Sain tuon Albin ad-21 laatikon kuntoon ja kiinni takaisin koneeseen (vika oli siinä vaihtajan tappien kulumisessa) uudet tapit olis muuten maksanut 330 €, ei helevata, tein sitten niin kuin veli-matti aina suosittelee, elikkäs ite, hitsasin nööliä tappien päihin ja mirkeliin. Sain koneesta sauhut ja nyt kaikki pelaa muuten hyvin, mutta vapaa asennossa kun kierrokset nousee yli 700, niin akseli alkaa hiljalleen pyöriä, eli ilmeisesti kytkin hieman luistaa vai? Laitoin haulla kytkimen luistamisesta mutta kaikissa tapauksissa laatikossa on joku säätöruuvi jolla saa luiston pois. Tuossa minun laatikossa ei ole mitään ulkopuolista säätöruuvia, osaako joku kertoa miten tuo säädetään? Eihän tuo paha vika ole kun luistaa vasta noin korkeilla kierroksilla, periaatteessa vois olla ihan hyvä "automaatti", kun laituriiin tulee vois hyvissä ajoin vaihtaa vapaalle ja sit luistattais pelkällä kaasulla, niin tulis jouheesti, heh.
Älkää vaan sanoko, että joudun avaan koko laatikon ja säätämään noita kuutta pulttia jotka näkyvät kuvassa:
http://picasaweb.google.com/Superdexta/ ... 7608524322
Jos säätäminen on tehty noin vaikeeks, että joutuu aina laskettaan öljyt pois ja avaan koko laatikon osiin, niin sitten saa kyllä luistaa. Jos jollain on kokemusta tuollaisen planeettapyörästöllä ja jousi systeemillä varustetun laatikon säätämisestä niin auttakee :)
Kytkin luistaa?
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19
Ei tuo ole kytkimen luistamista jos akseli lähtee pyörimään vapaalla ollessaan, vaan se ei välttämätt irroita kunnolla ja oikeastaan tuo taitaa olla enemmän ominaisuus kuin mikään vika. Öljy siellä kykimen välissä siirtää sen verran voimaa akselille että lähtee se pyörimään.
Kytkin luistaa silloin jos vaihde päällä ajossa moottorin kierrokset kasvaa suhteessa enemmän kuin akselin.
Kytkin luistaa silloin jos vaihde päällä ajossa moottorin kierrokset kasvaa suhteessa enemmän kuin akselin.
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Aivan totta! Siis kytkimen luisto tapahtuu silloin, kun se ei irroita kunnolla. Minä ajattelin taas kummallisesti, kun tuossa laatikossa vapaa-asennossa tuo vaihtaja kytkee itsensä kiinni, siis hiukan nurin kurisesti. Tosiaan tuo öljy itsessään ja pienet välykset saa tosiaan aikaan sen, että kovemmilla kierroksilla "hitsaa" kiinni. Kiitoksia vaan tulipahan taas apuja tähänkin..onneks en ehtinyt kyseleen mitään tyhmää ;))
-
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Kytkin luistaa silloin jos ajossa moottori karkailee omille kierroksillen, eli kytkentä potkuriakselin ja kampiakselin välillä ei ole riittävä...
Vapaakohtahan on noissa hiukan "asteittainen", eli kone pyörittää akselia jo vaikkei kytkintanko ole ihan pykälään saakka vedetty. Se on kätevä ominaisuus esimerkiksi rantautuessa tai vaikkapa verkkoja laskiessa, kun vipua tuuppaamalla voi pyöräyttää akselia muutaman kierroksen, ilman että varsinaisesti työntää vaihdetta päälle.
Omat konstinsa näissä vanhoissa värkeissä :=D
Vapaakohtahan on noissa hiukan "asteittainen", eli kone pyörittää akselia jo vaikkei kytkintanko ole ihan pykälään saakka vedetty. Se on kätevä ominaisuus esimerkiksi rantautuessa tai vaikkapa verkkoja laskiessa, kun vipua tuuppaamalla voi pyöräyttää akselia muutaman kierroksen, ilman että varsinaisesti työntää vaihdetta päälle.
Omat konstinsa näissä vanhoissa värkeissä :=D