Wickström: Valuraudan korjailu kotikonstein

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri

Wickström: Valuraudan korjailu kotikonstein

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16 Touko 2009 00:16

Noniin...

Parin vuoden tauon jälkeen suostui W1 taas sen verran hajoamaan, että pääsee vähän pohtimaan ja tekemään jotain.

Nyt olisi sitten syliterinkansi puhki. Siitä pakoventtiilin päältä on kansi syöpynyt ja nyt puhki. Kun työstin siitä heppoista metallia pois, niin reikä laajeni sellaiseksi 2 egen kolikon kokoiseksi. Sen kyllä saa puikoilla ja pellillä kiinne, mutta mutta... Kun merkittävä osa kannesta alkaa olla sellaiset 2-3 millimetriä paksua, niin mahtaako enää kannattaa korjailu?

Olisko jollain jotain oikeaa tietoa, mikä on ollut wickströmin sylinterinkannen paksuus sieltä kansipinnan ja vesitilan välistä, siis aikanaan ennen ruostumista? 5--8-10 milliä? Varmaankin on tietysti valun ja varsinkin keernan onnistumisesta ollut paljon kiinne, eli onhan niissä varmasti erojakin ollut.

Tuollaisen sylinterinkannen voisi aivan hyvin tehdä itsekin, teräslevystä ja palasista puikotellen. Mielestäni suurin ongelma on se, että kuinka höskästä saa edes jotakuinkin alkuperäisen näköisen kaikkine pyöristyksineen... Käynnin kannalta tuollainen on aika yksinkertainen...

Jos jollain on jotain kommenttia tai ideaa, tai ihan oikeaa tietoakin, niin kirjoitelkaapa tähän. Wickströmin ruostuminen on kaikkia meitä merellä peuhaavia yhdistävä juttu, ja taitaa olla tämä tauti kohta akuutissa vaiheessa aika monella.
Niin, ja kokemukset ja kommentit muidenkin valurautakappaleiden kotikorjauksista ovat tervetulleita.

Kuulapää Wiku

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 17 Touko 2009 16:26

Korjaus ei kannata, se kansi on joka kohdasta ruostunut ihan yhtä paljon, on vaan ollut ohuempi valu siinä reiän kohdalla. Uusia tai lähes uusia kansia on varmasti saatavana. Itse en ainakaan lähtis kantta tekemään, koska vaikea saada tiiviiksi. Ja kun tulee lämpölaajentumisia, tulee helposti halkeamia. Sinkit jatkossa sylinteriin, niin ei ruostu,
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Touko 2009 17:40

Tuskin sitä kannattaa korjaaman alkaa.
"Uusi" käytetty tilalle tai sitten tekee itse kuten mainitsit plootusta.

Vaihdoin jokunen vuosi sitten erääseen Weekakkoseen toisen kannen itsetehdyn tilalle ja tämä kansi jäi sitten minulle keräilykamaksi joka tosin lähti sittemmin kiertoon eräissä vaihtokaupoissa.

Kannella oli ajeltu vuosikymmeniä ilman ongelmia mutta veneen uusi omistaja halusi sen vaihtoon ilman sen kummempaa syytä. Ilmeisesti kulmikas ulkomuoto häiritsi silmää.

Helpomalla pääsee kun ostaa käytetyn mutta itsetehty kansi on paljon, paljon äijempi. Ja sen äijyyden voi varmasti antaa näkyä myös päälleppäin eli ei pyrikkään tekemään siitä "kaupan kantta" vaan "tehyn näkösen".

Mitä tuohon sinkkeihin tulee niin olen useissa Wee-sarjalaissa nähnyt sen laipan jossa on vedenpoistohana olevan valettua sinkkiä - liekkö sitten orkkis- vai (koti)tarvikeosana. Ja samoin olen nähnytmonessa itse plootusta tehdyn laipan eli mitä ilmeisimmin niissäkin on jossain vaiheessa ollut sinkkilaippa joka on kulunut puhki.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jerkkuli

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 18 Touko 2009 17:07

Eikö vaasan moottorilta saa enää uusia kansia? Kannen paksuus on noin 5 mm uutena,vähän vaihtelee...

Vastaa Viestiin