RB-kytkimen irroitus koneesta?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Taade
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Touko 2008 07:03
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

RB-kytkimen irroitus koneesta?

Viesti Kirjoittaja Taade » 27 Huhti 2009 10:25

RB-kytkin pitäisi irroittaa Volvo B20 koneesta korjausta varten (luistaa eteenpäin ajettaessa) mutta saako kytkimen irti irroittamatta vauhtipyöränkoppaa?
Jos saa irti ilman vahtipyöränkopan irroitusta niin pitääkö irroittaa pultit (kuvassa)vihreän ja keltaisen nuolen kohdalta, vai onko vielä muualla irroitettavia pultteja?

http://www.kotkandatamix.fi/tatu/rb-kytkin.jpg

terv. Tatu

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Huhti 2009 15:40

Mielestäni irtoaa noilla + vastaavilla toisella puolella. Sitten vaan kampeat ruuvarilla irti. Itsellä oli MD1:ssä sama loota, joten voi toki olla eri systeemikin

Avatar
Taade
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Touko 2008 07:03
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taade » 28 Huhti 2009 09:01

Kiitos neuvosta, irroitan kytkimen illalla. Helpottaa paljon ettei tarvitse irroittaa koneen kiinnikkeitä ja vauhtipyörän koppaa.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28 Huhti 2009 15:57

Miten muuten meinaat korjata sen luistamisen? Itsellä laitettiin kartioon lisää tavaraa jollakin aluminioksidin korkeapainepuhallussysteemillä -muistaakseni- ja hyvä tuli. Ei tarvinnut kuin tosi ohuen kerroksen niin kartio ei mennyt enään ihan pohjaan saakka. Eikä maksanut paljoa.

Avatar
Taade
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Touko 2008 07:03
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taade » 29 Huhti 2009 08:26

Minulla on toinen kytkin varalla josta ajattelin ottaa tarvittavat osat (jos ovat ehjät) muuten edessä taitaa olla uusien osien osto.
Mikä yritys suorittaa pinnoituksia? Voisi olla hyvä vaihtoehto jos uudet osat ovat kalliita.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 30 Huhti 2009 10:02

En tähän hätään muista - Se oli tosin Tampereella. Maksoi jotain 70€ luokkaa silloin 10v sitten. Osat on varmasti paljon kalliimpia jos ylipäänsä löytää jostain. Luulen että "alumiinioksidipuhallus" googlessa voisi löytää sopivia firmoja lähempää Kotkaa.

Avatar
Taade
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Touko 2008 07:03
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taade » 08 Touko 2009 14:20

Kytkin on nyt purettuna. Toisesta varaosakoneestapa ei kytkin suostunut irtoamaan millään, tarvitsee ilmeisesti lekaa.
Kytkimestä löytyi 2 kartiota joista pienempi on enemmän kulunut. Isommassa näkyy vielä kitkapinnan urat. Kumpikohan on eteenpäinmentäessä käytössä , entä pakilla?

Voiko kuluneet laakerit vaikuttaa kytkimen luistamiseen?

keltaisella nuolella merkitty on se pienempi kitkapinta.
http://www.kotkandatamix.fi/tatu/kytkin.jpg

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08 Touko 2009 16:43

Se pienempi on eteenpäin ja suurempi jossa on hampaat sisäpuolella pakki, mutta syyllinen on se kolmas pienin kartio. Siihen lisää tavaraa, niin toimii. Eikös se uppoa aika syvälle sen keltanuolisen kartion sisään ja ole ihan kiiltäväksi kulunut -siksi se myös luistaa. Sitä mustaa kitkapintaa on vissiin ihan vielä jäljellä pariksikymmeneksi vuodeksi. Se laakeri ei käsittääkseni voi mitenkään hommaan vaikuttaa. Samaa kytkintä käytetään vissiin isoissakin MD koneissa, joten se kyllä kestää melkein mitä vaan. Itselle ainakin juuri sen laakerin koko herätti luottamusta. Btw. on mukavan pehmoinen kytkin tuo RB -ei ryskää niinkuin uudemmat kytkinlevyillä,

ps. en sitten ole ollenkaan "alan miehiä", joten puhun vaan omasta kokemuksesta ja voi olla väärääkin tietoa.
T: Panu

Vastaa Viestiin