies voi vetää sen tiedon "suoraan hihasta".

En muista varmasti vaikka syksyllä kasasin ja koekäytin AQ 115:sen ;-(

Varsinainen käyntilämpötila kannattaa viritellä kesälämpöisten vesien koeajoissa ja termareiden vaihto merivesikoneessa on todella pikkujuttu verrattuna makeavesikoneisiin.
Jos heti jäidenlähdön jälkeen virittelee koneen käymään lämpimänä niin elokuulla vesien kunnolla lämmettyä voi tulla ongelmia jotka nekin kyllä yleensä termari hoitelee.

Bertta-Lotan Valmetissa oli 92 asteen tarmostaatti ja se piti mittarin mukaan lämmöt ajossa 95 kieppeillä mutta kun se meni uudelle ostajalle niin se muutettiin takaisin raakavesijäähdytteiseksi 70 asteen termarilla ja käy nyt uuden omistajan mukaan hiukan liian kylmänä ja on alkanut syömään ruuakseen sytytystulppia oikein urakalla eli ainakin uusi lämpöarvo olisi löydettävä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin