yanmar 2gm ja käynnistysongelmat
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Huhti 2009 10:25
yanmar 2gm ja käynnistysongelmat
onko muilla ollut ongelmia käynnistymisen kanssa? Lähinnä startin pyörimisen kanssa: start nappia painamalla kuuluu vain naksahdus solenoidista. Startin saa pyörimään oikein kun kutkuttelee ensin käyttämällä jatkuvaa ja herätevirtaa yhdessä startissa. Tämä jälkee lähtee vaihtelevasti nappia painamalla.
Osaako joku arvioida mistä lähden vikaa etsimään?
Matti Hämäläinen
Osaako joku arvioida mistä lähden vikaa etsimään?
Matti Hämäläinen
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Kannattaa tarkistaa seuraavat kohteet:
-akku
-startin hiilet
-sähköliittännät akulta startille ja hallintapaneelista startille
-solenoidi (kärjet kuluneet?)
Startin voi viedä myös autosähkökorjaamolle tarkistettavaksi.
Onko koneessa muuten puolipuristin? Jotkut Yanmarit on mun käsittääkseni tarkoitettu käynnistettäväksi puolipuristimen avustuksella.
-akku
-startin hiilet
-sähköliittännät akulta startille ja hallintapaneelista startille
-solenoidi (kärjet kuluneet?)
Startin voi viedä myös autosähkökorjaamolle tarkistettavaksi.
Onko koneessa muuten puolipuristin? Jotkut Yanmarit on mun käsittääkseni tarkoitettu käynnistettäväksi puolipuristimen avustuksella.
Ilkka
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Startin solenoidissa on kaksi kontaktipintaa,
jotka solenoidi herätevirralla yhdistää.
Näiden pintojen kautta kytkeytyy jännite
starttimoottorille.
Mahdollinen syy oireiluun on kontaktipintojen
kuluminen jolloin kytkeytymistä ei kunnolla tapahdu,
( pelkkä solenoidin napsahdus ).
Solenoidin päässä on kaksi pulttia joista toisen alla
on akusta tuleva paksu starttijohdin.
Näiden pulttien kanta toimii "releen kärkinä".
Avaa pultit ja laita prikat kantojen alle korottamaan
kytkentä pintoja ja silleen.
jotka solenoidi herätevirralla yhdistää.
Näiden pintojen kautta kytkeytyy jännite
starttimoottorille.
Mahdollinen syy oireiluun on kontaktipintojen
kuluminen jolloin kytkeytymistä ei kunnolla tapahdu,
( pelkkä solenoidin napsahdus ).
Solenoidin päässä on kaksi pulttia joista toisen alla
on akusta tuleva paksu starttijohdin.
Näiden pulttien kanta toimii "releen kärkinä".
Avaa pultit ja laita prikat kantojen alle korottamaan
kytkentä pintoja ja silleen.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Huhti 2009 10:25
Eilen tappelin taas koneen kanssa ja yhtä äkkiä ei tullut herätettä ollenkaan. Nyt alan epäilemään, että kaikki nämä startin pyöritys ongelmat ovat johtuneet hapettuneesta johtimesta napilta startin herätteeseen. Eilen meinaan kun otin napilta suoraan erillisellä johtimella herätteeseen niin ei nikotellut yhtään. Ihmeellisiä vikoja näissä ilmenee kun tulee sähköongelmia...
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Jos herätevirta uupuu kosketuhäiriön vuoksi, ei solenoidi voi naksua???maddiHoo kirjoitti:Eilen tappelin taas koneen kanssa ja yhtä äkkiä ei tullut herätettä ollenkaan. Nyt alan epäilemään, että kaikki nämä startin pyöritys ongelmat ovat johtuneet hapettuneesta johtimesta napilta startin herätteeseen. Eilen meinaan kun otin napilta suoraan erillisellä johtimella herätteeseen niin ei nikotellut yhtään. Ihmeellisiä vikoja näissä ilmenee kun tulee sähköongelmia...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Näin ainakin jos akun jännite alhainen.maddiHoo kirjoitti:mä luulen, että solenoidi naksuu jos jännite on alhaisempi...
Mutta voi se naksuakkin huonolla herätevirralla, solenoidissa ei vaan riitä voima vetää loppuun asti jotta startti virta yhdistyisi lopussa.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.